Glad påske godt folk!

Da påsken ikke indebærer hvile, renoveres der på fuld tryk i huset. Jeg er stødt på et lille problem og nu vil jeg gerne teste en løsning på folkene her på forummet.

Jeg har revet en væg ned mellem stuen og køkkenet. Tanken er at udvide det eksisterende gulv (hollandsk stavparket) i stuen ud i køkkenet. I køkkenet ligger der i dag en plastikmåtte, og denne ligger i niveau med det eksisterende gulv i stuen.
Tanken er at fjerne plastikmåtten og lægge stavparket, der bygger 16 mm i køkkenet. Problemet er, at i og med at plastikmåtten bygger marginalt, vil der blive en relativt stor niveauforskel mellem det nye og det eksisterende gulv.

Liste og acceptere med forskellige højder er ikke en mulighed, så min tanke var at rive det underliggende gulv i køkkenet op, som består af brædder på 24 mm i tykkelse. Derefter forstærke det eksisterende regelsystem med en masse nye reglar og derefter lægge fyrretræsfiner, der bygger 7mm op, så der er ca. 16 mm tilbage til at lægge det nye gulv på. Tanken er, at der skal en del reglar til for at fineren skal kunne holde belastningerne, da den ikke har samme tykkelse som de eksisterende brædder.

Så til spørgsmålet - er der noget, der taler imod at have en masse reglar rent byggeteknisk? Økonomi, tid og arbejdsbyrde bør ikke tages i betragtning.

Tak på forhånd!

/lillazorro

BirgitS
Mange ser ud til at sænke gulvspånplade ned mellem de eksisterende bjælker i stedet for at sætte "en pokkers masse nye bjælker" derind. Gulvspånpladealternativet ser ud til at være enklere. Hvis det passer bedre, kan gulvspånpladerne jo bare være f.eks. til halvvejs nedsænket.

• Synes
lillazorro
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Mange ser ud til at sænke ned gulvspånplader mellem de eksisterende bjælker i stedet for at sætte "en masse nye bjælker" i. Gulvspånalternativet ser ud til at være lettere. Hvis det passer bedre, kan gulvspånpladerne jo bare være f.eks. halvvejs nedsænkede.
Tak for tipset BirgitS. Det ser unægtelig nemmere ud at gøre det på den måde i stedet. Skal åbne gulvet og se, hvordan bjælkerne er placeret her.

Jeg gjorde lignende som du tænkte, eksisterende gulv var 23-24mm selvbærende, ville ende på samme niveau af forskellige grunde med 16mm nyt gulv, reglade en masse ekstra og satte tyndt krydsfiner.
Havde sikkert blevet stivere med "rigtig" undergulv men resultatet er fuldt godkendt og ville have gjort det samme igen

P pjkw sagde:
Jeg gjorde lignende som du tænkt, eksisterende gulv var 23-24mm selvbærende, ville lande på samme niveau af forskellige grunde med 16mm nyt gulv, reglade en masse ekstra og satte tynd plywood.
Havde sikkert blevet stivere med "rigtigt" undergulv men resultatet er fuldt godkendt og havde gjort samme igen
Tak for svaret. Skal spekulere på hvad som indebærer mindst arbejde efter jeg har åbnet op og kigget. Dejligt at min tanke ikke var helt op ad væggene 😄

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.