Hejsa drenge og piger, mit første indlæg på denne side, så vær søde mod mig nu.
Har været inde og læse meget på forummet før og fundet meget god hjælp, men denne gang finder jeg ikke svarene på mine spørgsmål, så nu prøver jeg at skrive en egen tråd.
Jeg er i gang med at planlægge en renovering af køkkenet og vil så fjerne to vægge (bærende).
Så til mit spørgsmål ovenfor den ene af disse vægge er bjælkelaget skarvet (se billede).
Vil helst ikke have nogen synlig bjælke i loftet, men et glat loft.
Kan man forstærke bjælkelaget ved først at sætte et par regler kant i kant med de skarvede bjælker for derefter udenpå disse regler at lægge et par regler i længere længde + eventuelt sætte korte bjælker imellem bjælkerne også?
Altså bliver det 4 regler i bredden i bjælkelaget, dog ikke hele længden på bjælkelaget.
Håber I forstår mit spørgsmål, og at nogen kan svare på det.
Huset er bygget i 40'erne, og væggene er stående bræddevægge (spontede).
Ovenfor er bjælkelaget en loftsrum, der ikke bruges til noget.
Fra ydervæg til ydervæg er det 7,2 m.
Cc målet er ca. 60 cm mellem bjælkelaget.
Ca. 3 af bjælkelaget vil (hvis væggen fjernes) hænge frit 7,2 m samt ca. 3, der hænger ca. 4,2 m pga. at der er en væg ved wc, véd dog ikke om denne væg kan bære denne last, da den er bygget af en tidligere ejer.
Vedhæfter et billede af bjælkelaget samt et egen tegnet billede af væggene, der skal fjernes.
Væggene, der skal fjernes, er dem, der har zigzag mønster ved siden af skorstenen.
På den anden side af skorstenen er det åbent hele vejen, dog er der L-bjælker imellem samlingerne i bjælkelaget og er sandsynligvis blevet gjort, da huset blev bygget.
Tak på forhånd, mvh Daniel
Har været inde og læse meget på forummet før og fundet meget god hjælp, men denne gang finder jeg ikke svarene på mine spørgsmål, så nu prøver jeg at skrive en egen tråd.
Jeg er i gang med at planlægge en renovering af køkkenet og vil så fjerne to vægge (bærende).
Så til mit spørgsmål ovenfor den ene af disse vægge er bjælkelaget skarvet (se billede).
Vil helst ikke have nogen synlig bjælke i loftet, men et glat loft.
Kan man forstærke bjælkelaget ved først at sætte et par regler kant i kant med de skarvede bjælker for derefter udenpå disse regler at lægge et par regler i længere længde + eventuelt sætte korte bjælker imellem bjælkerne også?
Altså bliver det 4 regler i bredden i bjælkelaget, dog ikke hele længden på bjælkelaget.
Håber I forstår mit spørgsmål, og at nogen kan svare på det.
Huset er bygget i 40'erne, og væggene er stående bræddevægge (spontede).
Ovenfor er bjælkelaget en loftsrum, der ikke bruges til noget.
Fra ydervæg til ydervæg er det 7,2 m.
Cc målet er ca. 60 cm mellem bjælkelaget.
Ca. 3 af bjælkelaget vil (hvis væggen fjernes) hænge frit 7,2 m samt ca. 3, der hænger ca. 4,2 m pga. at der er en væg ved wc, véd dog ikke om denne væg kan bære denne last, da den er bygget af en tidligere ejer.
Vedhæfter et billede af bjælkelaget samt et egen tegnet billede af væggene, der skal fjernes.
Væggene, der skal fjernes, er dem, der har zigzag mønster ved siden af skorstenen.
På den anden side af skorstenen er det åbent hele vejen, dog er der L-bjælker imellem samlingerne i bjælkelaget og er sandsynligvis blevet gjort, da huset blev bygget.
Tak på forhånd, mvh Daniel
Det ser altså ud til, at du overvejer en slags "sømstrimmel" der er mere end syv meter lang. Jeg lavede selv derhjemme en masonit-let-bjælke (fræs en rille i 2x2 regel og kile 6,4 mm plade ind) som bærende bjælke i loftet, med en spændvidde på over 6 meter, og med tanke på at det er i en tagkonstruktion med snelast, isolering m.m. så har den en formidabel styrke. Men, hvis du ikke orker at samle nogle af disse (eller købe?!), kunne det måske være muligt at lægge regler på tværs ovenpå loftsbjælkerne på loftet, og derefter lade 7.2m længderne "hænge" i dem (med hjælp af sømbånd) - dette forudsætter selvfølgelig, at du har støtte til de tværgående bjælker....
Moderator
· Stockholm
· 56 254 indlæg
I princippet skal du involvere en bygningsingeniør. Alle bjælkelag er unikke.
Men at have en bjælke med 7m spændvidde plejer ikke at være muligt, hvis man følger gængse dimensioneringsregler.
Du vil med stor sandsynlighed få brug for en tværbjælke som støtte under bjælkerne. Det er muligt at indfælde den bjælke i bjælkelaget, så den ikke er synlig. Men det kan medføre meget store indgreb i huset at gøre det.
Derefter skal du også have en bygningsingeniør til at vurdere, om der er passende understøtningspunkter for bjælken. I mange tilfælde skal man bruge søjler helt ned til fundamentet, eller i ekstreme tilfælde støbe et nyt fundament til søjlen.
Kort sagt skal dit bjælkelag kunne bære en last på 250-300 kg (inklusive egenvægt) pr. kvm. Hvis vi antager, at bjælken skal optage lasten fra alle 6 bjælker med 7,2 m spændvidde. Så bliver det i alt ca. 6,5 ton. Halvdelen af det optages af bjælken, resten af ydervæggene. Hvert understøtningspunkt får halvdelen af bjælkens last. Altså får du ca. 1,8 ton på hvert understøtningspunkt.
Dette er en meget forenklet måde at beregne det på. Omstændigheder i dit hus kan påvirke beregningen kraftigt, så det er ikke noget, du kan dimensionere efter. Men det giver et fingerpeg om, hvad der skal løses.
Men at have en bjælke med 7m spændvidde plejer ikke at være muligt, hvis man følger gængse dimensioneringsregler.
Du vil med stor sandsynlighed få brug for en tværbjælke som støtte under bjælkerne. Det er muligt at indfælde den bjælke i bjælkelaget, så den ikke er synlig. Men det kan medføre meget store indgreb i huset at gøre det.
Derefter skal du også have en bygningsingeniør til at vurdere, om der er passende understøtningspunkter for bjælken. I mange tilfælde skal man bruge søjler helt ned til fundamentet, eller i ekstreme tilfælde støbe et nyt fundament til søjlen.
Kort sagt skal dit bjælkelag kunne bære en last på 250-300 kg (inklusive egenvægt) pr. kvm. Hvis vi antager, at bjælken skal optage lasten fra alle 6 bjælker med 7,2 m spændvidde. Så bliver det i alt ca. 6,5 ton. Halvdelen af det optages af bjælken, resten af ydervæggene. Hvert understøtningspunkt får halvdelen af bjælkens last. Altså får du ca. 1,8 ton på hvert understøtningspunkt.
Dette er en meget forenklet måde at beregne det på. Omstændigheder i dit hus kan påvirke beregningen kraftigt, så det er ikke noget, du kan dimensionere efter. Men det giver et fingerpeg om, hvad der skal løses.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 indlæg
Jeg indså ikke, at der var et loftsrum ovenover. Så kan det sikkert fungere at hænge bjælkerne i en bjælke, og belastningen behøver slet ikke at blive lige så stor, hvis det er et uudnyttet loftsrum. Stadig gælder det om at få et godt fæste til bjælken.
Hej, tak for svaret.alen sagde:Det lader altså til, at du overvejer en slags "spærbjælke", der er mere end syv meter lang. Selv lavede jeg derhjemme en masonit-letbjælke (fræsede spor i 2x2 bjælke og kilede 6,4 mm board ind) som bærende bjælke i loftet, med en spændvidde på over 6 meter, og i betragtning af, at det er i en tagkonstruktion med snelast, isolering m.m., så har den en fremragende holdbarhed.
Men hvis du ikke har tid til at samle nogle af disse (eller købe?!), kunne det måske være muligt at lægge bjælkerne på tværs ovenpå loftsbjælkerne på loftet og derefter lade 7,2 m længderne "hænge" i dem (ved hjælp af spærbånd) - dette forudsætter selvfølgelig, at du har støtte til de tværgående bjælker....
Var ikke helt med på, hvordan du mente, du gjorde med masonit-bjælken, lagde du den tværgående over bjælkerne eller?
Har du nogle billeder af indgrebet?
Tak igen
Hej tak for svaret.hempularen sagde:
Jo, det er et uindrettet loftsrum, og tagkonstruktionen er nok bygget til tagtegl engang, men nu ligger der i stedet alu plader. Ved ikke, om dette har nogen betydning for bjælkelaget, men det burde jo være omkring 4,5 ton forskel på tagvægten mellem de materialer.
Når du siger et godt fæste for bjælken, er det så en ydervæg, vi taler om, eller ville det være nok at føre bjælken ud over et par af bjælkelaget på hver side af den fjernede væg?
Virker absolut ikke.danber sagde:Hej, tak for svaret.
Jo, det er et uudnyttet loft, og tagkonstruktionen er vel bygget til tagtegl engang, men nu ligger der alu plade i stedet. Ved ikke om dette har nogen betydning for bjælkelaget, men der bør jo være en forskel på 4,5 ton i tagvægt mellem de materialer.
Når du siger godt fæste for bjælken, taler vi så om en ydervæg, eller ville det være nok at føre bjælken ud over et par af bjælkelagene på hver side af den fjernede væg?
Hvordan bærer bjælkelaget til højre og venstre? Hvor der er 7m frit mellem ydervæggene.
Ligger der en limtræsbjælke tværs over gulvstrøerne der? Hvad ligger den bjælke i så fald oppe på?
Forstår ikke rigtig, hvad du mener med "L-bjælker imellem samlingerne".
Eller er de stregede linjer på din skitse limtræsbjælker?
Senest redigeret:
Hej. De stiplede linjer er hvordan bjælkedækket ligger.Krawk sagde:Fungerer absolut ikke.
Hvordan bærer bjælkedækket til højre og venstre om? Hvor der er 7m frit mellem ydervæggene. Ligger der en limtræsbjælke tværs over gulvreglarne der? Hvad ligger den bjælke i så fald på?
Forstår ikke rigtig hvad du mener du med "L-bjælker imellom samlingerne".
Eller er de stiplede linjer på din skitse limtræsbjælker?
på den ene side af væggene, der skal fjernes, ligger bjælkedækket på en væg (er ikke med på tegningen jeg har lavet) og på den anden side er der L-jern i midten af bjælkedækket.
Skal se om jeg kan forklare det med L-jernene.
der hvor bjælkedækket er sammensat over en væg, er det overlappet ca. 30 cm, men hvor L-jernene ligger, slutter bjælkene ca. 2 cm fra hinanden, og så er der udsavet på undersiden af bjælkerne, så jernet bliver forsænket ind i bjælkerne, og loftet bliver da glat.
Der ligger to L-jern kant mod kant, så det bliver en hylde, som bjælkedækket hviler på.
så virker L-jernene fastgjort til ydervæggen samt ind i murstokken.
Er det bare en limtræsbjælke tværs over, fastgjort i begge gavlvæggene, der ville have fungeret?
skulle i så fald blive ca. 11 meter lang.
Hvis du har en bærende væg i fortsættelsen af dem, du skal rive, så kunne du bruge denne som understøttelse for en bjælke. Dvs bjælke mellem skorsten-væg. Både skorstenen og den bærende væg skal dog kontrolleres, så de kan klare belastningen. (Understøttelsen på skorstenen skal desuden udføres, så skorstensfejeren godkender dette, hvis den er i brug.) Understøttelsen skal kunne modstå store belastninger, og at det ser stabilt ud, er ikke nok.
Ring en lokal bygningskonstruktør og spørg, hvad han skal have for at beregne dette for dig.
Ring en lokal bygningskonstruktør og spørg, hvad han skal have for at beregne dette for dig.
Klik her for at svare