16,505 læst ·
30 svar
17k læst
30 svar
Forslag til tynd etageadskillelse til loft
Jeg bygger en garage, hvor jeg vil have en del med loft. Arealet på loftet er 3,2 x 6,2 m. Problemet er, at jeg vil udnytte højden maksimalt, dvs. jeg vil have, at bjælkelaget skal bygge så lidt som muligt. Jeg har brug for forslag til løsninger. Ville for eksempel 45x70 reglar med cc 300 og 22 gulvspån være nok?
Nej. Tjek med KL trä (tværlimet træ). Bør tilbyde det tyndeste bjælkedæk, og du slipper både for at lægge gulv og klæde undersiden.
Ifølge träguiden skulle du klare dig med 100mm total tykkelse på bjælkedækket.
https://www.traguiden.se/konstrukti...kt/5.1.1-plattbjalklag/?previousState=1000000
Alternativt en bærende plade med den tykkeste plade. Risiko for, at det kan opleves lidt gyngende, men burde hjælpe at skrue gulvspån på over- og underside.
https://www.ruukki.com/swe/b2b/prod...heets-details/load-bearing-sheet-t70-57l-1058
Ifølge träguiden skulle du klare dig med 100mm total tykkelse på bjælkedækket.
https://www.traguiden.se/konstrukti...kt/5.1.1-plattbjalklag/?previousState=1000000
Alternativt en bærende plade med den tykkeste plade. Risiko for, at det kan opleves lidt gyngende, men burde hjælpe at skrue gulvspån på over- og underside.
https://www.ruukki.com/swe/b2b/prod...heets-details/load-bearing-sheet-t70-57l-1058
Jeg har været i kontakt med Martinssons angående KL-træ, men de siger bare, at de har for meget at lave, så de kan ikke tage sig af sådan små projekter. Ellers syntes jeg også, at det virkede til at være et meget godt alternativ.I igelkotten82 sagde:Nej. Kolla med KL træ (krydsfineret træ). Bør tilbyde det tyndeste bjælkelag, og du slipper både for at lægge gulv og beklæde undersiden.
Ifølge træguiden skulle du klare dig med 100mm total tykkelse på bjælkelaget.
[link]
Alternativt en bærende plade med tykkeste plade. Risiko for at det kan opleves lidt svajende, men det burde hjælpe at skrue gulvspån på over- og underside.
[link]
Den profilerede plade kendte jeg ikke til. Det ser ud til at være et interessant alternativ. Skal tjekke det ud. Mange tak for din hjælp!
Hør ellers med byggeforretningen om de måske kan tage hjem KL-træ i stedet for at handle direkte fra Martinsons.
Et andet alternativ kan måske være at købe limtræsbjælker og selv lime dem sammen til et massivt trægulv. Køber du for eksempel 115x495, burde det både gå hurtigt at lægge bjælkelaget, og det kan gøres med håndkraft uden kran, i modsætning til en KL-plade. Limtræ findes i forskellige kvalitetsklasser, hvor du kunne vælge en finere kvalitet, hvis du skal have det som et fingulv på loftet. Det er sandsynligvis muligt at bestille i præcis den længde, du ønsker, da det handler om en hel del materiale. Jeg vil dog sige, at jeg ikke ved, om et massivt limtrægulv har samme bæreevne som et KL-gulv, eller om det ville give ubehagelig svaj i gulvet, eller om du skulle have brug for at gå op i tykkelse. Eller om limtræsbjælker fungerer selv når man belaster dem liggende. Men det kan måske være værd at prøve ved at teste en bjælke og belaste den? Når det gælder træbjælkelag, plejer det ikke at være risiko for, at det skal kollapse, men nedbøjningen (hvilket resulterer i, at det føles svajende og ubehageligt at bevæge sig på) som er dimensionerende.
Et andet alternativ kan måske være at købe limtræsbjælker og selv lime dem sammen til et massivt trægulv. Køber du for eksempel 115x495, burde det både gå hurtigt at lægge bjælkelaget, og det kan gøres med håndkraft uden kran, i modsætning til en KL-plade. Limtræ findes i forskellige kvalitetsklasser, hvor du kunne vælge en finere kvalitet, hvis du skal have det som et fingulv på loftet. Det er sandsynligvis muligt at bestille i præcis den længde, du ønsker, da det handler om en hel del materiale. Jeg vil dog sige, at jeg ikke ved, om et massivt limtrægulv har samme bæreevne som et KL-gulv, eller om det ville give ubehagelig svaj i gulvet, eller om du skulle have brug for at gå op i tykkelse. Eller om limtræsbjælker fungerer selv når man belaster dem liggende. Men det kan måske være værd at prøve ved at teste en bjælke og belaste den? Når det gælder træbjælkelag, plejer det ikke at være risiko for, at det skal kollapse, men nedbøjningen (hvilket resulterer i, at det føles svajende og ubehageligt at bevæge sig på) som er dimensionerende.
Senest redigeret:
Jeg har også kigget på limtræsbjælker, men de bygger for meget i højden, hvis de skal klare svajet. Deres styrke er, når de bruges lodret. Lægger man dem ned, er de slet ikke lige så holdbare. Og eftersom det er netop lav højde, jeg søger, går det ikke.
Jeg kontaktede Ruukki angående deres bærende plade, men desværre stødte jeg på en rigtig uerfaren sælger, som ikke kunne svare på, hvad deres plader kunne bruges til, og hvilke spændvidder der gjaldt. Hans svar var, at han ikke beskæftigede sig med gratis byggerådgivning. Det var tydeligt, at han ikke havde en anelse om sine egne produkter. Jeg vil forsøge at kontakte en anden hos Ruukki, som forhåbentlig ved, hvad det er, han sælger
Jeg kontaktede Ruukki angående deres bærende plade, men desværre stødte jeg på en rigtig uerfaren sælger, som ikke kunne svare på, hvad deres plader kunne bruges til, og hvilke spændvidder der gjaldt. Hans svar var, at han ikke beskæftigede sig med gratis byggerådgivning. Det var tydeligt, at han ikke havde en anelse om sine egne produkter. Jeg vil forsøge at kontakte en anden hos Ruukki, som forhåbentlig ved, hvad det er, han sælger
Mit forslag er en massiv træbjælkelag af 45x95-reglar med skrue-limet 22 mm gulvspånplade. Spændvidde 3,2 m. Deformation i brugsgrænsdlastfald bliver 7 mm, beregnet egenfrekvens og hastighedsrespons er også ok (et mål for acceleration af bjælkelaget når nogen hopper på det). Er svajet mindre vigtigt kan du nok gå ned til 45x70, men det vil komme til at føles lidt svajende. Uanset hvad, ville jeg prøve at bygge en lille del for at mærke, hvordan det føles.
Hvorfor ikke ovenstående forslag men skrueslime gulvspån på begge sider. Det vil blive meget mere stabilt end kun på oversiden, da trækkrafterne havner på undersiden af bjælkelaget.W witten sagde:Mit forslag er en massiv træbjælkelag af 45x95-reglar med skrueslimet 22 mm gulvspånplade. Spændvidde 3,2 m. Deformation i brugsgrænselasttilfælde bliver 7 mm, beregnet egenfrekvens og hastighedsrespons er også ok (et mål for acceleration af bjælkelaget når nogen hopper på det). Er svigten mindre vigtig kan du nok gå ned til 45x70, men det vil føles lidt vaklende. Uanset hvilket ville jeg prøvebygge en lille del for at mærke hvordan det føles.
Har man regnet en løsning hjem plejer der ikke at være grund til at gøre den endnu bedre på bekostning af merarbejde og omkostning. I dette tilfælde bliver det heller ikke meget mere stabilt, da tværsnittet allerede er mættet med materiale, der kan tage trækkræfter, i modsætning til et kassettebjælkelag, hvor der er luft mellem reglerne. I det tilfælde tilføjer en plade på undersiden meget.V vectrex sagde:
Obs at løsningen jeg foreslog er meget stiv, egenfrekvensen ligger på 18 Hz hvilket er godt.
Tak for dit forslag. Det er et godt og fornuftigt alternativ. Desværre bygger det cirka 135 i højden, hvilket er for meget, når hver mm tæller.W witten sagde:Mit forslag er et massivt træbjælkelag af 45x95-regler med skruelimmet 22 mm gulvspånplade. Spændvidde 3,2 m. Deformation i brugsgrænsetilstand bliver 7 mm, beregnet egenfrekvens og hastighedsrespons er også ok (et mål for acceleration af bjælkelaget, når nogen hopper på det). Er svajet mindre vigtigt, kan du nok gå ned til 45x70, men det kommer til at føles lidt ustabilt. Uanset hvad ville jeg prøvebygge en lille del for at mærke, hvordan det føles.
Ruukkis plade gik bort, men der er andre, der fremstiller omtrent det samme. Plannja70/1mm er et bjælkelag, der kan anvendes, og det bygger i alt 88 mm i højden inklusive gulvbelægning. Så det bliver sandsynligvis det, jeg bruger. En anden fordel ved Plannjas variant er, at det er nemt at trække el mm i rillerne.
Hej, blev der noget bjælkelag i plade? Er i samme tanker.
T tompajo sagde:Tak for dit forslag. Det er et godt og fornuftigt alternativ. Desværre bygger det omtrent 135 i højde, hvilket er for meget, når hver mm tæller.
Ruukkis plade blev fravalgt, men der findes andre, som laver nogenlunde det samme. Plannja70/1mm er et bjælkelag, der kan anvendes, og det bygger totalt 88 mm i højden inklusive gulvbeklædning. Så det bliver sandsynligvis det, jeg bruger. En anden fordel ved Plannjas variant er, at det er nemt at trække el mm i renderne.
Vækker tråden til live...
Ser at bl.a. medlem Witten ser ud til at beregne på tingene. Har selv bygget en sovehems med minimale 45x70 cc30 med skrue-limet gulvspån. Klippestabilt, dog kun spændvidde på 4m samt bærende skillevæg under (dvs. i praksis kun 2m spændvidde).
Nu bygger jeg noget helt andet, som jeg har kunnet tænke over i flere år - saunaen. Jeg har besluttet mig for at bygge landets tyndeste saunalaver. Til sidst, efter betydeligt mere avancerede tanker med stående strimler k-plyfa, metalprofiler osv., er jeg landet på følgende:
Spændvidde 1,8m med 45x45 skrue-limet ramme, 2 tværgående kortlægter på hver tredjedel af længden, asplav 21x90 skrue-limet ovenpå samt i fronten. Til sidst og måske vigtigst - skrue-limet hulbånd 1x20mm under hver 45x45.
Spontant burde dette holde til både at stå og sidde på uden overdreven svaj, hvad tror I?
Nu bygger jeg noget helt andet, som jeg har kunnet tænke over i flere år - saunaen. Jeg har besluttet mig for at bygge landets tyndeste saunalaver. Til sidst, efter betydeligt mere avancerede tanker med stående strimler k-plyfa, metalprofiler osv., er jeg landet på følgende:
Spændvidde 1,8m med 45x45 skrue-limet ramme, 2 tværgående kortlægter på hver tredjedel af længden, asplav 21x90 skrue-limet ovenpå samt i fronten. Til sidst og måske vigtigst - skrue-limet hulbånd 1x20mm under hver 45x45.
Spontant burde dette holde til både at stå og sidde på uden overdreven svaj, hvad tror I?
Witten, nysgerrig på din holdning til mit genoplivede spørgsmål nedenfor! Tak på forhånd.W witten sagde:Har man räknat hem en lösning brukar det inte finnas anledning att göra den endnu bedre på bekostnad av merarbejde og omkostning. I det her tilfælde bliver det heller ikke meget mere stabilt, eftersom tværsnittet allerede er mættet med materiale som kan tage trækbelastninger, til forskel fra et kassettebjælkelag, hvor der er luft mellem reglarne. I det tilfælde tilfører en plade på undersiden meget.
Obs at løsningen jeg foreslog er meget stiv, egenfrekvensen ligger på 18 Hz hvilket er godt.