Hej! Jeg har et svigtende mellemloft i mit tømmerhus bygget i 1910. Jeg er blevet rådet af en konstruktør til at forstærke den svigtende bjælke med en upe-bjælke på begge sider. Er der nogen, der har gjort noget lignende og kan komme med råd? Hvordan fastgør jeg bjælken til ydervæggene f.eks.?

S sssofia sagde:
Hej! Jag har ett sviktande mellemstrøg i mit tømmerhus bygget 1910. Jeg har fået råd fra en konstruktør om at forstærke den svigtende bjælke med en upe-bjælke på begge sider. Er der nogen, der har gjort noget lignende og kan komme med råd? Hvordan fæstner jeg bjælken i ydervæggene fx?
Hej

Bliver lidt forvirret, du skriver at mellemstrøget svigter, men så at du skal forstærke bjælken? Er det hele strøget eller kun én bjælke. Men uanset hvad, så vil det hele begynde at svigte med tiden på grund af træets plasticitet og deformationer. Så tilbage til dit spørgsmål. At fastgøre en stålbjælke i ydervæggene på et tømmerhus kan gøre mere skade end gavn. Mit råd er fritstående søjler ved ydervæggen som bærende bjælke ligger ovenpå.

Mvh

Der er behov for en tydeligere redegørelse, hvis du skal få nogle fornuftige råd. Jeg antager, at hele bjælkelaget har brug for en ekstra bærende tværbjælke for at reducere svajet. Jeg er enig med Mahnils i, at det ikke er hensigtsmæssigt at fastgøre en stålbjælke til en tømret ydervæg, især ikke hvis det er liggende tømmer. Generelt set mener jeg, at man skal være forsigtig med at indføre stål i trækonstruktioner. Der er situationer, hvor det er den eneste løsning, men træ og stål har meget forskellige egenskaber.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.