Galvaniseret spiraltrappe af stål liggende på jorden, klar til montering. Trappen er brugt og beregnet til eksteriør brug ved en ældre bygning. En spiraltrappe i galvaniseret stål ligger på jorden på en grusplads. Den er delvist adskilt med trin og et langt rør synligt. Skov og marker i baggrunden.

Hej,

Har en brugt spiraltrappe i galvat stål, som jeg tænkte montere til en kvist på ydersiden af en bygning. Bygningen er cirka 100 år gammel og opført med dobbelt mursten (kanalmur). Facademurstenen er forankret til indermuren, og som jeg forstår det, er den ydre mur/facaden ikke egnet til at forankre tunge ting i. Den vil især ikke klare større træk/tryk-belastning horisontalt (ret mig, hvis jeg tager fejl). Jeg tror således, at man bør undgå at forankre trappens afstigningsplan øverst, da det er en stor risiko for facaden, hvis trappen skulle finde på at bevæge sig lidt.

Spiraltrappen er ikke et monster, 13 trin og en højde på cirka 230 cm til det øverste plan. Trappen vejer dog meget, da den er i stål, givetvis et antal hundrede kilo. Jeg forstår, at spiraltrapper er ”selvbærende” og at al vægt føres ned mod jorden, hvor spindlen (røret) står. Trappen er brugt, og beslag til foden, eller fod, mangler - den slutter bare med et rør mod jorden.

Jeg tænker sådan her: Den skal forankres i jorden og have et stabilt underlag. Jeg støber et solidt fundament (som man normalt gør) og støber et rør ind i det, som jeg kan trække trappens spindelrør/centrumrør på. Så vil den blive fikseret og forankret. Derefter lader jeg være med at forankre topplanet mod facaden, for at trappen skal kunne ”sætte sig” uden at ødelægge facaden. Kan trappen stå sådan her og holde balancen selv, også når man går på den? Igen tænker jeg mig en ret solid pille. Topplanet er kraftigt, så det selv ikke behøver nogen forankring for at tåle at blive gået på, men mit spørgsmål handler om, at trappen som helhed ikke skal kunne tippe/blive farlig.

Hvis jeg gør sådan her, vil trappens cirkulære spindelrør belaste betonen netop hvor det indstøbte, tyndere rør møder betonen. Holder det tror I? Forestil jer et hul rør faststøbt i beton, og man trækker et rør ud over og belaster, så sker belastningen netop i betonens kant mod det indstøbte rør. Ganske vist sker alt i centrum af fundamentet, men jeg tror I forstår...

Tankar?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.