Hej,

Jeg bruger følgende konsoller til at bære en centerhøjttaler på væggen (gips)

38CWQay.jpg

Konsollerne ser sådan ud:

87-867_l_1.jpg

Man klemmer altså ud selve hyldeplanet.

Nu efter 1 år har limbrættet bøjet sig kraftigt, som man kan se her:

HYlirUR.jpg

Jeg forstår, at dette kan ske i betragtning af konsollernes konstruktion, men spørgsmålet er, hvordan jeg løser det?

Første tanke er at købe typisk Elfa vægskinne og save den i 20 cm stykker og så erstatte pladen med disse stykker i stedet? Ulempen er, at det nok ikke ser så pænt ud, og at de bliver unødigt høje.

En anden tanke er at erstatte konsollen helt med typisk Elfa men også det bliver nok ikke så pænt.

Har I et forslag?

Kan tilføje, at højttaleren har dimensionerne 500 × 185 × 200 mm (BxHxD) og vejer 10 kg plus en kat på 6 kg.

Senest redigeret:
hvorfor laver du ikke en konstruktion som du har bag højttaleren og ikke kan ses? 2mm plade bøjet 90 grader og en smule længere end højttaleren, så klipper du strimler, du svejser fast i vinkel på kortsiderne som bærer hyldeplanet. Så har du en hylde, der bliver næsten usynlig, når højttaleren ligger der, og du får fremragende fastgørelsesmuligheder bag højttaleren.

Stefan1972 sagde:
hvorfor laver du ikke en konstruktion, som du har bagved højttaleren og ikke kan ses? 2mm plade bøjede 90 grader og lidt længere end højttaleren, så klipper du strimler, du svejser fast i vinkel på kortsiderne, som bærer hyldeplanet.
Så har du en hylde, der bliver næsten usynlig, når højttaleren ligger der, og du får fremragende fastgørelsesmuligheder bagved højttaleren.
Prøvede at fastgøre sådanne som disse direkte i eksisterende konsoller:

340071.jpg

De er 2 mm tykke, men det svigtede en del.

Hvad jeg forstår på dig er, at du foreslår, at jeg skal svejse forstærkninger, desværre har jeg ingen svejser og er ikke så hjemmevant i at arbejde med metal, mere end at bore og save i det.

Sæt forstærkninger i træet, f.eks. ved at bore fra bagsiden næsten hele vejen frem, og så slår du en gevindstang eller noget i.
Du sætter med fordel disse præcis der, hvor konsollen sidder.

13th Marine sagde:
Sæt forstærkninger i træet, f.eks. ved at bore fra bagsiden næsten hele vejen frem, og derefter slår du i gevindstang eller noget.
Du sætter med fordel disse præcis der, hvor konsollen sidder.
Aha, det kunne måske have fungeret, spørgsmålet er om jeg har held med at bore lige så langt ;) Brættet er jo ikke særlig tykt.

Kan man flade den hylde ud jeg allerede har eller skal jeg lave en ny?

Vend hyldeplanet så den hælder opad. Om et år har du den lige igen.

• Synes
Nyfniken og 1 anden
  • Laddar…
Chris983 sagde:
Vend hyldeplanet så det hælder opad. Om et år er det lige igen
Eller også bryder den sammen og 10 kg højttalere ødelægger TV'et.

richardtenggren
To bøjede fladjern i passende tykkelse vil jo løse det der glimrende og samtidig blive pænere end den nuværende løsning. Jeg tænker, at det måske er lettere at bøje fladjern, hvis man ikke har adgang til passende udstyr til at bøje plade. Så hvis du øger tykkelsen, behøver du nok ikke nogle stag. Ulempen er jo, at bøjningen øger med tykkelsen, dvs. centrum kommer længere væk fra væggen jo tykkere plade du vælger. Må jeg spørge, hvorfor du har centrum over tv’et? De fleste plejer at have det nedenfor.

Er det et krav at have en hylde? Et antal nøglehulsbeslag på bagsiden af højttaleren ville jeg have brugt ellers.

• Synes
richardtenggren
  • Laddar…
hsd
Eller så tager Du et par dørehængsler, monter delene med stift på væggen og de andre på højttaleren (på hver side), enkelt at hægte på og af

dof sagde:
Er det et krav at have en hylde? Et antal nøglehulsbeslag på bagsiden af højttaleren ville jeg have brugt ellers.
Det er en god idé, men i dette tilfælde går det ikke, da terminalen på bagsiden af højttaleren stikker ud 3 - 4 cm. Producenten anbefaler hylde til højttaleren.

hsd
Det nemmeste er at vende Din hylde på hovedet

Repeter sagde:
Konsoller af denne type måske?[link]
Jo, der er mange konsoller at vælge imellem, men vi vil dog have centret ret tæt på TV'et, hvilket gør, at nogle konsoller med støttestænger forsvinder.

Men jeg er enig i, at der er mange alternativer, men det falder oftest på design for vores del.

Tror alligevel, jeg går med Elfa, det bliver nok en smule mere diskret end det vi har i dag i hvert fald.

Ellers tænkte jeg, at hærdet glas burde fungere, men problemet er, at bare klassen vejer noget kg. Og en massiv metalplade på 1 cm tykkelse vil også veje alt for meget.

Stave i træ ville have været en flot og diskret løsning, men af en eller anden grund tøver jeg med at gøre det, nok fordi jeg skal skaffe en ny plade, behandle den, og formå at bore ret langt ned og lige med hånden (har ingen søjleboremaskine).

richardtenggren sagde:
To bøjede fladjern i passende tykkelse vil jo løse det der galant og samtidig blive pænere end den nuværende løsning.
Jeg tænker, at det måske er lettere at bøje fladjern, hvis man ikke har adgang til noget passende udstyr til at bøje plade. Hvis du så øger tykkelsen, behøver du nok ikke nogen stivere. Ulempen er, at bøjeradien øges med tykkelsen, dvs. centeret kommer længere ud fra væggen, jo tykkere plade du vælger.
Må man spørge, hvorfor du har centeret over tv'et? De fleste plejer jo at have det nedenunder.
Almindelige fladjern på 2mm fungerer ikke, så man skal op i ret stor tykkelse, ingen anelse om, hvor man køber det. Sandsynligvis kunne 5-6 mm fungere, men det er jo ikke nemt at bøje det i hånden :)

Angående positionen er der mange meninger, og ingen er egentlig forkerte. I vores tilfælde har vi valgt at have det ovenover af følgende grunde:

1. Vi har et 65" TV, som på grund af sin størrelse kommer ret langt ned. Man regner med, at øjnene skal være ca. 1/3 ned på TV'et, når man sidder i sofaen, så TV'et er ca. 40 cm fra gulvet. I dette tilfælde har vi en mediabænk dér med forstærker, konsoller og en masse andre ting, hvilket betyder, at center ikke kan være under TV'et.

2. Vi har lavet test med at have centeret under TV'et, men synes, at lydbilledet ikke bliver helt rigtigt, når de taler, da ansigterne oftere er i den øvre del af TV'et fremfor i den nederste del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.