Hej,
vi har bygget rammen til trappen selv. Først var tanken at beklæde den med samme egetræsgulv som er blevet brugt. Men jeg synes ikke, det bliver pænt, da man skal have en liste i forkanten.

Så nu overvejer vi egetræsplader, som hylder i eg, der er ca. 16-18mm tykke, stave-limet.
Jeg forstår, at de skal behandles med olie, hårdvokses osv.
Men ville det fungere, eller får de mærker, er de tilstrækkeligt hårde?

Og er der forskel på eg og eg, er der stor forskel på billig og dyr eg? Og hvordan ved man, at den er bedre, hvis man betaler mere?
Hylderne fra Jula er billige, ligesom Rustas eller K-rautas, men er de for bløde? Hvis man nu køber fra en byggemarked eller fra et snedkeri, ville der være en stor forskel?
 
Overvej lidt, hvordan de er limet.
Er det vandfast lim?
Hårdheden vurderer du nemt selv.
Test med en lille skruetrækker eller syl.
 
Der findes trappesnuder, der er specielt udviklet af gulvproducenter til brug sammen med parket i trappen. Men husk, at lakeret parket bliver rigtig glat i trappen = risiko for at glide.
 
Nogen der har flere meninger om dette emne?

Jeg har en åben fyrretræstrappe, der er knap 60 cm bred (denne type, men lige: https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3308392/images/2012/284882-trappa_187876191.jpg ). Den er nu malet i en kedelig grå farve, har forsøgt at fjerne farven men det er et kæmpearbejde.
For at pifte den lidt op havde jeg tænkt mig at male alt undtagen trinene hvidt og derefter lime eller skrue egehylder på som trin.

Trinenes dybde er cirka 28 cm, så det ville stikke ud en cm på hver side, hvis jeg vælger 30 cm.
Clas Ohlson har 16 mm tykke, 120 brede til 200 kr stykket (skæres i to dele). Samlet pris for hele trappen bliver 1400 (plus lim/skruer og maling).

Har set på forskellige trapperenoveringsdele, men prisen stiger til 4500 kr og opefter + mere arbejde, og så føles det pludselig som om andre ting har højere prioritet...

Simpsons billeder ser virkelig flotte ud. Dog ingen åben trappe.
Det ser måske dumt ud med hylderne ovenpå... trinene bliver jo 16 mm tykkere, og de er allerede tykke, da der ikke er nogen forstærkning nedenunder. Nogen der har gjort noget lignende?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.