Vi er i gang med at renovere vores soveværelse og har fjernet et katteloft / opbevaringsrum i soveværelset. Katteloftet har tidligere dækket det meste af skråtaget. Der har været en simpel utæt dør til katteloftet. Jeg er begyndt at overveje, om vi skal gøre noget for at undgå skimmelvækst på vores ydertag, da jeg tænker, at varm luft kan sive gennem loftet til ydertaget? Det kunne det dog også tidligere, da døren ofte stod åben til katteloftet.
Det, der ses på billedet, er loftet som er sømmet fast på spærene, indvendigt sidder en form for halm sammen med en form for tæppe inden bræddebeklædningen. Sandsynligvis ikke særlig tæt. Det har været sådan siden 40'erne. Taget blev skiftet for et stykke tid siden, og der tjekkede vi indersiden af bræddebeklædningen, som så fin ud.
Det, der ses på billedet, er loftet som er sømmet fast på spærene, indvendigt sidder en form for halm sammen med en form for tæppe inden bræddebeklædningen. Sandsynligvis ikke særlig tæt. Det har været sådan siden 40'erne. Taget blev skiftet for et stykke tid siden, og der tjekkede vi indersiden af bræddebeklædningen, som så fin ud.
Ok, med andre ord direkte på væggen på billedet?slaskman sagde:
Vi planlægger at opsætte en væg på billedet og sætte en af moelvens træpanel. Men da gætter jeg på, at det er bedst at sætte byggfolien på væggen og derefter opsætte?
Hvordan er det med isolering? Skal al isolering ske udefra huset?
Jeg kan ikke skade noget ved at opsætte byggfolie? Jeg mener, kattvinden har eksisteret i cirka 75 år, med lækage fra det varme rum. Jeg kan ikke ødelægge noget, der har fungeret, ved at sætte byggfolie der, mener jeg?
Problemerne opstår, hvis fugtig varm møder koldt i isoleringen, da opstår fugten der. Da jeg åbnede mine skunkrum, byggede jeg et luftspalte mod det spontede indvendige loft af masonit og lægter, isolerede i fagene, derefter byggfolie og til sidst gips mod rummet. Det er når man isolerer utætte (velventilerede) rum, at man kan få problemer.
Ja, det kunne jo være en variant, at sikre, at der er en luftspalte lige ved indvendige loft. Godt ventileret er dog taget og loftet, vil jeg sige. Selvom huset mangler ventiler, blæser det meget godt på loftet, når det blæser stærkt.slaskman sagde:
Problemerne opstår, hvis fugtig varme møder kulde i isoleringen, så opstår fugten der. Da jeg åbnede mine skunkrum, byggede jeg en luftspalte mod det sænkede indvendige loft af masonit og lægter, isolerede i rummene, derefter byggede folien og til sidst gips mod rummet. Det er når man isolerer trækkende (godt ventilerede) rum, man kan få problemer.
Klik her for at svare
