Hvis jeg skal forstærke de sidste spær på gavlen ved at lime og tæt skrue en plade, er der så nogen større forskel på forstærkningen, hvis jeg bruger konstruktionskrydsfiner eller OSB?

Ja
Plywood er bedre

Tak for svaret!
At krydsfiner er bedre, vidste jeg nok. Men er det meget bedre eller marginalt bedre?

Meget bedre

Mikael_L
Og OSB har jo en slags voks på sig, som får limmet til at hæfte ret dårligt, i hvert fald de OSB-plader, jeg har været i kontakt med.

Hvis det er af omkostningsmæssige årsager, at man overvejer OSB i stedet for K-plyfa, så ville jeg personligt vælge ikke-K-plyfa, men ikke OSB.
Men ærligt talt er K-plyfa ikke så meget dyrere heller:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...lan/plywood-osb/1005/konstruktionsplywood-p30

Men ikke ikke-K-plyfa til alt for vigtige ting dog. På tagspær føles det jo lidt sådan at bruge materiale med ukendte egenskaber. :eek:

Senest redigeret:
Mikael_L sagde:
Och OSB har jo en slags voks på sig ...
De er fremstillet af træ, voks og lim. Voksen findes altså gennem hele materialet.

Sant! Man skal ikke være dumsnål.

Mikael_L
nimhed sagde:
Sant! Man ska ikke være dumsnål.
Ja selv foretrækker jeg lidt mindre luksuriøse tapeter end at have tvivlsomheder i husets tekniske konstruktion ...

Men det er jo mig det ... :D

Det blev en plywood til sidst. Jeg tænkte, jeg skulle være dygtig og købte de her
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...t-galvaniserat/Universalskruv-traregel-87843/
I stedet for at bruge gipsksruer (som ruster i løbet af ingen tid)

Men misser jeg noget, eller er det bare dårlige skruer? Spidsen er så sløv, at det er virkelig besværligt at fastgøre den, og så trækker den ikke pladen sammen med reglen.

Regel nr 1: Biltemas skrue er billigere end "almindelige" skrue.
Regel nr 2: Du får, hvad du betaler for.

Ja, det er vel måske sådan. Eller så er reduceret boretop måske ikke noget for mig. Eller at jeg skulle have valgt længden 51 i stedet for 32.

Gipsskrue fungerer dårligt, hvis du vil skabe preskraft mellem krydsfiner og spær, gipsskruen vil trække lige meget i krydsfiner som i spær. Spånpladeskrue, terrasse skrue eller en anden skrue med talje (uden gevind et stykke under hovedet) fungerer meget bedre.
Angående biltemas skruer har jeg ingen erfaring med dem, du linkede til, men generelt er jeg meget tilfreds med biltemas skruer, jeg har brugt dem i to husbyggerier.

Problemet jeg havde med disse er, at de aldrig bed i reglen, men jeg kunne skrue og skrue, og skruen gik bare rundt rundt. Jeg vil prøve igen og se, om det var mig, der var træt en mandag aften i regnen, eller om skruerne er dårlige.

Burde ankerskrue ikke fungere? Eller bliver den også for kort?

MUSS sagde:
Burde ikke ankarskrue fungere? Eller bliver den også for kort?
Havde helt sikkert fungeret. Hovedet havde bygget ud lidt mere. Min kommentar angående længden handlede mere om, at den ikke nappede fast og at en længere skrue har større kontaktoverflade. Det skal jo definitivt være nok med 32 mm for at skrue fast en 12 mm plade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.