Hej! Jeg skal bygge et nyt badeværelse og skal først have ordnet bjælkelaget. Min første større renovering.
Huset er fra 1924 og bjælkerne er med målene 60x195mm. De er på et tidspunkt blevet høvlet ned fra 220mm, og resultatet blev ret "groft" med mange ujævnheder. Nogle bjælker er lidt drejede, og højden varierer også mellem bjælkerne.
cc-målene varierer mellem 69cm og 98cm. Spændvidden er 4 m.
Jeg tænker, at det bedste ville være at skrue-lime en 45x195 på siden af den eksisterende bjælke for at forstærke og lade den stikke lidt op over kanten for samtidigt at kunne få højden jævn. Derefter sætte kortlinger tæt ved enderne for at få stabilitet i sideled.
Dernæst tænkte jeg at mindske cc-målet med endnu en 45x195mm regel imellem, cc bliver så altså mellem 29,25cm og 43,75cm.
Jeg har jo ingen standardmål på bjælkelaget, så jeg kan ikke finde i nogen tabel, om dette er tilstrækkeligt for at give tilstrækkelig stivhed i bjælkelaget. Skal jeg måske ned under cc-30?
Hvad tror I?
Eller er der måske en anden bedre løsning?
Ovenpå tænkte jeg at have vandbåren gulvvarme og klinker. Ved ikke, hvad der er den bedste løsning for dette heller? Sporet spånplade, plader + flydespartel?
Huset er fra 1924 og bjælkerne er med målene 60x195mm. De er på et tidspunkt blevet høvlet ned fra 220mm, og resultatet blev ret "groft" med mange ujævnheder. Nogle bjælker er lidt drejede, og højden varierer også mellem bjælkerne.
cc-målene varierer mellem 69cm og 98cm. Spændvidden er 4 m.
Jeg tænker, at det bedste ville være at skrue-lime en 45x195 på siden af den eksisterende bjælke for at forstærke og lade den stikke lidt op over kanten for samtidigt at kunne få højden jævn. Derefter sætte kortlinger tæt ved enderne for at få stabilitet i sideled.
Dernæst tænkte jeg at mindske cc-målet med endnu en 45x195mm regel imellem, cc bliver så altså mellem 29,25cm og 43,75cm.
Jeg har jo ingen standardmål på bjælkelaget, så jeg kan ikke finde i nogen tabel, om dette er tilstrækkeligt for at give tilstrækkelig stivhed i bjælkelaget. Skal jeg måske ned under cc-30?
Hvad tror I?
Eller er der måske en anden bedre løsning?
Ovenpå tænkte jeg at have vandbåren gulvvarme og klinker. Ved ikke, hvad der er den bedste løsning for dette heller? Sporet spånplade, plader + flydespartel?
I vores tilbyggede overetage har vi cirka 390 cm spændvidde og regler 45x220 på c/c 300 mm og derefter kortlingar imellem (også de c/c 300 mm, hvilket er meget overdreven...).
På det er det skrue-limet gulvplade og til sidst en gulvgips, inden det er armeret flydespartel med 12 mm gulvvarmeslange og derefter klinker.
Vores konstruktør var nøje med, at c/c 300 mm var tilstrækkeligt med den spændvidde og regeldimension, hvis man skruelimer gulvpladen på det.
Derefter var det vores håndværkere, der lagde yderligere gulvgips og satte kortlingerne på samme c/c som reglarne.
Det har fungeret godt hidtil (2 år).
Jeg ville regne lidt på, hvad dine 195-reglar giver for svigt og så måske sætte nye imellem for at få c/c målet ned til så nær 300 mm som muligt. At skrue-lime en på eksisterende regel ved jeg ikke, om det er nødvendigt, muligvis da for at få en lige overkant, hvis de er ujævne.
På det er det skrue-limet gulvplade og til sidst en gulvgips, inden det er armeret flydespartel med 12 mm gulvvarmeslange og derefter klinker.
Vores konstruktør var nøje med, at c/c 300 mm var tilstrækkeligt med den spændvidde og regeldimension, hvis man skruelimer gulvpladen på det.
Derefter var det vores håndværkere, der lagde yderligere gulvgips og satte kortlingerne på samme c/c som reglarne.
Det har fungeret godt hidtil (2 år).
Jeg ville regne lidt på, hvad dine 195-reglar giver for svigt og så måske sætte nye imellem for at få c/c målet ned til så nær 300 mm som muligt. At skrue-lime en på eksisterende regel ved jeg ikke, om det er nødvendigt, muligvis da for at få en lige overkant, hvis de er ujævne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der er jo flere aspekter, man må tage hensyn til, når man dimensionerer bjælkelag. Dels er det den samlede last, dels er det nedbøjningen, som ikke nødvendigvis hænger sammen med bæreevnen. Derefter er det gulvmaterialets bæreevne (det, som ligger oven på bjælkerne). Nedbøjningen er normalt det største problem, fordi begrænsningerne er flere. Din idé om at skrue lime en 45x195 regel ved siden af de eksisterende bjælker er en fremragende tanke. Sammen med en skrue limet gulvplade giver det en godkendt nedbøjning. Derimod er det ikke så heldigt at kombinere det med en almindelig 45x195 regel midt i felterne. Effekten bliver da et gulv, hvor nedbøjningen er OK på hver anden bjælke og for høj på hver anden. Hvis du vil bruge den princip til løsningen, skal du bruge limtræ midt i felterne. Forslagsvis 115x180, som monteres i overkant med øvrige gulvbjælker. Et alternativ er at bruge endnu kraftigere limtræ midt i felterne, f.eks. 115x225, undlade at forstærke de gamle bjælker og kombinere det med et kraftigere overgulv, som klarer 1 m spændvidde, f.eks. 24 mm k-plywood.
J justusandersson sagde:Det er jo flere aspekter man skal tage hensyn til, når man dimensionerer bjælkelag. Dels er det den samlede last, dels er det svigten, som ikke nødvendigvis hænger sammen med lastkapaciteten. Så er der gulvmaterialets bæreevne (det der ligger oven på bjælkerne). Svigten er normalt det største problem, da der er flere begrænsninger. Din idé om at skrue-lime en 45x195 regel ved siden af de eksisterende bjælker er en fremragende tanke. Sammen med en skrue-limet gulvplade giver det en godkendt svigt. Derimod er det ikke så vellykket at kombinere det med en almindelig 45x195 regel midt i fagene. Effekten bliver da et gulv, hvor svigten er OK på hver anden bjælke og for høj på hver anden. Hvis du vil bruge den princip til løsning, skal du bruge limtræ midt i fagene. Forslagsvis 115x180, som monteres i overkant med de øvrige gulvbjælker. Et alternativ er at bruge endnu kraftigere limtræ midt i fagene, f.eks. 115x225, og undlade at forstærke de gamle bjælker og kombinere det med et kraftigere overgulv, der klarer 1 m spændvidde, f.eks. 24 mm k-plywood.
Okay interessant!
Så hvis jeg har forstået den sidste mulighed korrekt, kan jeg forstærke bjælkerne, som jeg tænkte, og kombinere det med 24mm k-plywood, hvilket giver tilstrækkelig stivhed uden at reducere cc-målet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja.
Klik her for at svare