Hej.

Jeg har bygget en pergola med overliggende 45X120 reglar. Jeg skruede ikke reglarne fast i den underliggende bjælke med det samme, og de nåede at vride sig imens. Forsøgte så med tvinger og kraftige skruer at tvinge dem tilbage, men det blev ikke særlig godt. Overvejer at købe nye overliggere, men inden jeg gør det;
Hvis jeg skruer dem direkte ned i bjælken nedenunder, når de er lige, er der alligevel stor risiko for, at de vrider sig?

Hvordan skal man ellers gøre?

Træet er købt hos en "bedre" byggemarked og burde være af god kvalitet, men jeg har dog ikke set nogen mærkning på netop det træ...

ClasseClas
Havde præcis samme problem med 45x120 C24 tømmer (utrykket), savede alt på dag 1 for at kunne male, dag 2 havde tre af fem vredet sig (lå ude i solen).
Rejste det alligevel, vred tilbage så godt det kunne lade sig gøre og fastgjorde med kraftige skruer og vinkeljern.
Gætter på, at det kun er mig, der kan se, at det har vredet sig, men det føles lidt trist alligevel.

https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/256713-bygga-pergola.html (indlæg 27)

Senest redigeret:
Det er trykket tømmer, umalet. Lå også i solen så det tørrede nok hurtigt.

Længdesave er desværre ikke en mulighed, den lille båndsav jeg har klarer ikke de dimensioner.

Tror I, de ville have vredet sig mindre, hvis jeg havde skruet dem før tørringen? Kan skruen holde imod kræfterne?

Om skruen klarer kræfterne tør jeg ikke svare på? Mine reglar har kun siddet en uge indtil videre (4 stk 6x80 skruer).

Gætter på at det ville have vredet sig alligevel, et par skruer i hver ende lykkes jo ikke med at holde imod på midten af reglen.

Nej, så er problemet jo med den lange afstand mellem fastgørelsespunkterne, der er jo intet, der holder imod på midten.

Træterrasse med pergola ved gul træhus, overliggere er nedfaset i underbalk. Terrasse omgivet af hegn og dækket grill. Sollys belyser området.

Overliggerne er nedfræset i underbjælken (tættest på kameraet), der sidder så en 8X200 skrue direkte gennem overliggeren og ned i bjælken. Hjælper dog kun lidt...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.