16,516 læst ·
30 svar
17k læst
30 svar
Forslag til tynd etageadskillelse til loft
Svært at se at metalbåndene under gør nogen større nytte med tanke på den betydeligt større varmeudvidelse hos metal sammenlignet med træ.I Ingenjörssnickarn sagde:Vækker tråden til live...Ser at bl.a. medlem Witten synes at regne på ting. Har selv bygget et soveloft på minimale 45x70 cc30 med skrue-limet gulvspån. Klippestabilt, dog kun spændvidde på 4m samt bærende mellemvæg under (dvs. i praksis kun 2m spændvidde).
Nu bygger jeg noget helt andet som jeg har kunnet tænke over i flere år - saunaen. Har sat mig for at bygge de tyndeste saunabænke i riget. Har endelig, efter betydeligt mere avancerede tanker med stående strimler k-plyfa, metalprofiler etc., landet i følgende:
Spændvidde 1,8m med 45x45 skrue-limet ramme, 2 tværgående kortlingar på hver tredjedel af længden, aspeplanker 21x90 skrue-limet ovenpå samt i fronten. Endelig og måske vigtigst - skrue-limet hulbånd 1x20mm under hver 45x45.
Spontant burde dette holde for både at stå og sidde på uden overdreven svigt, hvad tror I?
Desuden er jeg skeptisk til, hvor godt limforbindelserne vil holde over tid i et sådant miljø (fugtigt og undertiden meget varmt).
Selv bortset fra ovenstående tror jeg, at det tynde hulbånd har en meget marginal forstærkende effekt.
Jeg tror på idéen, det vil vise sig, om det virker i praksis! Trælim skal ikke være noget problem, når det er tørt er det en cellulose-forbindelse, og saunaen er et tørt rum. Angående varmeudvidelsen takker jeg for tippet, men det bør ikke være afgørende her. En forøgelse på 60 grader på spændvidden 1800mm giver 60×1 800×0,000012 = 1,3mm. Uden hulbåndene ville 45x45 blive som en banan og desuden nå brudgrænsen ved belastning.V vectrex sagde:Svært at se, at metalbåndene under gør nogen større nytte med tanke på den betydeligt større varmeudvidelse hos metal sammenlignet med træ.
Desuden er jeg skeptisk til, hvor godt limforbindelserne vil holde over tid i en sådan miljø (fugtigt og til tider meget varmt).
Selv bortset fra ovenstående så tror jeg, at det tynde hulbånd har meget marginal stivnende effekt.
Kan vel selv tilføje at min idé er langt fra godkendt ifølge Svenskt Träs dimensioneringsguide, ikke engang med 45x120 beregnet som gulvbjælkelag med 10 kg/m2 egenvægt.I Ingenjörssnickarn sagde:Jeg tror på idéen, det genstår at se om det virker i praksis! Trælim skal ikke være et problem, når det er godt tørt, er det en celluloseforbindelse, og saunaen er et tørt rum. Angående varmeudvidelsen takker jeg for tippet, dog bør den ikke være afgørende her. En stigning på 60 grader på spændvidden 1800mm giver 60×1 800×0,000012 = 1,3mm. Uden hulbåndene ville 45x45 blive som en banan og desuden nå brudgrænsen ved belastning.
Beregner jeg nedbøjning for en 1,8m lang C24-regel 45x45 mellem to lejer med last 100kg, bliver den 36mm. Væsentligt større end normalt acceptabelt L/300 = 6mm. Dog er da ikke aspplankerne 21x90 samt evt. underliggende trækforstærkning med hulbånd medregnet. Bliver interessant dette!
https://www.byggahus.se/forum/threa...nsregel-innan-det-gar-av.229334/#post-1934197
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Jeg forstår ikke rigtigt joken, men den der lave? Hvis jeg forstod din tekst korrekt, så skal du jo have en 21x90 stående i forkanten, så ser de jo ud som hvilken som helst sauna låge. De der kommer garanteret til at holde, selv uden lim og bånd. Det er jo i princippet sådan, man plejer at bygge lave. Laven i min sauna er en ramme skruet i væggene af 21x90 (det spiller jo ingen rolle der, om det er 21x90 eller 45x45, for den fæstes jo alligevel i væggen) og så en i forkanten også, og så er der tre tværgående 21x90 liggende jævnt fordelt på længden, som er 1980mm. Vi har siddet tre gutter på samme tid, hvoraf den letteste vejer ind på 95kg, og den holdt uden problemer 
Tak for hurtigt svar! Præcis som i dit eksempel, dog vil jeg teste med tyndeste profil mulig for udseendets skyld, dvs. 45mm. Jeg skrev måske uklart med en stående lavbrædde i forkant - den vil altså også blive kløvet til højden 45mm. Det bliver så en særdeles spinkel "bærlina" i forkant, samt at den nedre lav ikke har en bagvæg at fastgøre sig i.S Snickarkirre sagde:Jeg forstår ikke helt fidusen med den der lav? Hvis jeg forstod din tekst rigtigt, så skal du jo have en 21x90 stående i forkant, så ser det jo ud som hvilken som helst bastulav. De der kommer garanteret til at holde selv uden lim og hulbånd. Det er jo i princippet sådan man plejer at bygge lavar. Laven i min sauna er en ramme skruet i væggene af 21x90 (spiller jo ingen rolle der, om det er 21x90 eller 45x45, for den er jo alligevel fastgjort i væggen) og så en i forkant også, og så er det tre tværgående 21x90 liggende jævnt fordelt på længden, som er 1980mm. Vi har siddet tre fyre samtidig, hvoraf den letteste vejer 95kg, og den holdt uden problem![]()
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Okay så er jeg med! Så får den lidt anderledes stil
nej præcis sådan er det på min nedre lav også, men dog 21x90 både foran og bagved, så det bliver jo en anden sag. Men din idé fungerer sikkert. Havde det ikke været muligt at bøje en pladevinkel på cirka 40x40 og skrue-lime den i 45x45'er, så du får både i forkant og nedenunder og derefter skjule den med den stående 21x45 i forkant? Tænker at det burde blive endnu stærkere 
Jeg har kigget på løsninger med vinkeljern i indre hjørner af rammen, tror dog ikke de er nødvendige. Skrue/limning bør holde hjørnerne vinkelrette, hovedudfordringen burde være at mindske beregnet nedbøjning (36mm med 100kg på nøgen regel 45x45 længde 1,8m).S Snickarkirre sagde:Okej då er jeg med! Så får den lidt anderledes stilnej præcis sådan er det også på min nedre lav, men dog 21x90 både foran og bagpå, så det blir jo en anden sag. Men din idé fungerer sikkert. Havde det ikke været muligt at bøje en pladevinkel, typisk 40x40, og skrue/limme den i 45x45'eren, så du får både i forkant og nedenunder, og derefter skjule den med den stående 21x45 i forkant? Tænker, at det burde blive endnu stærkere
![]()
Hvor meget ovenpåliggende skruede aspbrædder mindsker nedbøjningen, er uklart for mig. Ligeledes hvor meget underliggende hulbånd kan bidrage med...
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Udover ramens langsider kan du sætte en 45x45 på undersiden af hver eller i det mindste nogle lavbrædder (på længden). Hvis de også limes, så du får god samvirke, bliver det en ret stiv T-profil af dem.
Smart, tak for tipset, lige præcis den løsning har jeg ikke tænkt på. Retvinklede kortlinger på midten bliver jo mere bøvlet (et antal stumper), samt at laven bliver væsentligt tungere. Måske skal jeg først prøve en minimalistisk løsning og se, hvor meget laven bøjer ned i praksis, og i værste fald lime yderligere langsgående 45x45 under hver aspbræda ved behov.Bernieberg sagde:
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Kortlinger hjælper jo til at få samspil mellem brædderne, så der bliver mindre svaj for dem med spids bagdel, men laven som helhed bliver ikke stivere.
Det stemmer ja. Kortlingerne fordeler jo også lasten mellem de længdegående regler (ikke kun brædderne), uanset om jeg kun bruger 2 i rammen eller tilføjer 2 i midten for i alt 4 - så vægten ikke hviler på kun en eller to af reglerne ad gangen.Bernieberg sagde:
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Jeg tænkte altså, at du skal bukke en pladevinkel, der er lige så lang som hele bænken, som du derefter skrues og limes hele vejen på 45x45:eren i både for- og bagkant og derefter skjuler den med den stående 21x45:eren, som du skal have. Tænkte, at du har dem i stedet for hulbånd. Tag til en pladefirma og bed dem om at bukke dem i typisk 1mm plade. Så burde du jo væsentligt styrke konstruktionen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At blande metal ind i en bastulave synes jeg er ret upassende, for ikke at sige selvmarkerende som man sagde i militæret. Man skal starte med at diskutere, hvad der er en acceptabel svigt. Svigtkravet, der gælder for gulve, synes jeg er overdrevet, meningen er, at man skal sidde ned. Det gør ikke så meget, at det fjedrer lidt, når man sætter sig. Jeg vælger at sætte kravet, at en 100 kg mand, der sætter sig i midten, ikke skal forårsage en større momentær nedbøjning end L/600, dvs. 3 mm. Det kan ikke lade sig gøre med blot 2 stk 45x45 C24, der skal bære lasten. Det enkleste er at øge elasticitetsmodulet ved at fremstille 2 minilaminerede bjælker, man skrue-limer 2 stk 22 mm brædder (af god kvalitet). For at opfylde mit mål skal de være 70 mm høje. Gør man dem 95 mm, bliver det endnu bedre.
Tak for tippet. Det gik med 45mm, dog i form af 2 stk. 45x21 med fladjern 40x3 imellemJ justusandersson sagde:At blande metal ind i en sauna synes jeg er temmelig upassende, for ikke at sige selvmarkerende som man sagde i militæret. Man skal starte med at diskutere, hvad der er en acceptabel svajning. Svajkravet som gælder for gulve synes jeg er overdreven, meningen er, at man skal sidde ned. Det gør ikke så meget, hvis det fjeder lidt, når man sætter sig. Jeg vælger at sætte kravet, at en 100 kg mand som sætter sig på midten, ikke skal forårsage en større momentær nedbøjning end L/600, dvs 3 mm. Det går ikke med kun 2 stk. 45x45 C 24 som skal bære lasten. Det nemmeste er at hæve elasticitetsmodulen ved at fremstille 2 minilimtræsbjælker, man skrue-limer 2 stk. 22 mm brædder (af god kvalitet). For at møde mit mål skal de være 70 mm høje. Gør man dem 95 mm bliver det endnu bedre.
PS. L/300 plejer man at anvende for gulvbjælkelag.














