Hej!
måske et dumt spørgsmål fra en hjemmehåndværker, men jeg undrer på, om der er nogen, der kan fortælle mig, hvad forskellen er på HEA og IPE bjælker, er HEA bjælke en "H"-bjælke og IPE en "i"-bjælke?

hvad er den største forskel mellem dem, hvis man sammenligner en HEA200 og en IPE200?

håber nogen kan svare eller sende et link...

HEA og IPE er moderne varianter af de gamle H og I bjælker.
Forskellen mellem IPE200 og HEA200 er, at HEA bjælken kan bære mere last, men er til gengæld tungere end IPE bjælken.

IPE profilen er optimal, når det gælder bæreevne i forhold til egenvægt, men den bygger mere i højden end en HEA.

nikke sagde:
Hej!

'hvad er den største forskel mellem dem, hvis man sammenligner en HEA200 og en IPE200?
Omtrent samme forskel som mellem et I og et H. Nu blev det ikke så godt en sammenligning, eftersom I’et mangler over- og underligger, men hvis jeg siger, at tværsnittet på en HEA er omtrent kvadratisk, mens en IPE er rektangulær, så forstår du måske. Til daglig kaldes det ene for H-bjælke og det andet for i-bjælke.

hvordan er målene udformet på dem?
er HEA bjælken 200x200 eller er det kun højden, der bliver 200?

Hej!

På Tibnor´s hjemmeside findes der bjælkediagrammer til at downloade. I den kan du finde alle tværsnitskonstanter du kan forestille dig for følgende bjælketypper:

UPE-bjælke
IPE-bjælke
HEA-bjælke
HEB-bjælke
HEM-bjælke
VKR-rør
KKR-rør
Konstruktionsrør
Vinkeljern
T-jern
Flad-, universal-, firkant- og rundstang

http://www1.tibnor.se/C1256EF1005D7...742C005229D7/$file/Konstr_tabeller_080415.pdf

/John

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.