Hej,

Vil lave en ombytning i en bærende ydervæg. 3,2 m af ydervæggen nedenfor skal udskiftes med 90x180 mm limtræ (noget overdimensioneret, da det skal blive skydedøre af glas under) stående på to søjler 115x115 mm. Har q= 2.64 kN/m over ombytningsbjælken fra tagbjælker (egenvægt + snelast) - har regnet om det til teoretiske værdier kN/m, det er egentlig punktlaster. Får følgende lasttilfælde mod bjælken:
Diagram over belastningsfordeling på en bjælke, viser egenvægt og vægt fra loftsbjælker over en længde på 3200 mm.
Diagram der viser bæreevne for en bjælke med 4,38 kN-laster ved ender og afstand langs bjælken i meter.
Diagrammer, der viser forskydningskraften som en faldende linje over 0 til 3 meter og momentet som en parabel, toppende ved 1,5 meter.

Nu til mine spørgsmål:
1. Hvor bør ombytningsbjælken placeres i den følgende væg i højden? Er det muligt at sætte den over den røde rektangel, direkte under lejder/bæreline?
Bygningstegning viser en bærende ydervæg med markeret sektion i rød, der angiver placering af en limtræsbjælke og to stolper på 115x115 mm.

Spørgsmål 2. Skal søjlen hvile mod syllen, eller skal syllen skæres væk, hvor søjlerne skal stå? (antager, at det er det første, men spørger for en sikkerheds skyld).

Spørgsmål 3. Hvordan kontrollerer jeg, om betonpladen ifølge billedet nedenfor kan holde til det nye tryk fra søjlen? Det bliver kun 0.35MPa men ønsker at være sikker. Hvis nogen ved, hvordan man beregner det, ville en beskrivelse af beregningsgangen blive værdsat, da jeg gerne vil lære så meget som muligt.

Diagram over tværsnit af bærende ydervæg med betonbund, søjler og dimensioner for understøttelse af skydedøre i glas.

Ikke svar på dine spørgsmål, men hvordan er du kommet frem til en 90x180mm bjælke? Min mavefornemmelse er, at den er for spinkel til en 3.6m åbning.

• Synes
HEA260
  • Laddar…
2,64 kN/m er en urealistisk lav udbredt last i den sammenhæng. Uden at kende tagkonstruktionen og snözonen synes jeg, at værdien bør ligge i intervallet 8-16 kN/m. Så dur 90x180 ikke som @Gabbe1 påpeger. En mere realistisk dimension er 90x315-360. Så bliver også pæltryk en anden, gætvis i intervallet 1-2 MPa. Hvis pælene lander på kantbjælken, bør det ikke være noget problem, ellers kræves en eller anden form for forstærkning. Syllen bør saves bort. Formentlig er det bedre med 90x90 pæle, der kan lande med en større del på kantbjælken. Fra belastningssynspunkt er de tilstrækkelige.

• Synes
HEA260
  • Laddar…
G Gabbe1 sagde:
Ikke svar på dine spørgsmål, men hvordan er du kommet frem til en 90x180mm bjælke? Min mavefornemmelse er, at den er for svag til en 3.6m åbning.
Der er nok sket en fejl et sted hos mig, du har ret, jeg kan se, at det ikke er nok med 90x180, når jeg regner det om. Jeg regner om nedenfor.

Nedbøjning:

3.2m åbning
Influensdybde afvaxlingsbjælke: 3.7m (se tegning på eksisterende tagstol nedenfor)
Let ydertag, antager 0.5kN/m2 med tagbjælker
Snelast 1kN/m2
Egenvægt 115x270 afvaxlingsbjælke 5x0.115x0.270 = 0.2 kN/m

Lastkombination 6.14b:
q= (0.5x3.7m + 0.2) + (1 x 3.7m) = 5.75kN/m

Lastkombination 6.16b (krybning):
q = (0.5x3.7+0.2)+(0.1x1x3.7m) = 2.42 kN/m

Tester bjælke 115x270mm
E=13000MPa
I= 1.886 x 10^-4 m^4

Giver deformation 3.2mm
Krybdeformation 0.8 mm

I alt 4 mm eller L/800

Tagbjælke over åbning: Ritning af takstol med specifikationer for bjælker, dimensioner og materialer. Viser beregninger for belastningsdybde og deformation.

Senest redigeret:
J justusandersson sagde:
2,64 kN/m er en urealistisk lav udstrakt last i den sammenhæng. Uden at kende til tagkonstruktionen og sneszonen synes jeg, at værdien bør ligge i intervallet 8-16 kN/m. Så duer 90x180 ikke som @Gabbe1 påpeger. En mere realistisk dimension er 90x315-360. Så bliver også søjletrykket noget andet, gætvis i intervallet 1-2 MPa. Hvis søjlerne lander på kantbjælken, bør det ikke være noget problem, ellers kræves en form for forstærkning. Syllen bør skæres væk. Formentlig er det bedre med 90x90 søjler, der kan lande med en større del på kantbjælken. Ud fra lastsynspunkt er de nok.
Tak, du lokaliserede fejlen i mine beregninger. Nye beregninger findes i et andet svar længere oppe. Desuden får din forklaring på fordeling af last på kantelementet mig til at overveje at erstatte bjælke og søjle med noget med dybde 90mm (så længe det holder til vindlasten).

Ved du, hvor bjælken skal placeres i væggen? Skære den eksisterende bjælke over vinduet væk og op med en afvekslingsbjælke under bærelinjen direkte?

Og hvilken form for grundforstærkning kan blive aktuel i et tilfælde, hvor søjlen ikke lander på kantelementet?

Senest redigeret:
J justusandersson sagde:
2,64 kN/m er en urealistisk lav udspredt last i den sammenhæng. Uden at kende til tagkonstruktionen og snesonen synes jeg, at værdien bør ligge i intervallet 8-16 kN/m. Så dur 90x180 ikke som @Gabbe1 påpeger. En mere realistisk dimension er 90x315-360. Så bliver også søjletrykket anderledes, gættet i intervallet 1-2 MPa. Hvis søjlerne havner på kantbjælken, bør det ikke være noget problem, ellers kræves nogen form for forstærkning. Syllen bør saves bort. Formodentlig er det bedre med 90x90 søjler, som kan placeres med en større del på kantbjælken. Fra lastsynspunkt rækker de.
Bliver for højt stempeltryk (afvekslingsbjælke mod regel 90x90). Skal øge til søjle 115x115 for at klare af stempeltrykket. Hvordan kontrollerer jeg, at fundamentet holder, nu når bjælken havner et stykke ude fra kantelementet? Bemærk, at de resterende søjler i væggen er af dimension 90x120. Så søjlen vil sidde på det rette sted, men trykket vil øge. Dermed kræves en beregningskontrol synes jeg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.