Har lavet en lille udbygning, som resulterede i en fjernet ydervæg og indsættelse af en bjælke.
Nu har jeg lidt problemer, når jeg skal lave det fine arbejde for at dække opbakningen til bjælken og sætte loftliste.

På den ene side har jeg en garderobevæg, og der vil det fungere perfekt med indfatningen langs med garderoben + en ekstra regel ovenpå garderoben til at sætte loftlisten imod. (billede 1)
På den anden side ved jeg dog ikke helt, hvordan jeg skal gøre, da indfatningen ender udenpå væggen, og loftlisten ender helt anderledes. (billede 2 & 3)
Hyldeplan og bræt i billede 3 kun til illustration. :)

Hvordan løser jeg dette?

• Billedet viser en del af en vægkonstruktion med træ, skruer og en hvid garderobe, der skal tjene som base for en loftliste.
  • Træbjælker og skruebeslag mod loft med blomstret tapet på venstre side.
  • Hjørne af rum med halvt monteret loftpanel, træbjælke og en væg med bladmønster. Uafdækket el-ledning synlig.
S
Lindgrenski Lindgrenski sagde:
Har lavet en lille udbygning, der resulterede i en fjernet ydervæg og indsættelse af en bjælke.
Nu har jeg lidt problemer, når jeg skal lave det fine arbejde for at dække opbygningen til bjælken og sætte loftliste.

På den ene side har jeg en garderobevæg, og der kommer det til at fungere perfekt med smygen jævnt med garderoben + en ekstra regel ovenpå garderoben for at sætte loftliste imod. (billede 1)
På den anden side ved jeg derimod ikke rigtigt, hvordan jeg skal gøre, da smygen ender udenpå væggen, og loftlisten ender helt anderledes. (billede 2 & 3)
Hylleplan og bræt i billede 3 kun til illustration. :)

Hvordan løser jeg dette?
Kan du ikke køre smygelisten hele vejen ud til karmen og så sætte dækskiven nedenfor den?

S Snickesnickarn sagde:
Kan du ikke køre smyglisten hele vejen ud til karmen og så sætte dækselpladen nedenfor den?
Det skal være en almindelig svanehalsliste, men havde ingen at vise med. På billedet er det en madrasbund.
Problemet er, hvis jeg sætter listen hele vejen ud, så ender smygbrættet uden for taglisten. Synes det ser mærkeligt ud, men det er måske sådan, man skal gøre.

• En hånd holder en træliste mod loftet, mens den hvide madrassbund står lodret op ad væggen med mønstret tapet.
S
Det skal være en almindelig svanehalsliste men havde ingen at vise med. På billedet er det en madrasbund.
Problemet hvis jeg sætter listen hele vejen ud, så ender falsbrættet uden for loftlisten. Synes det ser mærkeligt ud, men det er måske sådan man må gøre.
Jeg er måske ikke helt med i konstruktionen, men kan du ikke bare skære listen og dækpladen til i de rigtige mål?

S Snickesnickarn sagde:
Jeg følger måske ikke helt med i konstruktionen, men kan du ikke bare skære listen og dækpladen til i de rigtige mål?
Jeg taler ikke om at skære, men om at falsbrættet i overkanten ender uden for loftlisten i dybden, så det bliver en mærkelig kant der.
Det ville se pænere ud, hvis jeg kunne finde et tyndere falsbræt.

S
Jeg taler ikke om at kappe, men at slyngpladen på overkanten havner uden for taglisten i dybden, så det bliver en underlig kant der.
Det burde blive pænere, hvis jeg kunne finde en tyndere slyngplade.
Jeg ville have savet ud i listen, så dækkeskiven går ind i niveau med listen, hvor de mødes på samme dybde.

P
Kan du bygge åbningen i loftet tilpas meget ned for loftlisterne, så de går ned på omfatningen lidt, så går det vel an at sætte loftliste som normalt i det rum, på den anden side bliver der vel karme rundt om åbningen.

Handyman 1 sagde:
Kan du bygge ned åbningen i loftet tilstrækkeligt til loftlisten, så den går ned på omfatningen lidt, så kan du nok sætte loftliste som normalt i det rum, på den anden side bliver der nok karme rundt om åbningen.
Forstår ikke helt, hvad du mener. Poster et større oversigtsbillede.

• Udsigt over hjørne med tapet med bladmotiv, træpaneler, og synlige elektriske ledninger fra loftet.
Nogen flere med tips?

Jeg havde skippet listen og fuget mellem væg og loft i stedet.

M
Nogen flere med tips?
Er lidt usikker på, hvad du mener, men er det endafslutning af svanehals, du vil have til? Så kan du bare skære den i vinkel og sætte en lille vinklet bit udenpå for pænt afslut.

• Svanhalsliste ved loftshjørne, der mangler en elegant afslutning.
pacman42 pacman42 sagde:
Jeg havde skippet listen og fugt mellem væg og loft i stedet.
Det går ikke, da der er alt for store sprækker.

M Muuuuurtin sagde:
Er lidt usikker på, hvordan du mener, men er det endeafslutning af svanehals du vil få til? Så kan du bare skære den i vinkel og sætte en lille vinklet bit udenpå for flot afslutning.
Afslutningen skal være længst til højre på billede 2. Problemet er, hvordan jeg passerer smyglæden med loftlisten, da smyglæden bygger så meget.

Jeg ville bare have savet ud svanshalslisten i bagkanten med samme dybde på hakket som smyglisten. Typ sådan her.

• Svanshalsliste-profil mod væg med udskåret dybde som smygliste.
  • Svanshalsliste monteret øverst mod væg, trimmet for at matche smyglistens hakedybde. Blå vægoverflade med hvid liste.
Senest redigeret:
  • Synes
Keiller
  • Laddar…
Eller måske sådan her, med en form for klump som man afslutter mod. Den kan man jo fase eller fræse noget sjovt på, hvis man er opfindsom.

Men jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået dig rigtigt...

• En kantet konstruktion med en firkantet klump ved afslutningen, mod en blå baggrund. Søjlen er enkel og kan dekoreres yderligere.
  • Synes
pacman42
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.