Kommer sandsynligvis til at skulle lægge en limtræsbjælke i tagryggen. ca 90x400

gavl til gavl er 6,4 meter.

limtræ er "prisvenligt" op til 6 meter

jeg overvejer så lidt...

den skal ligge på stolper med tænkt dimension 90x145 (2 stk 45x145)

så mangler der ca 5 cm på hver side for at limtræet skal nå stolpen.

hvis jeg i stedet bruger 90x195 (2 stk 45x195) som stolper rækker limtræsbjælken lige nøjagtig til kanten af stolpen.

ved, at man kan specialbestille længere limtræ.

men hvad tænker I om at lægge et stykke reglar under limtræet og på den måde forlænge det med 20 cm i hver ende?

og så sømme sammen med krydsfiner på hver side som i skitsen, jeg har lavet.

da forlængelsen bliver lige ved anlægget, bør belastningen være ret lille, føler jeg.

• Skitse af konstruktion med limtræsbjælker og stolper, viser metoden til at udvide bjælker med regler og plywood ved enderne, spændvidde på 6,4 meter.
Senest redigeret:
Gå ind i en seriøs byggebutik og bestil, bliver ikke så stor forskel

Bare fordi forlængelsen er lige ved opsætningen, bliver belastningen størst der. Synes det er en yderst dum idé.

Sådan kan man gøre....

jo vist bliver belastningen størst der... men det bliver i min tanke omtrent som at forsøge at presse træet sammen der, hvor belastningen bliver stor.

jeg som syntes min idé var så god :D

S Sinologen sagde:
Såhär kan man göra....

[media]
jo visst men jeg behøver forlænge cirka halvdelen af hvad limtræet er højt...

Jeg har jo et alternativ her i en anden tråd... og det er at gå i skoven og hugge et træ, der er 6,4 meter langt.

så sparer jeg cirka 5000:- per bjælke...

men det virker svært med styrkeberegninger på stokke... selvom de har været brugt til store bygningsværker i tusindvis af år.

har ikke slottet spændvidde på ca. 15 meter med stokke?
edit: slottet havde tilsyneladende spændvidder på 31 meter som længst...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.