Snart er det badeværelsets tur i vores renovering. Men lige nu synes det virkelig svært at finde billige og gode overflader til væggene!?! Hvis man ikke vil have fliser eller fliseimiterede plader, (som synes at være de absolut mest almindelige alternativer,) hvad er der så tilbage?
Hvilke regler gælder, når man vil male på væg i vådrum? Jeg har set flere, der har hvidmalet træpanel på væggene i deres badeværelser, men hvordan får man det til at fungere med tætningslag og sikkert vand og alt sådan noget? Er der nogen, der kan anbefale nogle flotte vådrumstapeter?
Taknemmelig for alle svar og tips!

Det der findes er vådrumsmåtter godkendt ifølge GVK, det er bare at tage til en velassorteret forhandler for at bladre i mapperne og se, hvad der findes.

Når det gælder malet, så er det MVK, der er branchereglerne, der er dog ikke malet træpanel godkendt.

Så er der altid valget at ignorere branchereglerne, de er ingen love. Du kan bygge, hvordan du vil, men eventuel skade vil da blive reduceret eller eventuelt helt afvist af dit forsikringsselskab.

Det er muligt at lave en sikker vandtæt membran bag træpanelet, hvis man ønsker det.

Hvordan er det med træet i sig selv? Det bevæger sig jo i forskellige temperaturer og luftfugtighed. men det spiller måske mindre rolle, hvis lagene bagved er gode?

Jeg tror der findes et godt æntligen hemma program, som satte panel i et vådrum, de havde en eller anden slags fugtspærre bagved. Træet i sig selv har ingen problemer med at befinde sig i våde rum, hvordan skulle det ellers fungere med træbåde osv;)

Malet system er absolut billigst. I denne tråd har jeg nogle billeder af gråmalet vinylgulv og hvidmalet vådrumstapet. Det kan give et billede af, hvordan det kan se ud.

På mange måder er vinyl+malet en bedre løsning end fliser. Det er billigere, sandsynligvis lettere at gøre selv, føles ikke koldt at gå på uden gulvvarme, og jeg ville tro, at det er betydeligt lettere at reparere skader og lave ændringer (hvis man f.eks. vil flytte en dør). Hvis man bliver træt af farven, burde man kunne male om med nogle flere lag dækfarve.

Sir Anton: Jep, nu sidder lykkelig og rødmer foran tastaturet. "Træet i sig har ingen problemer med at befinde sig i våde rum, hvordan skulle det ellers fungere med træbåde osv"

pelpet: Tak for gode tips! Vores badeværelse er helt nyt og har altså ingen tætningslag eller overfladelag endnu. Havde jeg haft en gammel plastmåtte, så havde jeg absolut malet, det blev meget flot!

Senest redigeret:
Du får sandsynligvis næsten nøjagtig det samme udseende, hvis du vælger en grå plastmåtte på gulvet og malet system med hvidt på væggene. Eller så vælger du en lidt kreativ farvesætning, når du maler. Fondvæg? Markering af forskellige funktioner? Lidt sjove silhuetter på væggen?

Man kan finde på en masse sjove ting, hvis man vil. Det vigtige er at finde ud af, hvorfor det er så vigtigt med tætningslag, så man forstår "fysikken" og naturlovene bag det hele. Derefter kan man overveje, hvordan man løser både tætnings- og overfladelag.

Jeg har selv lagt et nåse teakgulv ind på vores badeværelse, det er ikke godkendt efter nogen branchestandard, men garanteret tættere end alle andre alternativer. Måske skulle starte en egen branchesandard :)

Og som allerede nævnt kan man også sætte træ på væggene, jeg plejer selv at sammenligne med træpanel på huse, det virker jo :) Hele sagen er, at det ikke er overfladematerialets og fugtresistens i sig selv, der er det store, men tætningslaget, som forhindrer varm fugt fra badeværelset i at finde ud i koldere dele af husets konstruktion, hvor den varme fugt kan kondensere, blive til vand og forårsage skimmel.

Ceder er også godt træ til badeværelser, lærk og teak fungerer også godt, og nogle andre "hårdträ" men de bliver ofte dyrere. Malet panel fungerer fint, men ikke der hvor det udsættes for væde. Der findes jo billige malede MDF paneler også, men de er nok mere følsomme over for fugt og kan lettere få mikro-revner i malingen tror jeg.

Angående at male er det ret enkelt, først op med vådrumsvæv. Den fungerer præcis som almindelig glasfilt til vægge og findes som mønstret og glat. Limes op med vådrumslim. Så på med vådrumsgrund og til sidst en vådrumsmaling, som du kan få i den farve, du ønsker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.