Så ville jeg bruge et spiralbor med spids på og bore en række huller, der ligger "kant i kant" eller lidt overlappende for derefter at tage et bredt stemmejern og hugge ned de små kanter, der bliver tilbage. Du kan med fordel spænde et stykke træ fast som anlæg langs sporet, så du får lodrette sider og det ikke skrider væk.
Et andet alternativ, hvis du har et 8mm stemmejern eller lockbettel, er at stemme hele hullet ud. Du vil jo have en åben side, så det er ret enkelt at få spånerne ud.
Hvis sporene skulle være gået helt igennem hele bjælken, ville jeg save to spor og derefter hugge spillet væk, men jeg gætter på, at I vil have sporet fra oversiden og ikke igennemgående.
På de gamle bjælkerne bliver jeg nok nødt til at køre igennem hele, da den nye bjælke føres ind nedefra med bjælkeholderne monteret.
En anden udfordring indser jeg nu, er at det bliver trangt at nå mellem de gamle bjælker for at lave udtaget fra siden. Bliver næsten nødt til at køre nedefra, hvis det skal gå. 🤔
Ja, på de gamle bjælker skal du nok gå nedefra som du viser.
Et tip er jo, at hvis du saver en bid af bjælken, så kan du bruge stykker af det materiale til at lime tilbage i sporet under beslaget, så "skjuler" du det nogenlunde.
Bruger du desuden et stykke fra overfladen, så vil det næsten ikke kunne ses.