Hej!
Hvordan gør man, når man skal forbinde en brændeovn til skorstenen, når der er indsatsrør i (se billede)?
Min tanke var at forsøge at "mure" isoleringen igen og sætte en rørstuts som normalt i indgangen, er det rigtigt tænkt?
Billede 1 viser, hvordan det ser ud i røggangen, og billede 2 viser hullet til at tilslutte brændeovnen.
Mvh Kristofer
Hvordan gør man, når man skal forbinde en brændeovn til skorstenen, når der er indsatsrør i (se billede)?
Min tanke var at forsøge at "mure" isoleringen igen og sætte en rørstuts som normalt i indgangen, er det rigtigt tænkt?
Billede 1 viser, hvordan det ser ud i røggangen, og billede 2 viser hullet til at tilslutte brændeovnen.
Mvh Kristofer
Køb et røgrør/studs i stål, der er L-formet. Sørg for, at det præcis er muligt at stikke det rustfrie indsatsrør ind måske 10-20 cm. Tæt med at dreje hårdt med glasfiberreb til formålet. Murer så studsen fast. Sandsynligvis bliver du nødt til at lave et større hul i skorstenen for at kunne udføre arbejdet.
Er helt enig med @Claes Sörmland
Kan du få fat i en bundkegle til indsatsrøret, bør det ellers være muligt at montere sådan en nedefra, selvom man normalt sætter keglen på først og røret derefter.
Læs installationsvejledningerne for et vilkårligt indsatsrørssystem, så ser du hvordan det er tænkt at skulle monteres.
Bundkeglerne er ingen specielt avanceret ting, så måler du diametern på røret indvendigt, er det bare at købe en kegle til den rørsdiameter.
Du bør også tjekke, at indsatsrøret er beregnet til røggang. Der findes simplere indsatsrør til anden ventilation.
Læs installationsvejledningerne for et vilkårligt indsatsrørssystem, så ser du hvordan det er tænkt at skulle monteres.
Bundkeglerne er ingen specielt avanceret ting, så måler du diametern på røret indvendigt, er det bare at købe en kegle til den rørsdiameter.
Du bør også tjekke, at indsatsrøret er beregnet til røggang. Der findes simplere indsatsrør til anden ventilation.
En anden ting. Husk at skorstensfejeren skal kunne få sodet ud af kanalen. Dvs. du skal have en gastæt sodluge, der kan åbnes i røgrøret, som sluttes til stussen. Skorstensfejeren vil helst kunne se lige ind i røgrøret. I værste fald kan han feje gennem kaminen, hvis konstruktionen er egnet til det.
Tak for svar alle.
Bottenkona lyder som en smart løsning på problemet, men hvordan får man det tæt mellem røret? Der er jo ikke ekstremt meget plads at arbejde på
Når jeg tilslutter kaminen, så tænkte jeg mig et 90 graders røgrør med luge på.
Bottenkona lyder som en smart løsning på problemet, men hvordan får man det tæt mellem røret? Der er jo ikke ekstremt meget plads at arbejde på
Når jeg tilslutter kaminen, så tænkte jeg mig et 90 graders røgrør med luge på.
Nu er det evigheder siden, jeg sidst installerede indsatsrør, men så vidt jeg husker, smurte jeg en masse pakningskit på konussen og trykkede slangen udenpå. Derefter fyldte jeg rummet rundt om samlingen med mørtel, inden jeg murede arbejdshullet til.
Der er en skematisk tegning på, hvordan det skal se ud på soliducts hjemmeside:
https://soliduct.se/skorstensrenovering
og en beskrivelse af, hvordan arbejdet udføres:
https://soliduct.se/installation-insatsror
Du bliver nødt til at gøre det lidt anderledes, da røret allerede er på plads, men slutresultatet bør blive det samme for at få funktionen korrekt.
Det, der ikke vises der, er selve tilslutningen til ildstedet. Nedenfor konussen skaber du et rum i murstokken, som er grundigt pudset på alle flader og har en indmuringstos i den rette højde. Hvis du ikke har renselem på det udvendige kaminrør, som du har tænkt dig, kan du også sætte en lem ind til dette rum. Almindeligt for brændeovne og andre former for bagtilsluttede ildsteder.
Der er en skematisk tegning på, hvordan det skal se ud på soliducts hjemmeside:
https://soliduct.se/skorstensrenovering
og en beskrivelse af, hvordan arbejdet udføres:
https://soliduct.se/installation-insatsror
Du bliver nødt til at gøre det lidt anderledes, da røret allerede er på plads, men slutresultatet bør blive det samme for at få funktionen korrekt.
Det, der ikke vises der, er selve tilslutningen til ildstedet. Nedenfor konussen skaber du et rum i murstokken, som er grundigt pudset på alle flader og har en indmuringstos i den rette højde. Hvis du ikke har renselem på det udvendige kaminrør, som du har tænkt dig, kan du også sætte en lem ind til dette rum. Almindeligt for brændeovne og andre former for bagtilsluttede ildsteder.
Og lad dig ikke friste til at skabe et stort hulrum her. Det bliver bare et opsamlingspunkt for en masse aske p g a lavere røggashastighed. Hold diameteren i samme størrelsesorden som den øvrige kanal.PNO sagde:
Det som inte visas der er selve forbindelsen til ildstedet. Under konen skaber du en plads i skorstenen, som er omhyggeligt pudset på alle overflader og har en indmurningsstuts i den rigtige højde. Hvis du ikke har renseluge på det udvendige kaminrør, som du har tænkt dig, kan det også lade sig gøre at sætte en luge ind til denne plads. Almindeligt for brændeovne og andre former for bagtilsluttede ildsteder.
Klik her for at svare


