Hej, håber nogen har ideer om dette!
Vi har en bjælkehytte fra midten af 18-tallet, der har fået et originalt spåntag dækket med teglsten. En ydervæg (langsiden) hælder udad en del, og taget ser indsunken ud nogle steder. Loftet i det største rum (5X5 m) buer ind ca. 10 cm. Spærene er af svagt kvadratisk fyr. Snedkere, jeg har talt med, mener, at en forstærkning af alt synligt oppe på loftet er tilstrækkelig, men jeg er bange for, at dette bare skaber en stiv "trekant", der flytter lasten til de uforstærkede spærs ender og dermed skaber et knæled, hvor gammelt møder nyt??
TANKER NOGEN, TAK!

En tanke. Hvis taget ser nedsunket ud, kan det skyldes, at væggene er blevet trykket ud og dermed tillader, at taget synker ned. Løsningen er da at spænde huset sammen.

ylven ylven sagde:
En tanke. Om taget ser nedsunket ud kan det skyldes, at væggene er trykket ud og dermed tillader, at taget synker ned. Løsningen er da at spænde huset sammen.
Præcis min tanke, spørgsmålet er, om jeg skal lade teglene blive liggende og lade tømrerne forstærke alt oven svallet?

Jeg kan ud fra din beskrivelse ikke helt forestille mig, hvilke deformationer der er sket med huset. Er det regulære tagspær eller tagbjælker med støtteben? Buer væggene ud på langsiderne?
Jeg har selv problemer med en lade, hvor den ene væg buer ud, hvilket får taget til at hænge ind. Der er ganske enkelt ikke tilstrækkelig stabil fastgørelse af bjælkelaget til at holde laden sammen. I mit tilfælde vil jeg arrangere en slags sammenbinding af bygningen, sandsynligvis med jernstænger.

ylven ylven sagde:
Jeg kan med udgangspunkt fra din beskrivelse ikke rigtig se for mig hvilke deformationer der er sket med huset. Er det regulære tagstole eller tagbjælker med støtteben? Buler væggene ud på langsiderne?
Jeg har selv problemer med en lade hvor den ene væg buler ud hvilket får taget til at hænge ind. Det er simpelthen ikke tilstrækkelig stabil fastgørelse af bjælkelaget for at holde laden sammen. I mit tilfælde vil jeg sørge for en slags sammenføjning af bygningen, formentlig med jernstænger.
Tak for input! Jeg forstår ideen med at trække bygningen sammen, men i mit tilfælde er tagfoden kun 145 cm over rummets gulv. Jeg undrer mig blot over risikoen ved kun at forstærke alt over svallet men lade tapperne være som de er??

B Balata50 sagde:
Tak for input! Jeg forstår ideen med at trække bygningen sammen, men i mit tilfælde er tagskægget kun 145 cm over rummets gulv. Jeg undrer mig bare over risikoen ved kun at forstærke alt over svallet, men lade foden være som den er??
Du skal tage hensyn til hele bygningen. Hvis taget bøjer ned, så buler det jo ud et andet sted.

ylven ylven sagde:
Du skal se på hele bygningen. Hvis taget bøjer ned, så buler det jo ud et andet sted.
Tak ylven!!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.