4,070 læst ·
2 svar
4k læst
2 svar
Forankring af garderobe i betonvæg (skruedimension og el i væggen?)
Hej.
Jeg har en betonvæg, der går over til en letbetonvæg (badeværelse på den anden side af letbetonvæggen, burde være ca. 10 cm tyk), som jeg skal forankre to 75x236 PAX-garderobeskabe i.
Hvor store huller bør jeg bore, dybde og diameter?
Letbetonvæggen påvirker kun et af hullerne, og jeg overvejer at springe dette hul over, da jeg ikke rigtigt tør bore der. Dette betyder, at et af garderobeskabene kun vil blive forankret med en skrue dog...
Jeg har en regeldetektor, der ikke slår ud på el. Hverken der, hvor jeg vil bore, men heller ikke på steder, hvor jeg ved, at der er trukket el. Derimod slår den ud på magnetisk metal på disse steder, hvilket jeg tolker som at det er metalrørene(?) som strømmen er trukket i, som den detekterer.
Får også udslag ved et af stederne, hvor jeg vil bore hul i betonvæggen, men jeg mistænker, at det er en armeringsjern. Hvis det havde været et metalrør, burde det have givet udslag på alle steder, eftersom røret med største sandsynlighed burde gå lige, ikke sandt?
I værste fald, tror I, en borehammer med betonbor kan penetrere metalrør, uden at jeg når at mærke det, mens jeg borer? Jeg kan jo tage slagboret ellers, men det vil tage 5 minutter per hul, og naboerne vil være tilpas glade.
Huset er bygget i 1951.
Tak.
Jeg har en betonvæg, der går over til en letbetonvæg (badeværelse på den anden side af letbetonvæggen, burde være ca. 10 cm tyk), som jeg skal forankre to 75x236 PAX-garderobeskabe i.
Hvor store huller bør jeg bore, dybde og diameter?
Letbetonvæggen påvirker kun et af hullerne, og jeg overvejer at springe dette hul over, da jeg ikke rigtigt tør bore der. Dette betyder, at et af garderobeskabene kun vil blive forankret med en skrue dog...
Jeg har en regeldetektor, der ikke slår ud på el. Hverken der, hvor jeg vil bore, men heller ikke på steder, hvor jeg ved, at der er trukket el. Derimod slår den ud på magnetisk metal på disse steder, hvilket jeg tolker som at det er metalrørene(?) som strømmen er trukket i, som den detekterer.
Får også udslag ved et af stederne, hvor jeg vil bore hul i betonvæggen, men jeg mistænker, at det er en armeringsjern. Hvis det havde været et metalrør, burde det have givet udslag på alle steder, eftersom røret med største sandsynlighed burde gå lige, ikke sandt?
I værste fald, tror I, en borehammer med betonbor kan penetrere metalrør, uden at jeg når at mærke det, mens jeg borer? Jeg kan jo tage slagboret ellers, men det vil tage 5 minutter per hul, og naboerne vil være tilpas glade.
Huset er bygget i 1951.
Tak.
Bedste svar
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Hej! Jo, det sikreste er nok at springe det ene hul over i letbetonen. Det føles ikke værd at risikere, og garderoben sidder stadig fast med kun én skrue alligevel. Står garderoberne ved siden af hinanden, så kan du jo skrue dem sammen. Det med strømmen er meget svært at svare på, den kan jo også gå hvor som helst eller være bundet til armeringen endda. Men at du skulle nå at mærke et rør, før du går igennem det, er nok meget svært. Du må nok bore meget forsigtigt og håbe på det bedste. Men det er rigeligt, hvis du borer et 8mm hul, 50mm dybt, og sætter en 8x40 nylonpløk, som du kun sætter i betonen, og så tager du en passende skrue (garderobens tykkelse ved fastgørelsesstedet + 45mm for fastgørelsen i betonen) og bruger en skrue, som ikke er forsænket, typisk montageskrue eller tilsvarende. Tjek bare, at du får den rigtige tykkelse på skruen til pløkken. Det burde være 4-6mm et sted, hvis du bruger en 8mm nylonpløk.
Tak så meget 
Må prøve at bore forsigtigt helt enkelt. Præcis som du siger, er det nok bedst at skippe lättbetongväggen!
Må prøve at bore forsigtigt helt enkelt. Præcis som du siger, er det nok bedst at skippe lättbetongväggen!
Klik her for at svare