B
Kigger lidt på, hvordan jeg skal gøre, når jeg bygger mit nye badeværelse på førstesalen i huset. Jeg har revet væggene til det tidligere badeværelse, hvor jeg skal bygge et nyt stort badeværelse. Tidligere var badeværelsesgulvet hævet, men nu vil jeg trække afløbet i bjælkelaget. På billedet har jeg markeret, hvor den tiltænkte væg skal være. Helst vil jeg sænke spånpladen på en eller anden måde for ikke at få en alt for høj tærskel til badeværelset.

Hvordan gør jeg dette på bedste måde? Skal jeg kappe brædderne ved nr.2 og lægge spån frem til der og leve med, at der bliver en højere niveau, eller kan jeg løse det på anden måde?

Alle forslag modtages :)

Mvh Carl

• Gulvbrædder på første sal er fjernet for renovering. Røde linjer markerer hvor den nye væg skal være. Brædder og rør er synlige.
Først og fremmest kommer du nok til at skulle kortlægge mellem gulvbjælkerne for at støtte op væggen... Skal du have vinylgulv eller klinker? Hvad er dimensionerne på bjælkerne? Spændvidde mellem støttepunkter? Hvor stabilt/svingende er det i øjeblikket?

Hvad har du for planer til venstre for den tegnede væg? Er det et problem at gøre indgreb i gulvbrædderne, der ligger der?

Spontant tænker jeg at rydde gulvbrædderne i det, der skal blive badeværelse og frem til den første regel, der ligger udenfor badeværelset (altså udenfor den markerede væg, derfor spørgsmålet ovenfor). Så får du adgang til hele bjælkelaget for forstærkning (i hvert fald hvis klinker) og rørføring.

Hvis højden er kritisk, findes der vel konstruktioner, hvor man lægger undergulvet mellem gulvreglarne snarere end ovenpå.

B
Der ligger et soveværelse, og gulvbrædderne er lige blevet slebet og ludet/olieret. Så jeg vil jo ikke behøve at rive mere end nødvendigt. Det luter vel måske mod at tage op brædderne frem til sidste gulvbjælke og lægge gulvspån på resten.

Bjælker har cc700mm ca. Hvor tykke spånplader har jeg brug for?

Bernieberg Bernieberg sagde:
Hvad har du af planer til venstre for den tegnede væg? Er det et problem at gøre indgreb på gulvplankerne, der ligger der?

Spontant tænker jeg at fjerne gulvplank i det, der skal blive badeværelse og frem til første regel, der ligger uden for badeværelset (altså uden for den markerede væg, deraf spørgsmålet ovenfor). Så kan du nå hele bjælkelaget for forstærkning (i alle fald hvis klinker) og rørføring.

Hvis højden er kritisk, findes der vel konstruktioner, hvor man lægger undergulvet mellem gulvreglerne snarere end ovenpå.

B
Så forstår jeg virkelig, at du ikke vil rive og slide mere end nødvendigt.

Kan du svare på spørgsmålene fra arkTecko og måske lægge nogle flere oversigtlige billeder op, så bliver det lettere at give tips.

Gulvspånplade er normalt 22 mm, og den tykkelse skal ikke ses som en variabel. Man må tilpasse bjælkelaget for at få tilstrækkelig stivhed.

B carlkarlin sagde:
Læste på GVK, at man kan forstærke bjælkelaget med letfyldningsmasse. ([link])
Det kunne jeg jo gøre, så højden på det nye gulv ikke overstiger højden på gulvbjælkerne. Men spørgsmålet er stadig, hvordan jeg gør under den nye væg :/
Det er måske en god metode, men jeg kan ikke se, hvordan den er fordelagtig for at holde byggehøjden nede i forhold til at fylde bjælkelaget med "almindelig" isolering? Gulvbjælkerne er jo der, hvor de er.

En tanke omkring bjælkelaget ved den nye væg: Det ser ud til, at den nye væg placeres cirka midt mellem to gulvbjælker, og jeg synes bestemt, du skal forsøge at få et godt underlag i bjælkelaget. Hvis du skulle save det eksisterende trægulv af langs den nye væg ("på soveværelsessiden"), kan du måske nå at indsætte tværgående bjælker i rummet, fastgjort med bjælkesko på soveværelsessiden og gennem bjælken på badeværelsessiden. Ville det være en mulig løsning?

Lettest for dig ville nok være, hvis du kan flytte væggen længere ind i soveværelset, så den ligger lige over den næste gulvbjælke til venstre. Er det muligt?

B
Jeg skal se efter, om jeg kan komme til bjælken under soveværelsesgulvet og har mulighed for at bruge den til at lave en forstærkning under den nye væg.

Det, jeg mente med at få bedre byggehøjde med EPS, er jo at gulvafløbet ville havne i højde med overkanten af gulvbjælken i stedet for den højde, som spånplade og gips bygger over gulvbjælken.

Desværre kan væggen i soveværelset ikke flyttes længere, og heller ikke i soveværelset på den anden side, da det ville blive for smalt. Jeg vedhæfter en tegning over etageplanet med nye vægge markeret med rødt.

Bernieberg Bernieberg sagde:
Det er måske en god metode, men jeg ser ikke, hvordan den er fordelagtig for at holde byggehøjden nede sammenlignet med at fylde bjælkelaget med "almindelig" isolering? Gulvbjælkenes overkant er jo, hvor den er.

En tanke omkring bjælkelaget ved den nye væg: Det ser ud til, at den nye væg havner omtrent midt mellem to gulvbjælker, og jeg synes bestemt, at du skal forsøge at få et godt understøttelse i bjælkelaget. Hvis du skulle save det eksisterende trægulv af langs den nye væg ("på soveværelsessiden"), kan du måske komme til at indsætte kortlinger i rummet, fastgjort med bjælkesko på soveværelsessiden og gennem bjælken på badeværelsessiden. Ville det være en gennemførlig løsning?

• Plantegning af etageplan med nye vægge markeret i rødt. Viser eksisterende rumfordeling og planlægning af forestående byggeprojekt.
B carlkarlin sagde:
Det jeg mente med at få bedre byggehøjde med EPS er jo, at gulvafløbet ville komme i niveau med overkant gulvbjælke i stedet for den højde, som spånplade og gips bygger over gulvbjælken.
Aha, så man udjævner med fald direkte på EPS og bjælker? Det er jo højdeeffektivt i så fald.

Du skal tænke på bæreevnen af bjælkelaget bare.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.