14,044 læst ·
21 svar
14k læst
21 svar
Forskel på træ? Hvor bestille fra?
Træet bliver skævt og kroget, fordi det ligger i sol og vind og tørrer. Bedst, hvis man kan få fat i frisk træ, hvor en bundt ikke er åbnet. Terrassebrædder, der ligger "løst" og ikke er korrekt opbevaret, bliver ynkelige. Leder også efter træ og det er ved at løbe ud, og der kommer ingen nye leverancer! Leder efter bedste kvalitet og den hedder "premium" hos XL og Beijer. Hos Byggmax har man kun den laveste kvalitet. Risiko for at du bliver utilfreds, hvis du bestiller uden at tjekke træet!
Plejer at købe træ på Byggmax. Små mængder, så jeg sorterer på stedet selv, og sortere skal man.
Men sidste år havde vi brug for større mængder, så vi bestilte hjemmelevering. Det træ var af god kvalitet. Det var samlet set kun et par enkelte meter 2x4", der ikke var brugbart til byggeriet. Det var inkluderet i min "spild"-margen. Derimod er der altid anvendelse for kortere stykker vraggods, såsom fx opklodsning fra jord m.m., og i sidste tilfælde som brænde (gælder selvfølgelig ikke trykimprægneret træ).
Der var dog intet trykimprægneret træ i min ordre.
Men sidste år havde vi brug for større mængder, så vi bestilte hjemmelevering. Det træ var af god kvalitet. Det var samlet set kun et par enkelte meter 2x4", der ikke var brugbart til byggeriet. Det var inkluderet i min "spild"-margen. Derimod er der altid anvendelse for kortere stykker vraggods, såsom fx opklodsning fra jord m.m., og i sidste tilfælde som brænde (gælder selvfølgelig ikke trykimprægneret træ).
Der var dog intet trykimprægneret træ i min ordre.
Købte trall fra byggmax med hjemmelevering 2015 til sommerhuset. Det var størstedelen af en bundt fra savværket, der blev leveret. Det, der blev tilovers, stablede jeg på samme måde, som det kom med lægter og luft. Passende hævet fra jorden men uden overdækning. Det, der er tilbage af bundtet, er stadig lige.
Næsten alt t-imprægneret træ er kvinta men, jeg har set hos nogle Byggmax, at man har kvalitet kvinta og dårligere, mens man hos en traditionel træhandler har kvinta og bedre. Nogle træhandlere har også Norrlandskvalitet, men den er lidt dyrere. Men vel værd pengene. Klasse c24 er en ren styrkeklasse, som er standard for træbjælker. Alt konstruktionstræ er gran.J justusandersson sagde:Alt trykimprægneret træ er kvalitetsmærket på en eller anden måde. For terrassebrædder gælder sorteringsregler. Køb ikke træ af dårligere sortering end G4-2. For grovere bjælker gælder styrkeklassificering. Klasse C 24 plejer at garantere niveauet. Så er der NTR-mærkningen at holde styr på. NTR-A for træ, der har eller kan have jordkontakt. NTR-AB for øvrigt træ. Byggmax har ikke dårligere træ af tilsvarende klasser end nogen anden, men holder sig ofte til de dårligere klasser. Jeg ville normalt ikke handle hos Byggmax, da de ikke markedsfører det bedste træ. I Västerbotten kan forholdene dog være anderledes.
Sortering ifølge "kvinta" er vel helt væk i dag?K Knuten26 sagde:Næsten alt t-imprægneret træ er kvinta, men jeg har set hos nogle Byggmax, at man har kvalitet kvinta og dårligere, mens man hos en traditionel træhandler har kvinta og bedre. Nogle træhandlere har Norrlandskvalitet også, men den er lidt dyrere. Men vel værd pengene. Klasse c24 er en ren styrkeklasse som er standard for trælægter. Alt konstruktionsvirke er gran.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Prisskillnad mellan lösvirke och prefab?
Lösvirke & Timmerhus -
garage bygge. lösvirke lr färdiga vägg element?? pris skillnad??
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tryckt virke NTR.... Finns det skillnader trots samma klassning?
Altan & Uteplats -
Procentskillnad i pris lösvirke vs prefab
Lösvirke & Timmerhus -
Lösvirkeshus, prisskillnad brädgård vs Fiskarhedenvillan?
Lösvirke & Timmerhus