Skal flise om i køkkenet. Da jeg begyndte at fjerne fliserne på væggen over køkkenbordet (ca. 2 x 0.5m), opdagede jeg, at bag den gamle fliseklæb er det repareret med en slags mørtel. Denne mørtel følger med, når jeg forsøger at banke klæben af, og bag dette finder jeg en form for væg, der er muret op med tagrør som armering!! Huset er fra 1929.

Hvad skal jeg bruge for mørtel for at få en ny god overflade, som jeg kan flise på? Det er altså hele overfladen, der skal gøres i stand.

I som ved det, giv mig gerne trin for trin tips til, hvordan jeg skal løse dette!

Tak på forhånd!

uden at på nogen måde udgive mig for at være murer, så tror jeg HusFix er det, du er ude efter. Færdigblandet bliver det som mørtel/tyk spartelmasse, som du kan påføre med en bred spartel.

Når det er hærdet/tørret, kan du bare slibe det, der er ujævnt, samt spartle udenpå.

Ok. Men virker det også, når der er behov for tykke lag? Det handler om mellem 10-20mm, der skal pålægges. Kan man lægge det i ét lag i så fald, eller skal man gøre det i omgange?

Jeg oplevede noget lignende, da jeg var i gang med at renovere min lejlighed. Jeg fjernede paneleringen i et rum, og al puds på en overflade på 1,5x2 m faldt ned :-(, væggene var halm-armerede. Jeg satte et net op i hullet og brugte derefter puds til at bygge væggen op igen. Det var ret vanskeligt at få overfladen plan, men på den anden side var det et temmelig stort hul :-). Husk blot at fugte samlingsoverfladerne, før du begynder at pudse.

Husfix skal fungere selv i tykke lag, hvis jeg ikke husker forkert. Det er let at efterbearbejde, hvis man skulle have svært ved at få det jævnt. Er det meget, kan det være et spørgsmål om omkostninger at bruge pudsmørtel i stedet. Hvis man ikke er murer, er det betydeligt sværere (og mere sjusket) med pudsmørtel.

Husfix krymper ikke på samme måde som spartel og det er stærkere, med spartel skal man lægge flere lag. Men dyrt, du får sikkert en stor sæk med gipsmørtel for samme pris som en lillebitte kasse husfix. Jeg har selv repareret en lignende væg med huller efter gammelt fliser med almindelig murermørtel, det var første gang jeg murede og det gik ganske godt. Man kan spartle bagefter. Ellers går det måske at skrue en gipsplade på i stedet?

Tak for jeres synspunkter! Gjorde det nemt for mig og ringede til en kekelsättare i stedet.
Han skal komme og kigge på væggen i dag. Føles tryggere at en fagmand udfører arbejdet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.