Jeg er i gang med at renovere en gammel stald og overvejer at forstærke spærbjælkerne.
Væggen buler lidt ud på hver side (mindre end 5 cm), og det er vel ikke så underligt, når man tænker på, at stalden er over 100 år gammel.
Der er ingen hanebjælke i dag, men jeg overvejer at sætte en på hver spærbjælke.
Så spørgsmålet er, om den gør nogen gavn?
Er der nogen risiko for, at den tværtimod svækker konstruktionen?
Den nye bjælke er markeret med rødt.
(De sorte firkantede felter er langsgående bjælker)
Nytten af hanebjælker er nok marginal. I så fald findes andre mulige forstærkninger, der kan give større effekt. Alt afhænger af den faktiske udførelse af tagkonstruktionen. Man var ikke så flittig med vaterpasset for 100 år siden.
Det bliver absolut ingen svækkelse!
Med netop din type af tagkonstruktion var ofte en hanebjælke inkluderet. Dit tag vil nok ikke falde sammen, men med tanke på den relativt lille arbejdsindsats giver hanebjælken en ekstra sikring samt en øget tryghed.
Det bliver ingen rigtig forstærkning heller givet at alle knudepunkter er vel forankrede i hinanden.
Disse 5 cm som buler udad ville jeg derimod gerne vide mere om.
Er det nogen knudepunkt eller forband der glider?
Det er vigtigere at finde ud af det.
Tjek fundamentet også, problemet ligger måske der.
Men som sagt, 100 år er en lang tid, og gættemæssigt er ingen foranstaltning akut.
Ekstra sikring er nok det rette ord, jeg leder efter. Selv om det har stået i over hundrede år, er der ingen garantier for, at det vil stå i hundrede mere. Tømmeret ser sundt ud, men det er sammenbundet med smedede jernnagler nogle steder, som kan ruste af. Det har bulet ud, så længe jeg har boet her i snart 20 år. Årsagen til, at der ikke er nogen hanebjælke, er, at der er en travers i kippen, som er blevet brugt som høhejs, så der har været et solidt pres, når man tog høet ind, så at det buler ud kan nok tilskrives de kræfter; det var før min tid. Som I kan se på tegningen, er der ikke en hel stolpe fra gulvet op til tagstolen, men det er to dele med en bjælke imellem. Jeg har set andre stalde med samme konstruktion, hvor også den øvre stolpe hælder lidt ud. Jeg tænkte, at nu når man er i gang med at renovere resten af stalden, kunne man for en sikkerheds skyld forstærke tagstolene nu når man alligevel er i gang, men det er måske unødvendigt. Hvis I har andre forslag, er I velkomne til at foreslå.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.