Føler mig lidt snydt. Var hos XL Bygg og købte materialer til klinkersætning i en kælder. Blev overbevist til bl.a. at købe Ardex X77 flisesætmasse til ca. 600kr/25kg. Ser at Byggmax har flisefix men til 159kr/25kg altså en fjerdedel af prisen. Jeg kan ikke tro, at Ardex er 4 gange bedre.

Er der nogen praktisk forskel for en gør-det-selv person? Jeg kan forstå håndværkere, der er materialecertificerede osv.

Desuden, er der forskel på primer? Ifølge producenterne ja, men i praksis? Hvis jeg har Ardex P51-primer og anvender Byggmax Fix - vil det slippe eller vil det fungere lige så godt som Byggmax GS Gulvprimer?

H
jo det er stor forskel i kvalitet.
også forskel i arbejdet

henke_benke sagde:
jo det är stor forskel i kvalitet.
også forskel i arbejdet
Det er det sikkert men hvordan yttrer kvalitetforskellen sig? Hæfter Ardex bedre end Weber som igen hæfter bedre end Byggmax?

Forskel i arbejde, mener du smidighed i arbejdsgang? For slutresultatet afhænger jo meget af den, der udfører arbejdet samt øvrigt materiale.

Det man i de fleste tilfælde kan sige er, at kendte fabrikater, som også håndværkere bruger, ofte har god kvalitet og er gode at anvende.
Lavprismærker eller ukendte fabrikater kan meget vel være gode eller lige så gode, men også dårlige.
Problemet for os "gør-det-selv-folk" er, at vi har svært ved at vurdere det, men en håndværker, der arbejder med produkterne dagligt, mærker som regel dette med det samme.
Derudover kan visse produkter ikke være helt tilpasset til svenske forhold, alle der har fulgt lidt med i renoveringsprojekter fra England på TV ved, at byggeteknikken der adskiller sig noget fra, hvordan vi skal udføre arbejdet for at det skal være godkendt ud fra f.eks. forsikringssager.

Mange "håndværkerprodukter" er tilpassede, og sikkert netop derfor dyrere, for at de skal spare tid, dvs de måske har hurtigere tørretid, går hurtigere etc netop fordi håndværkertid er kostbar, hvorfor en dyrere produkt hurtigt tjenes ind i kortere arbejdstid.

Samme ræsonnement gælder ikke for en gørdetselver, vores arbejdstid er næsten gratis. Så er det mere værd med billigere produkter og længere arbejdstid.

Så spørgsmålet er om netop "kvalitet" i dette tilfælde er sparet arbejdstid, eller om det også er mærkbar forskel i egenskaberne, f.eks. vedhæftningsevne, synkning etc.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Folkeorg, i store træk har du jo svaret på dit eget spørgsmål:)

Men det er vel godt, at der er alternativer!

Desuden tjener håndværkere ofte penge på mtrl påslag. Så findes der en sæk, der vejer 25 kg og koster 600 kr, alternativt en sæk, der står lige ved siden af, som også vejer 25 kg men koster 150 kr, så får jo håndværkeren 60 kr i stedet for 15 betalt for at bære den dyrere, men nøjagtig lige tunge sæk ved 10% materialepåslag. Jeg ved i hvert fald hvilken sæk jeg ville løfte :)

Jeg har kørt med LiP's produkter hjemme hos mig. Været nem at arbejde med og helt okay pris. Ville sikkert kunne finde billigere ting, hvis man leder lidt rundt, men jeg er sådan (og sikkert mange håndværkere også) at finder man noget, der fungerer helt okay og ikke er vildt dyrt, så bruger man det, for man ved, hvad man får.

Kør Ardex-sækkene tilbage og køb i stedet noget, som du vil have!

T tobbbias sagde:
Folkeorg, i stort har du jo svaret på dit eget spørgsmål:)

Men det er jo godt, at der findes alternativer!
Absolut men hvis Ardex er 4 gange dyrere end Byggmax, så føles det som om der er mere forskel end bare f.eks. åbningstiden. Eller så er det så simpelt, at der er forskellig margin (og jeg har dårlig rabat på XLBygg) samt at Ardex har bedre support samt garantiforpligtelser, hvis man får slippelse, selvom man har fulgt instruktionerne.

Da jeg skulle flydespartle kældergulvet sagde Ardex, at hvis man ikke kan udelukke stigende fugt (som man kan, hvis det er overetager), skal man have Mix 301 beregnet til bassiner = 800 kr./25 kg. Byggmax tager 170 kr./25 kg., og ifølge deres producent var der ingen problemer med stigende fugt, så længe det ikke var udenfor eller under vand (da produktet var cementbaseret). Der gik 11 sække til, så det ville være blevet betydeligt dyrere med Ardex..

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
H
er det første gang med fliser og klinker. så ville jeg finde en mørtel med lang åbningstid.

så rene spande og værktøj. det gør det meget lettere.

• Synes
Overback74
  • Laddar…
Så påvirker også omkostningerne for renovering. Et nyt større badeværelse med dyrere fliser/klinker osv., så ville jeg ikke tage chancer, selv hvis jeg gjorde arbejdet selv, men vælge et anerkendt godt mærke. Derimod en enklere renovering i f.eks. kælder af ældre model kan man "måske" tage lidt chancer med. Så der kan være flere vinkler.

henke_benke sagde:
er det første gang med kakel og klinker. så ville jeg finde en mørtel med lang åbningstid.

så rene spande og værktøj. det letter så meget.
Blander i omgange som jeg når at bruge inden for en time. Så vil jeg alligevel hvile og overveje resultatet..

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Er stor forskel på hvordan det er at arbejde med "dyre" produkter.
Vi bruger næsten udelukkende Ardex.
På grund af vane, man har lært sig hvordan produkterne fungerer samt deres enormt gode kundeservice. Har vi brug for et par hundrede kg k70 næste dag, så kommer regionsansvarlig kørende.

Men er nysgerrig på om det er ret dyrt med gulvspartel produkter i Norge?
Indkøbspris for k70 ligger mellem 300-350kr.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.