I foråret vil jeg rive det eksisterende træværk væk, som har tjent sit formål, og erstatte det med nyt træ samt udvide størrelsen lidt med et par meter til hver side. Som næste skridt ville vi også i fremtiden (sådan om 1-2 år) gerne bygge et enklere udestue ovenpå denne nye terrasse.

Hvordan bør jeg tænke, når jeg regel opstiller alting for så smidigt som muligt at have noget solidt at montere stolper i, som skal bære hele konstruktionen med tag og vægge? Stor fordel, hvis jeg kan "gemme" forberedelserne under et par rækker terrassebrædder, så jeg bare kan fjerne den yderste række brædder, når det er tid til udestuen.

Kan jeg gøre sådan, at jeg placerer nogle ekstra pæle "gemte" i frisen, som jeg så bruger?

Googlade rundt og fandt nogenlunde, som jeg forestiller mig det kan blive senere. Så burde jeg kunne skjule dem helt indtil det er tid.
Træterrasse i skovområde med oprejste træstolper forberedt til kommende udestuebyggeri. Terrassebrædderne er lagt vinkelret på hinanden.

Målene er endnu ikke fastlagt når det gælder udestuen, men jeg tror det bliver cirka 4x2 meter, så det er jo ikke enormt, men det kan nok blive lidt belastning på det alligevel med sne og vind.

Er der andet, jeg bør tænke på?

Jeg er elendig til at forklare, så jeg prøvede at tegne en skitse i stedet ved hjælp af Byggmax' lille projektplanlægger. :crysmile::D
I mit hoved tænker jeg noget i denne retning. Det grønne område viser altså, hvor vi gerne vil bygge et udestue ovenpå den eksisterende terrasse, som kommer til at være ca. 7x4 m, hvoraf det grønne område er typisk 4x4 eller 3x4 meter.

Vi vil ikke have lige så højt som skitsen viser, men typisk 20 cm over jorden bare.

Skærmbillede af digital skitse der viser et trægulv og et grønt markeret område for planlagt udestue på eksisterende terrasse foran et hvidt hus.

Hvordan ville I bedst gøre, hvis I skulle bygge en terrasse med ovenstående scenarie i tankerne? Jeg antager, at jeg vil have brug for typisk 5 stolper (mindst) for at bære taget. Noget i den retning? Så også regel på huset selvfølgelig.

Skitse af terrasseprojekt med grønt markeret område for fremtidigt udestue, overfor eksisterende trægulv. Viser støttepiller og struktur.

Det jeg ikke helt får til at gå op er, hvordan man gør det pænt, så væggenes yderpanel ender pænt i linje med resten af terrassen senere.:thinking: Måske er det smaddernemt, men jeg kan ikke komme på en god løsning.

Tips modtages med tak (y)

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.