Jeg skal købe nogle 45x70 reglar for at sætte indvendige vægge op og gik ind på Beijerbygg.se og fandt frem til rubrikken byggregel\väggregel.

Disse muligheder findes:
Byggregel 45x70 råpl
Väggregel 45x70 råpl
Råplan V väggregel 45x70

Er der nogen, der har nogen anelse om, hvad forskellen er??

(På Byggmax hedder de bare Råplan 45x70 og kortlængder er betydeligt dyrere end længere...?)

Forskellen plejer at ligge i overfladeglathed, måltolerancer og rethed. Du kan let se skalaen, hvis du kigger på priserne.

Givet betegnelserne her i det første indlæg er der i min verden ingen forskel på alternativerne. Derimod har flere af byggemarkederne lavprisalternativer, når det gælder standardreglerne, og disse er ikke sjove at arbejde med. Regeltræet på byggmax har jeg aldrig haft nogle problemer med, og der er vist kun én kvalitet at vælge imellem der også. At kortere regler eller regler på fast længde er lidt dyrere, er ikke noget underligt, eftersom disse prissættes efter, at du får lidt mindre spild end hvis du køber i faldende længder.

Gør det nemt for dig, tag til byggmax og køb det du skal bruge. Spring over deres billige gipsplader, som er elendige sammenlignet med "rigtige" plader.

Mm...har intet imod Byggmax rent generelt men nogle gange får jeg den idé, at tolerancerne ikke er de bedste, så derfor ville jeg være omhyggelig med vægreglarne.

Men hvis man med øjemål ser, at de er lige, så burde de være ligeså ok som andre?

gluecifer sagde:
Mm...har intet imod Byggmax rent generelt men nogle gange får jeg for mig, at tolerancerne ikke er de bedste, så derfor ville jeg være omhyggelig med vægprofilerne.

Men hvis man med øjemål ser, at de er lige, burde de så ikke være lige så ok som andre?
Selvfølgelig er de lige så ok. En 45x70 er en 45x70 selv på byggmax.

Men handler du på byggmax, så lad dem ligge og tørre nogle uger indendørs, for deres træ plejer at være mere fugtigt end de dyrere alternativer. Sætter du dem op direkte, risikerer du, at væggen revner.

Roary sagde:
Men handler du på byggmax så lad dem ligge og tørre nogle uger indendørs, for deres tømmer plejer at være fugtigere end de dyrere alternativer. Sætter du dem op direkte, risikerer du, at væggen sprækker.

Hvorfor skulle de være fugtigere derfra? Hvis reglerne ligger under tag på to forskellige bræddegårde med samme luftfugtighed..

Hvor jeg bor, kommer træet til Byggmax fra en af Sveriges største savværksindustrier, som leverer til mange andre byggematerialeforhandlere. Om der derefter laves en speciel sortering for Byggmax på savværket, kan jeg ikke vurdere, men det er næppe sandsynligt.

Jeg tror, at byggmax har større omsætning på mindre lager for at få priserne ned. Dette medfører, at træet ligger kortere tid og dermed er mere fugtigt.

Eller så er det bare mig, der har haft held, når jeg handler på det dyre sted, og uheld hos byggmax... men det skader nok ikke at lade dem tørre lidt ekstra.

Roary sagde:
Jeg tror, at byggmax har større omsætning på mindre lager for at få priserne ned. Dette betyder, at træet ligger kortere tid og derfor er mere fugtigt.

Eller så er det bare mig, der har haft held, når jeg handler på det dyre sted og uheld på byggmax... men det skader nok ikke at lade dem tørre lidt ekstra.
...eller så var det noget andet, der fik din væg til at sprække....:rolleyes: ;)

Var på Byggmax i dag og fandt rigtig fine lige væggregler. Fugtindholdet ved jeg ikke, men det føltes som om det var kvalitet. De var umærkede bortset fra længdemål. Så havde de en del Moelven korte regler, som så meget kedelige ud, skæve.

Næsten alle regler, der bliver liggende uden at være ordentligt strøet og med tryk, slår sig, så jeg køber kun det, der skal bruges med det samme. Når folk begynder at trække regler/tømmer ud selv og rode rundt i tømmersnipper på byggecenteret, opstår der spild, desværre. Mange gange uden grund, da det er konstruktionsvirke, og de indeholder visse skavanker, og lidt skævhed er ikke et problem, der ikke mærkes, når man har sat plader eller panel på en væg. Det bedste tømmer får jeg ved sommerhuset, hvor jeg kan handle direkte fra et savværk, hvor de hentes fra strøede bunker, som derefter får nye bundter, efter jeg har hentet min andel. Stykvis køb og mindre antal foretages hos byggemarkeder.

Angående oprindelige spørgsmål. En væggregel er kappet til 2500mm og en byggregel er samme dimension i faldende længder. Når det gælder "Råplan V" tror jeg at V=kvalitet 5, hvilket er lidt dårligere kvalitet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.