Jeg har en gang med 5 døre, hvoraf 2 er til vådrum. I vådrummene har jeg spartlet meget af for at få et fald helt fra gangens side af dørhullet (for at få tætningslaget op på tærsklen) med det resultat, at 2 døre sidder højere end de andre 3. Når man kommer ind gennem entrédøren, har man gangen lige foran sig, så det vil være synligt. Hvordan kan man bedst mindske "skaden"?
I dag er kun vådrumsdørkarmene monteret, så der er mulighed for at hæve alle til samme højde. Men så bliver der jo et kæmpe hul under hver dør.
Min plan i dag er at forsøge at få dørkarmlisterne over dørene til at være i samme højde ved at bruge højere lister på de lavere døre. Vil det være den bedste løsning? Har nogen et bedre tip at komme med?
De højere døre er ca. 4-5 cm højere end de andre....
I dag er kun vådrumsdørkarmene monteret, så der er mulighed for at hæve alle til samme højde. Men så bliver der jo et kæmpe hul under hver dør.
Min plan i dag er at forsøge at få dørkarmlisterne over dørene til at være i samme højde ved at bruge højere lister på de lavere døre. Vil det være den bedste løsning? Har nogen et bedre tip at komme med?
De højere døre er ca. 4-5 cm højere end de andre....
Selvbygger
· Stockholm
· 8 589 indlæg
Du måske kan kappe af vådrumsdørene så at overkanten ligger jævnt med de andre?
At sætte høje tærskler føles som en irritationsmoment - i hvert fald slår jeg altid mine tæer imod dem nu og da - avvv
/K
At sætte høje tærskler føles som en irritationsmoment - i hvert fald slår jeg altid mine tæer imod dem nu og da - avvv
/K
Plejer man ikke at sørge for, at det høje badeværelsesgulv er inden for døren?
Kender mange, der har badeværelsesgulv, som er højere end gulvet udenfor, og så mener jeg, at døren går uden for badeværelsesgulvet.
Kender mange, der har badeværelsesgulv, som er højere end gulvet udenfor, og så mener jeg, at døren går uden for badeværelsesgulvet.
Skal badeværelsesgulvet ikke være lavere, så man har noget at lægge tætsaterialet op på nedenfor døren... sådan har jeg gjort i hvert fald...Ahlesten sagde:
i dette tilfælde skal man lave badeværelsesgulvet som du har gjort, altså spartle fallet.
men, man spartler ikke helt ud til dørkarmen, men jævnt med.
så monterer du karmen imod og har da tærskel som opbuk mod med gummi m.m.
alt:2
da lægger man spartlet halvt ind og monterer karmen, men skærer ud for spartlekanten, alt afhænger af hvor meget der er flydspartlet.
tærskel på, men i forkanten må du da lægge en egebid under tærskelen, så den kan hvile på!
mvh
snedker estwing
men, man spartler ikke helt ud til dørkarmen, men jævnt med.
så monterer du karmen imod og har da tærskel som opbuk mod med gummi m.m.
alt:2
da lægger man spartlet halvt ind og monterer karmen, men skærer ud for spartlekanten, alt afhænger af hvor meget der er flydspartlet.
tærskel på, men i forkanten må du da lægge en egebid under tærskelen, så den kan hvile på!
mvh
snedker estwing
Som sagt, det enkleste alternativ er nok at kappe vådrumsdørene i underkanten. Du skal absolut ikke pille ved det øvre karmmål, det skal normalt være 2100 overalt.
En bedre men mere besværlig løsning er jo som allerede påpeget at lade vådrumsdørene gå udad i stedet. Så dækkes det højere vådrumsgulv.
En bedre men mere besværlig løsning er jo som allerede påpeget at lade vådrumsdørene gå udad i stedet. Så dækkes det højere vådrumsgulv.
alle badeværelsesdøre skal gå udad. ellers slår dørbladet mod tærskelens opstående kant!zno sagde:Som sagt, den nemmeste løsning er nok bare at skære vådrumsdørene af i underkanten. Du skal absolut ikke pille ved de øvre karmmål, de skal normalt være 2100 overalt.
En bedre, men mere besværlig løsning er som allerede nævnt at lade vådrumsdørene gå udad i stedet. Derved skjules det højere vådrumsgulv.
at skære dørbladet og karm af synes jeg ikke om, da du vil bemærke forskellen med det samme, især hvis du har mønstret dørblad.
glat dør kan jeg måske acceptere, men i så fald skal du skære døren af foroven, ellers vil beslaget sidde lavere end de andre, og det ser SØREN ud!
du har jo en mulighed 3, som jeg glemte at skrive i mit forrige indlæg.
i dit tilfælde adskiller det sig 3 cm, hvis jeg har forstået det korrekt?
sæt karmen på flydespartel, tærskel mod klinker.
foderet på ydersiden plejer man at sætte midt på karmen, altså 15 mm på.
men sænk det ned til bare nogle millimeter, så løfter du de andre overliggere 1 cm, så har du fuppet det meste væk, og det vil man ikke bemærke!
håber du forstår?
hør af dig igen, ellers
mv h
snedker estwing
Senest redigeret:
Aha.... Man lærer efterhånden. Synd bare jeg har monteret karmen og tætningslaget allerede. Noget kunne jo have været skjult ved at vende døren udad, men spartelhøjden er alligevel højere end tærsklen, så at fjerne det helt ville ikke have været muligt alligevel. Men som situationen er nu, er der ingen mulighed for at ændre dørkarmen.. Den eneste chance er at fjolle med foderlisterne, som jeg ser det. Men måske bliver det bare grimt det også...?
det vil ikke se godt ud med forskellige størrelser, og man kan ikke have forskellige, hvis man har typiske almue lister m.m.Kurtivan sagde:
nej, som jeg sagde med at flytte op eller ned med overstykket, kan du i det mindste komme rimeligt tæt på!
med venlig hilsen
snedker estwing
Jeg er ikke rigtig med på, hvordan du mener. Burde jeg skære døren (spegeldörrar) i vådrummet for at kunne flytte ned overstykket, eller mener du, at jeg hæver de andre døre lidt ekstra?estwing sagde:
Klik her for at svare