Hej!

Et spørgsmål i sidste øjeblik, gulvet støbes nu på lørdag. Er der nogen, der kender konstruktionen af en sådan trappe? Hvilken forankring er nødvendig?
Trætrappe mod væg, under renovation, med rå betongulv; vaterpas og målebånd til stede. Mangler stabil forankring i betonen.

Vangeelementerne hviler på betonhvælvingen øverst, mod betonvæggene samt på gulvet nederst (midlertidigt på mursten).
En halvfærdig trappe i træ og beton, med midlertidige understøtninger. Viser elinstallation og en håndliste på væggen.
Trætrappe hvilende på betonunderlag med synlige rør og armeringsnet; trappens vanger understøttet af mursten ved bunden.

Grunden er beton. Jeg vil gerne fastgøre trappen nederst mod en støbt sokkel. Er det nok, eller skal man have en støtte cirka halvvejs for at fordele kraften (se billede, ved vaterpasset) og/eller for eksempel lange franske skruer i betonvæggen?
Trætrappe under konstruktion i kælder, vanger hviler på betongulv, med midlertidig støtte af murstykker og vaterpas placeret under for stabilitet.

Tidligere var vangeelementerne sømmet til gulvbjælker/regler nederst og trappen indklædt i panel. Nu vil vi have den relativt åben. Der synes ikke at være nogen forankring mod betonvæggene. Man kan se på væggen, at trappen er sunket nogen centimeter i løbet af den tid, vi har renoveret, men jeg antager, at det skyldes, at der ikke er noget, der tager op den vandrette kraft, som opstår ved murstenene nederst.
 
På de lignende trapper man har set, har der jo været en form for aflastning. Oftest spærudhængende i bjælkelaget ovenover.
Selvfølgelig bør trappen skrues i væggen.
 
Det ser ud til, at trappen, siden opførelsen i '65, kun har været "klemt" i rummets hjørne via fastgørelserne øverst samt nederst i det tidligere gulvregelsystem. Min tanke var at løfte trappen en smule, støbe klodser ved murstenene og derefter fastgøre vangerne i disse, ikke mere. For øjeblikket hviler trappen kun på disse punkter, ingen skruer i vægge eller lignende. Det eneste der er sket, er at den, som sagt, er sunket lidt da vangerne har gledet ud i horisontal retning, i mangel på modhold.

De, der byggede trappen ind, ser ud til at have haft en idé om så få fastgørelsespunkter som muligt, måske for at den skulle hænge frit og dermed undgå knirkende lyde? Ellers havde de haft mange muligheder for at skrue i vægge, træregler og panel, men det har de altså ikke gjort. Det er klart, at man kan bruge en masse skruer mm "for en sikkerheds skyld", men jeg vil vide, hvordan den skal fastgøres i henhold til kunstartens regler. Jeg tror, at der er en risiko for, at der opstår knirkende lyde, hvis man chancer ud fastgørelsespunkter.

Vores snedker vil, som du foreslog, fastgøre trappen til væggen med ekspansionstik. Gør man det, synes jeg, at der bør være noget, som optager kraften på den anden side. Mine statik-kundskaber siger, at man skal opnå ligevægt.
 
Trappe holdt oppe af stroppe, midlertidig fastsat til loftet. Installation og sikker fastgørelse er stadig under overvejelse.

Trappen blev hængt op i spændebånd til fornøjelse. Fastgørelsen stadig uklar. Tømmeren synes, at den skal skrues ind i væggene. Jeg er ikke helt overbevist. Er der nogen ekspert, der kan give gode råd?
 
Skru den i væggene er det eneste rigtige. C/c max. 600 mm
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.