Jeg har udtræksskuffer i køkkenet, hvor skruerne (systemskrue ca. 14 mm lange), der holder skinnerne mod stommen (spånplade), er blevet lidt løse. Jeg vil nu justere og ændre dette, så de skal sidde bedre. Jeg vil have det så stærkt som muligt og havde tænkt mig at lægge lidt trælim i skruehullerne, inden skruerne for at fylde ud og få spånpladen til at blive stærk i skruehullerne.
Er der nogen, der ved, om det hjælper, eller har en anden god løsning til at få skruerne til at sidde så godt som muligt? Plasticpadding eller kemisk træ er også en mulig løsning, men trælim ville have været enkelt og godt.
Er der nogen, der ved, om det hjælper, eller har en anden god løsning til at få skruerne til at sidde så godt som muligt? Plasticpadding eller kemisk træ er også en mulig løsning, men trælim ville have været enkelt og godt.
Mine skabstammer er 3mm tyndere på hver side end ikeas skabstammer, som udtræksskufferne hører til. Har tidligere haft en 3mm skive som afstand mellem stamme og skinne, men det fungerer ikke godt over tid.
Skruerne er ikke meget løse, men jeg tænkte, at lidt trælim i skruehullerne kan fylde op og forstærke spånpladen + at jeg vil sørge for, at skinnen kommer til at sidde direkte mod stammen, så skruen går længere ind i pladen, og tyngden nedad kommer direkte ned langs stammen og ikke som i dag, hvor kraften nedad er 3mm ude på skruen.
Tandstikker i skruehullerne har jeg ikke plads til, så det bliver nok kun trælim.
Skruerne er ikke meget løse, men jeg tænkte, at lidt trælim i skruehullerne kan fylde op og forstærke spånpladen + at jeg vil sørge for, at skinnen kommer til at sidde direkte mod stammen, så skruen går længere ind i pladen, og tyngden nedad kommer direkte ned langs stammen og ikke som i dag, hvor kraften nedad er 3mm ude på skruen.
Tandstikker i skruehullerne har jeg ikke plads til, så det bliver nok kun trælim.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Trælim er ikke fugtfyldende.Rixmupp sagde:Mine skabstammer er 3mm tyndere på hver side end ikeas skabstammer som udtræksskufferne hører til.
Har tidligere haft en 3mm skive som afstand mellem stamme og skinne men det fungerer ikke godt med tiden.
Skruerne er ikke meget løse men tænkte at lidt trælim i skruehullerne fylder op og forstærker spånpladen + at jeg skal sørge for at skinnen kommer til at sidde direkte mod stamme og så går skruen længere ind i pladen og at vægten nedad havner lige ned langs med stamme og ikke som i dag, hvor kraften nedad er 3mm ud på skruen.
Tandstikker i skruehullerne har jeg ikke plads til, så det må nok kun blive trælim.
Vil du gøre dig lidt ekstra besvær, så bor et skruehul op til 8 mm, lim gennemgående trædyvler i og fastgør skruerne i dyvlerne.
Sætter du skinnerne mod skabssiderne, så vil skufferne vel ikke nå ud til begge skinner?
Sætter du skinnerne mod skabssiderne, så vil skufferne vel ikke nå ud til begge skinner?
Får du ikke ind tandstikker for mennesker (ikke Elefanter) så har du for små skruer. Hvis skabskrogene ikke står med fri side udad kan du vel skrue skruerne i, hvis du bruger almindelige træskruer 4x16. selv hvis spidserne skulle mødes, så er de smallere og går derfor forbi hinanden.
Fahlis: jeg har bukket til pladen, så skinnerne kommer ca 3 mm længere ind.
Cecar33: skruerne er ikke meget løse, jeg kan ikke få tandstikkerne ind sammen med skruen.
Vil bare gerne have det så stærkt som muligt, så jeg slipper for problemer om et antal år igen.
Der er 20 udtrækskuffer, så i alt 40 skinner. Ville gerne have en enkel løsning, deraf trælimen. Kunne jo godt bruge noget i stil med pl400, men hvis jeg en dag vil ændre noget, vil det nok gå i stykker.
Tror I ikke, at trælimen gør nogen forskel?
Tænkte mest, at det gør spånpladen stærkere, og lidt må det jo fylde ud trods alt. Som sagt er det ikke meget løst, vil bare have det så stabilt som muligt.
Cecar33: skruerne er ikke meget løse, jeg kan ikke få tandstikkerne ind sammen med skruen.
Vil bare gerne have det så stærkt som muligt, så jeg slipper for problemer om et antal år igen.
Der er 20 udtrækskuffer, så i alt 40 skinner. Ville gerne have en enkel løsning, deraf trælimen. Kunne jo godt bruge noget i stil med pl400, men hvis jeg en dag vil ændre noget, vil det nok gå i stykker.
Tror I ikke, at trælimen gør nogen forskel?
Tænkte mest, at det gør spånpladen stærkere, og lidt må det jo fylde ud trods alt. Som sagt er det ikke meget løst, vil bare have det så stabilt som muligt.
Klik her for at svare