Hej! Vi er ved at renovere et badeværelse, hvilket har ført til en omfattende udskiftning af stammerne i vores villa. Villaen har 2 etager + kælder, og nu vil der i princippet blive revet en stor væg ned på alle etager i midten af huset. Mit spørgsmål er, på hvilke måder kan jeg være lidt forudseende og planlægge til fremtidige behov? Hvad er smart at gøre, mens man alligevel åbner op mellem 3 etager?

To ting, jeg har tænkt på, er:

1. Trække et ekstra rør til en eventuel fremtidig centralstøvsuger?

2. Trække et (eller flere?) VP-rør til eventuel netværkskabel til computer/tv?

Flere tips og gode ting at tænke over modtages varmt!

Hvordan er det med ventilationskanaler? Findes sådanne allerede? Kan der være brug for en imkanal? Det er i øvrigt meget klogt at tænke sig om, når man har en sådan lejlighed.

Det kan nok være godt at trække rør til sådanne steder, hvor man kan tænke sig at ville have en trådløs accesspunkter, sensorer, larm etc.

Rørene til centralstøvsuger findes i mindst to forskellige størrelser afhængigt af, hvilken producent/mærke det er.

Mattiasp: Ventilationskanaler er der godt om i huset, men hvad mener du med imkanal? Skønt at nogen er enig i, at det kan være smart at tænke sig om. Min sambo synes mest, det er "unødvendige" ting ;)

Kabanja: Det er trådløs accesspoint jeg har tænkt mig, eftersom jeg har modemmet til internettet i kælderen. Alarm var et godt tip, skal overveje det. Andre sensorer?

Demmpa: Det var jo pokkers.. Antager at jeg må bestemme et eventuelt fremtidigt mærke på støvsugeren da :/... Ved du om der findes nogen som er mest anvendt eller passer til flest typer?

Det jeg ved er, at CanVac og Electrolux ikke er kompatible med hinanden. Ved ikke om der findes overgange mellem de forskellige størrelser.

En imkanal er det, som bruges til emhætter. De skal være brandsikrede i mindst klasse E15, hvilket svarer til 30 mm brandsikringsmåtte. De er ikke sjove at montere i efterhånden. De er i øvrigt aldrig specielt festlige at montere.

• Synes
Steffo1980
  • Laddar…
Demmpa: Så skal jeg tjekke, om man kan helgardere. Typ om der findes overgange fra den ene til den anden eller omvendt som du sagde.. Antager at begge drives af en eller anden lavspændingsstrøm også. Måske noget at tænke på.

Mattiasp: Ah, så forstår jeg. Det var jo faktisk et meget godt tip, hvis man virkelig skal planlægge ordentligt. Det gør det måske lidt nemmere for nogle at ændre planløsning gennem en ny ventilationskanal mm.. Slip for at sætte kulfilterventilator ind fx. Skal tænke lidt på den...

Når vi byggede vores nye badeværelse (helt ny husdel) så satte vi en konventionel vandtoilet ind. I eftertiden har jeg ofte tænkt, at det nok havde været godt, hvis man havde været lidt forudseende og efterladt plads i krybekælderen til evt. andre løsninger i fremtiden - fx mulltoa, urinseparering eller hvad det nu kan blive. En anden ting, jeg missede, var at lægge kanaler til netværk, evt. højttalere (til saunaen) mm. En vandudtager på ydersiden af væggen havde også været godt at have... Når man først har lagt fugtspærre og flisebelagt fra gulv til loft, bliver det besværligt at ændre noget i efterhånden. Det havde været smart at tænke efter før. (Og det koster så lidt at forberede.)

Jeg havde trukket flere elrør (VP-rør) bare for en sikkerheds skyld. Du behøver jo ikke at vide i dag, hvad de skal bruges til, men en skønne dag opstår der et behov for noget, og så er det guld værd, at der findes forudtrukne rør for at kunne bevæge sig mellem etagerne.

Var med og planlagde et hus for længe siden. Vi fordoblede da el-dåser og VP-rør, så hver væg i hvert rum fik en ekstra dåse. Gennem årene er disse rør blevet brugt til telefonledninger, lavspændingsledninger, højttalerledninger, antennekabler, netværkskabler og bredbåndsnetværk. Det har været til stor hjælp i 40 år.

Er helt enig med hensyn til VP-rør. Det er billigt, så træk et helt bundt. Har selv lagt ekstra kanaler ind, da jeg byggede om i huset, og i flere tilfælde er de blevet nyttige efterfølgende.

Min kone syntes også, jeg var skør i begyndelsen, men nu efter nogle år har hun set, at det faktisk har sine fordele og protesterer ikke længere, hvis vi bygger om noget, og jeg vil trække ekstra rør :)

Grov rør til HDMI-kabel til TV?

Generelt er det bedre at trække 20mm rør/slange end 16mm.

Skogsbullen sagde:
Grov rør til HDMI-kabel til TV?

Overordnet er det bedre at trække 20mm rør/slange end 16mm.
Helt korrekt! Så kan man også overveje at trække separate rør til strøm og signal for at undgå forstyrrelser af f.eks. lavniveau kabler.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.