Havde tænkt mig at støbe en havevæg til sommer. For at gøre det enkelt for mig, bliver det T-element. Disse havde jeg tænkt mig at støbe i to etaper per element. Bunden først og dagen efter vil jeg støbe overdelen.

Højden vil variere mellem 30 cm og 1,10 m, længden på hvert blok bliver 1 m. I alt bliver det nok ca. 26 blokke. Nu er spørgsmålet, om man kan være lidt smånærig og droppe forskalling og bruge almindelig krydsfiner til formen i stedet. I så fald vil jeg beklæde krydsfineren med plastik, da jeg har rigeligt med diff. plast i overskud.

God idé eller bare dumsnærrig?

mats_o sagde:
Havde tænkt mig at støbe en havevæg til sommer. For at gøre det enkelt for mig, så bliver det T-elementer. Disse tænkte jeg at støbe i to etaper per element. Bunden først og dagen efter tænkte jeg at støbe overdelen.

Højden vil variere mellem 30 cm og 1,10 m, længden på hver blok bliver 1 m. I alt bliver det nok omkring 26 blokke. Nu er spørgsmålet bare, om man kan være lidt småsparsom og undgå forskalingspladen og bruge almindelig krydsfiner til forskallingen i stedet. I så fald tænkte jeg at plastbeklæde krydsfineren, da jeg har rigeligt med diff. plast i overskud.

God idé eller bare dumt spareforslag?
Det bliver vel rigtig godt, hvis du kan åbne formen og få støbningen ud. Betonen bliver spejlblank, men bliver mat efter et par måneder. Min farfar lavede et par hundrede betonfliser på den måde.

Ingen problem med formen ikke. Hvis man ser den ovenfra, så er tanken sådan her

XXXXXXXXXXXXXXXXX
XBBBBBBBBBBB Y
YYYYYYYYYYYYY

Dvs. X er et liggende L bestående af en langsiden og en kortsiden. Samme ting med y, og så lader jeg reglerne på kortsiderne overlappe hinanden. Tænkte at bore et hul igennem og sætte en stum armeringsjern som sprint. Ved rivning trækker man ud sprintene og deler formen, og tilbage står betonen på rigtig plads.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.