Hej!
Endelig er vi så langt med udbygningen, at det er tid til at save en åbning op for at kunne bevæge sig mellem den nye og gamle del af huset. Vi har et tømmerhus, og åbningen bliver selvfølgelig i den bærende ydervæg.
Kan nogen give mig lidt råd om, hvordan vi (hvis vi skal) forstærker den bærende væg. I/H-bjælke?
God aften!
Ewa
Endelig er vi så langt med udbygningen, at det er tid til at save en åbning op for at kunne bevæge sig mellem den nye og gamle del af huset. Vi har et tømmerhus, og åbningen bliver selvfølgelig i den bærende ydervæg.
Kan nogen give mig lidt råd om, hvordan vi (hvis vi skal) forstærker den bærende væg. I/H-bjælke?
God aften!
Ewa
Det er ikke sikkert, at den skal forstærkes; normalt kan man lave en åbning hvor som helst i en tømmermur, så længe man ikke skærer det nederste (og øverste) tømmerlag. Men nu taler jeg generelt; jeg ved jo ikke, hvordan det ser ud i jeres tilfælde.
Tjena mors!
Tak for dit svar!
Både den øverste og nederste bjælke vil være tilbage, men den øverste er selvfølgelig skarvet præcis der, åbningen skal være (kan desværre ikke flytte åbningen). Desuden ser jeg nu, at der ligger en tagstol på den bjælke. Antager, at det "komplicerer" det hele en smule?
God weekend!
Ewa
Tak for dit svar!
Både den øverste og nederste bjælke vil være tilbage, men den øverste er selvfølgelig skarvet præcis der, åbningen skal være (kan desværre ikke flytte åbningen). Desuden ser jeg nu, at der ligger en tagstol på den bjælke. Antager, at det "komplicerer" det hele en smule?
God weekend!
Ewa
Lav en ramme omkring hullet, så den kompenserer "sammenføjningen i midten" med træ eller stål rundt om, så det bliver meget stærkere, og de vandrette forstærkninger kan du jo lave længere på ud- og indersiden foroven og forneden, men jeg er ikke en snedker, så jeg ved ikke noget om faglige udførelser inden for træbranchen, så dette er bare en idé.K Kalaspinglan sagde:Hej!
Tak for dit svar!
Både den øverste og nederste bjælke vil være tilbage, men den øverste er selvfølgelig sammensat præcis der, hvor åbningen skal være (det er desværre ikke muligt at flytte åbningen). Desuden ser jeg nu, at der er en spær på den bjælke. Jeg antager, at det "komplicerer" det hele en smule?
God weekend!
Ewa
Klik her for at svare
