Hej!
Jeg skal støbe en fritstående mur, der bliver 540 mm høj og 150 mm dyb (tyk).
Overvejer at bygge formen i henhold til den fine skitse.
Hvad tror I om det? Skråstøtterne og 45x95 forankres i jorden med jern.
Ville helst undgå formstag for at slippe for hullerne mm.

Tak på forhånd.
Byggtegning af form til en fritstående mur, 540mm høj og 150mm dyb, med snedstræbere og forankring; undgåelse af formstang for at slippe for huller.

Ikke rigtig med på hvordan du har tænkt. Mener du dobbelt lag råspont? Hvorfor det?
Et lag og så tæt med stående reglar som står imod trykket fra betonen. Dette billede illustrerer, hvordan en god form bør se ud:

Betonform med træplanker og stående reglar, klar til at modstå tryk under betonvibration. Byggeplads i baggrunden med udstyr og materialer.

Beton er tungt, og der bliver pokkers meget tryk, når man vibber den.

mexitegel mexitegel sagde:
Ikke helt med på hvordan du har tænkt. Mener du dobbelt lag råspont? Hvorfor det?
Et lag og så tæt med stående reglar som står imod trykket fra betonen. Dette billede illustrerer, hvordan en god form bør se ud:

[billede]

Beton er tungt, og der bliver pokkers meget tryk, når man vibrerer den.
Et lag råspont, præcis.
Tak for billedet, noget i den stil tænkte jeg også. Som jeg tolker billedet, så har de heller ikke nogle formstænger, som jeg helst ville undgå.
Vil sandsynligvis køre noget lignende billedet, men med hulbånd også under formen, som jeg fastgør i regel på hver side.

Forbinder du siderne ifølge billedet og ikke bruger for svage regler, så behøver du ingen formstag. Muren er jo kun 15 tykkelse.

Edit: Aha, ser at jeg blev narret af et linjeskift i din skitse med 22x95 stående (det så jeg ikke)

Linuslin Linuslin sagde:
Et lag råspont, præcis.
Tak for billedet, cirka sådan tænkte jeg også. Som jeg tolker billedet, så har de heller ingen formstag, som jeg helst ville have undgået.
Jeg vil sandsynligvis gøre ligesom på billedet men med hulbånd også under formen, som jeg fæster i regel på hver side.
blev det noget støbt? planlægger et lignende projekt og man vil jo gøre så lidt arbejde med formen som muligt uden at resultatet lider under det. Havde du droppe reglar og tænkt køre 22x95 på ydersiden?

S surfarn sagde:
blev det nått gjutet? planerar ett liknande projekt och man vill ju göra så lite jobb med formen som möjligt utan att resultatet får lida av det. Hade du skippa reglar och tänkt köra 22x95 på utsidan?
Hej! Ja, det blev støbt, og det holdt med nød og næppe😅 formen på den højeste del af muren bulede lidt, da toppen var fyldt, men alt holdt, og det er ikke noget, man ser nu.

• Nybygget sort hus med grusindkørsel og bil parkeret foran. Muren er let buet men stabil, omgivet af grønne træer under blå himmel.
  • En nybygget betonmur på en grusbelagt gårdsplads. Byggematerialer som træplanker og metalstænger ligger ved siden af.
  • Form til støbt mur med trærammer og våd beton langs grusvej. Formarbejdet ser stabilt ud, men der er en bule på toppen.
  • Betonstøbning i trækonstruktion, der bruges til at forme en mur ved en vej; let buet struktur med våd beton.
  • Form til betonvæg foran et hus, omgivet af grus og græs, med støtter til at holde formen på plads.
  • Form til støbning af mur på en grusbelagt skråning, med træramme og ujævn top. Området er på en byggeplads ved et hus med terrasse i baggrunden.
  • Form til støbning af mur, lavet af træplader, set ved en bakke med grus og blomster langs en vej.
  • Synes
BSOD og 1 anden
  • Laddar…
tak for opdateringen! blandede du selv betonen?

S surfarn sagde:
tak for opdateringen! blandede du selv betonen?
Nej, købte færdigblandet og brugte også 5% sort pigment i. Havde aldrig synes det værd at håndblande alt det der.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.