Skal forlænge en eksisterende limtræsbjælke i mit 1&1/2 planshus og undrer mig, om nogen kan foreslå en passende metode/beslag. Vedhæfter billede af skitse over, hvordan det ser ud nu og hvordan det vil blive. Bjælken er limtræ 90x300 med den ene ende i ydervæggen og den anden på reglar i skillevæggen. Nu skal der laves en ny åbning i skillevæggen, og bjælken skal forlænges. Men den eksisterende åbning vil blive reduceret til 1500 mm, og der vil også blive flere understøtninger for bjælken, og den nye åbning bliver ikke bredere end den, der allerede er, så bæreevnen er jeg ok med. Mit problem er, at samlingen mellem ny og eksisterende bjælke er 22 cm fra cc bjælke til understøtningen. Jeg kan løse dette ved at fordoble med en bjælke til langs med den eksisterende bjælke mellem de to understøtninger, hvor samlingen er. Men ser helst en mere praktisk løsning, hvis nogen har.

Håndtegnet skitse af nuværende og planlagt limtræsbjælkeopsætning i et hus, med mål og anvisninger for forlængelse og ny åbning.

Et gerberbeslag kunne måske fungere afhængigt af størrelsen på lasten. At samlingen ender udenfor søjlen behøver ikke være et problem.

• Illustration af gerberbeslag i træsamling, som potentielt kan bære last uden at skarven er over en pelare.
Hvor dygtig er du med værktøjerne?

Hybles ok laver det meste med godt resultat.

har også fundet dette beslag.
Metalbeslag med huller til byggeri, vist i en tråd om byggeprojekter og renovering.

Hvis du vil lægge lidt arbejde i en pæn samling, kan du tage rundsaven og indstille den til 20 mm dybde og save tætte snit på begge sider af begge bjælkernes ender ca. 50 cm ind fra enden.

Derefter tager du et stemmejern og fjerner det, som saven ikke tog, indtil du har glatte overflader, kontroller med en stållineal.

Når du har løftet den ene bjælke på plads mod den anden og fikseret den, så den ligger ende mod ende (eventuelt med lidt overspænding), kan du begynde at limsømme planhøvlede 20 mm granbrædder en meter lange på begge sider af samlingen.

Brug PU-lim og fugt overfladerne før limning. 60 mm galvaniserede trådklammer er tilstrækkelig, søm i et mønster på 3x3 cm, det kræver lidt over 1000 søm. Alternativt kan du kun stole på limen og bruge solide tvinger.

Når limen har vokset færdig og er tørret, kan du muligvis skulle tage stemmejernet og rette lidt op, eventuelt også med en båndsliber. Spartel efter behov (fortrinsvis noget der tåler udendørsklimaet, f.eks. elastic plastic padding).

To omgange med maling på dette, og samlingen er usynlig.

Edit: jeg forudsatte, at bjælkerne skal være synlige og skal males (?)

Senest redigeret:
  • Synes
aivo
  • Laddar…
A parkway sagde:
Skal forlænge en eksisterende limtræsbjælke i mit 1&1/2 planshus og undrer om nogen kan tippe om en passende metode/beslag. Vedlægger billede af skitse over hvordan det ser ud nu og hvordan det kommer til at blive. Bjælken er limtræ 90x300 med en ende i ydervæggen og den anden på reglar i hjertevæggen. Nu skal der en ny åbning i hjertevæggen og bjælken skal forlænges. Men den eksisterende åbning vil krympe til 1500 mm og der vil også blive flere understøtninger for bjælken og den nye åbning bliver ikke bredere end den, der allerede er, så styrken er jeg okay med. Mit problem er, at samlingen mellem ny og eksisterende bjælke ender 22 cm fra cc bjælke til understøtningen. Jeg kan løse dette ved at fordoble med en bjælke langs den eksisterende bjælke mellem de to understøtninger, hvor samlingen er. Men ser helst en mere praktisk løsning, hvis nogen har.

[billede]

• Synes
TobbeP
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.