Nybagge husejer her som klatrede op på taget for første gang. Havde min mistanke om, at det var dårligt tætnet der, hvor afløbsudluftningen går ud, da jeg har set nogle pletter rundt om, hvor den går ned gennem katteloftet.
Jeg havde måske ikke forventet, at tætningen i princippet manglede helt... Ikke kun ved afløbsudluftningen, men også ved skorstenen og vindskivepladerne.
Der er dog et forsøg på tætning under rygstenene, men den har set bedre dage...
Jeg tænker, at der bør findes profilerede eller ekspanderende tætningsbånd af skumplast eller lignende, omtrent som dem man har til TP-plader. Men før jeg finder og beslutter mig for noget, vil jeg gerne høre erfaringer fra folk, der måske har løst lignende problemer som mit, hvad brugte I, og hvordan har det fungeret?
Huset er bygget i -65. Overfladepap findes under tagstenene, men som det ses på billederne, er det i princippet åbent under rygningen. Mærkeligt nok ses eller lugtes intet på den lille loft der er.
Afløbsudluftning i forgrunden, her er der blæst ind en del vand:
Der er alligevel gjort et forsøg på tætning nederst på pladen:
En form for ældre, nu temmelig sprød plasttætning findes under rygstenene. Jeg tvivler på, at den er tæt:
Tætning blev anset for unødvendig under skorstenspladen ”vand løber jo nedad...”
Løfter man på pladen ser det sådan ud:
Vindskiverne modtager jeg gerne tips på, hvordan man kan tætne dem på en god måde. Under dem er der fyldt med blade og snavs, men jeg tvivler på isoleringsværdien og tætningsvnen hos dette: