Hvis man tænker rent bæredygtighedsmæssigt, er det ikke særlig problematisk med vægten fra pladen, så længe konstruktionen ikke forstyrres af nogle kræfter i en anden retning end nedad. Problemet, der skal løses, er altså, hvordan man skal sikre, at bordet ikke bøjer sig som et parallelogram, når nogen trækker stolen ind og ved et uheld rammer bordet med maven.
Jeg tror, at rigtig solide tapper fra siderne ind i relativt tykke ben er vejen at gå. Som på billedet altså. Det kræver en hel del overmod at tro, at man kan gøre det bedre end den type af konstruktion, som borde er blevet lavet med i mange generationer.
Alternativet er som nævnt ovenfor at lave underdelen i metal. Mine forældres købe-bord har en sådan konstruktion. Dette kræver dog, at man kan arbejde i metal.
Jeg ville foretrække at arbejde med træ. Dels fordi det er lettere og dels fordi jeg synes det er flottere. Hvis jeg skulle gøre som på billedet, hvordan ville konstruktionen se ud nedefra?
Er det nok at lave en ramme som på billedet, eller bør jeg lægge en tynd mdf plade på rammen, som er lidt mindre end granitpladen, og så lægge pladen på, altså som at jeg laver et bord og så lægger granitpladen på bagefter?
Rækker med treramme og ben som bordet ovenfor. Tror største problem er at få hjørnerne stabile. Antager at det bliver typ 4 stk. granitskiver `a 900x600. Jeg havde brugt 70x70mm til ramme og evt. 100x100mm til ben (æstetisk)
Ræcker med trærïm og ben som bordet oven. Tror største problem er at få hjørnerne stabile. Antar at det bliver typ 4st granitskiver `a 900x600. Jeg havde brugt 70x70mm til ramme og evt. 100x100mm til ben (æstetisk)
Skiven skal være 2400x900, ikke fire st. Skal bestille af samme leverandør som fixar min køkkenbænk.