Hej,

Vi har nu boet i vores nybyggede hus i et par år.
Jeg var ude og tjekke huset i weekenden og så, at vindskedepladen ikke går ned i dalen på tagstenene, mærkeligt at jeg ikke har set det tidligere, eller at inspektøren ikke har bemærket dette.

Som sagt så går vindskedepladen ikke ned i dalen, men desuden er tagstenene skåret forkert efter min mening.
Jeg ved ikke rigtig, om jeg skal gå videre med dette nu, eller om det overhovedet er en byggefejl. Kommenter gerne, hvad I synes (se billeder).
Billederne viser 2 forskellige sider, billede 1 viser et hjørne, billede 2-3 viser et andet hjørne.

• Hjørne af nybygget hus med tagrender og tagplader i rød tegl. Vindskivepladen går ikke ned i dalen på tagpladerne. Klar blå himmel i baggrunden.
  • Vindskiveplade på hus, passer ikke ned i dalen på tagsten; forkert kappede tagsten vises.
  • Taghjørne med røde tagsten, hvor vindskivepladen ikke går ned i dalen. Tagrender og omgivelser af grønne træer ses i baggrunden.
Fejlen er der nok, solklart. Usikker på om du kan stille krav mod bygherren for dette, som burde være opdaget ved slutbesigtigelsen. Hvis der er gået mindre end to år, kan du reklamere slutbesigtigelsen. Og evt. få det på bes, mands ansvarsforsikring.

Den nemmeste løsning her er at sætte nye vindskivebeslag, som går længere ind. Der findes forskellige bredder at købe færdige, eller lade en blikkenslager bukke nye.

Så er det jo et interessant spørgsmål, om man virkelig behøvede at lægge tagstenene sådan. Det afhænger af, hvordan det ser ud i den anden ende af taget. Eller om der er andre detaljer som kvist eller andet, som det skal stemme med. Men skal man rette en forkert planlægning, så skal hele taget lægges om.

• Synes
klaskarlsson og 3 andre
  • Laddar…
Hvorfor skulle håndværkeren være uden ansvar for, at det blev overset tidligere? En bredere plade løser problemet.

Tak for jeres synspunkter!
Spørgsmålet er, om jeg behøver at udskifte alle vindskedeplader? på to diagonale hjørner ser det nemlig godt ud.
Afslutningsbesigtigelsen blev udført for mere end 2 år siden, så spørgsmålet er, hvor langt jeg kan komme videre i sagen. Har sendt e-mail til alle parter og afventer svar.

tagene er lagt fra ”højre til venstre”, med en helplade som start gætter jeg?
Deraf bliver skæringen som den bliver, svært at gøre pladen større end taget er bredt..
Dog kunne de have målt taget inden og justeret det pænere fra start, men det havde krævet dobbelt så mange skårne plader og tid = penge for entreprenør..

Vindsrørpladerne og tagpladerne er der for vandafvisning, ikke tætslag, det står underlagspappen for.
Den er, så vidt jeg kan se, ordentligt opvippet ved enderne, så der bør ikke være nogen fare for det lille slagregn, der kan finde vej under vindskiven.
Havde det været et problem, så havde du set det på enden af vindskiverne/tagfoden.

Alternativet er at montere bredere vindskiverørplader, men spørg dig selv om det ville have været pænt med ujævn bredde på hver gavl?

//tidligere blikkenslager

• Synes
evertb og 6 andre
  • Laddar…
G Gander143 sagde:
tagstenene er lagt fra ”højre til venstre”, med en helsten som start gætter jeg?
Deraf bliver tilskæringen som den bliver, svært at gøre stenen større end taget er bredt..
Dog kunne de have målt taget inden og justeret det pænere fra start, men det havde krævet dobbelt så mange tilskårne sten og tid = penge for entreprenør..

Vindskepladerne og tagstenene er der for vandafvisning, ikke tætningslaget, det står undertagsdugen for.
Den er hvad jeg kan se ordentligt opbukket ved enderne, så det bør ikke være nogen fare for det lille slagregn, som kan finde vej under vindskepladen.
Havde det været et problem, så havde du set det på enden af vindskepladerne/tagfoden.

Alternativet er at montere bredere vindskeplader, men spørg dig selv om det havde været pænere med ujævn bredde på hver gavl?

//tidligere blikkenslager
Tak for svar!

Præcis som du siger, er det en helsten fra start.
Sagen er den, at jeg allerede har fjernet grønne pletter ved den ene vindskeplade. Virkede fint med grøn-fri middel. Men der løber ganske meget vand på tagpappen ved 1 side, når det regner. Vindskepladen på den side gør, at vandet havner der.
Jeg overvejer, om man kunne montere et stykke plade mellem vindskepladen og tagstenene, men ved ikke, om det ville blive godt.
// Kun hobbytømrer

Skift plade til en der dækker over bedre

• Synes
Hybro og 3 andre
  • Laddar…
Nej sådan ser det ikke ud. Man har fejlet i fordelingen af tagstenene.
Selv pladen er forkert, nedstik plejer at være 35-40mm på 2 kuppet Palema, forudsat at vindskeden sidder korrekt monteret (75mm) over lægte.

Selv rygsten ligger ikke tilstrækkeligt langt ude, på højpunktssiden skal man altid lave to udhak til vindskedepladen, så man kan skubbe den næsten helt ud til ydersiden af vindskeden, ellers bliver det utæt.

Færdige typer bauhaus plader, kompakte kroge til tagrenden, nogen der ikke har kendskab til, hvordan man beregner tagstensfordeling. Desværre afslører dette næsten altid et mangelfuldt udført arbejde.

Vi har omlagt og repareret delvist så mange tage, der plejer at se så ud, at mønsteret begynder at blive meget tydeligt.

Senest redigeret:
  • Synes
Nollpunkt og 2 andre
  • Laddar…
Hallllloooo Hallllloooo sagde:
Tak for svar!

Præcis som du siger, så er det en helpande fra start.
Sagen er den, at jeg allerede har fjernet grønne pletter ved den ene vindskede. Fungerede fint med grønfrit middel. Men der løber ret meget vand på tagpap ved 1 side, når det regner. Vindskedepladen på den side gør, at vandet havner der.
Jeg overvejer, om man kunne montere et stykke plade mellem vindskedeplade og tagstenene, men jeg ved ikke, om det ville blive godt.
// Kun hobbyhåndværker
hejsan. du kan be plåtslagare göra en `skål` från nock till takfot som sitter i vindskiva å täcker in panna som droppar under plåt.

G Gander143 sagde:
Dog kunne de have målt taget inden og justeret det pænere fra start, men det ville have krævet dobbelt så mange kappede tagsten og tid = penge for entreprenør..
Men tiden til selve kappet er jo forsvindende i et sådant projekt. Det her handler vel snarere om ukyndig arbejdskraft, der ikke ved, hvordan man planlægger lægningen. Som amatør har jeg gjort netop en sådan fordeling, måtte lægge den nederste række 3 gange, før jeg fik det nogenlunde godt. Men på det tag (sommerhuset) har vi en fremspringende del over altanen, så der er en "ekstra" vindskede at tage hensyn til på en 3. del af taget.

Men er man professionel med lidt erfaring, burde det være nok at måle og derefter sætte den første tagsten rigtigt i det første forsøg.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.