Hej
Jeg havde tænkt at skifte fra TP-plade til betontagsten på vores sommerhus. Jeg har været på loftet og undersøgt lidt, hvordan spær ser ud, og om de kan klare den ekstra vægt?

Spærene er fra 1960 og dim 125x50 i overarme, spændvidden er ca. 5,15m på underarmen, hældningen på taget er 36 gr. Spærene står mellem 105 og 110 cm i cc afstand. Hytten står i snezone 2.
Kan disse klare presset af et tungt betontag?

Hvis man skulle have behov for at forstærke dem, hvordan gør man det nemmest, alt1. skrue en regel 75X50 under og langs med eksisterende overarme og derefter en krydsfiner på siden af eksisterende spær med lim og skruer. Så bliver de totalt 200mm høje.

Alt 2. placere nye spær imellem de eksisterende, dimension 145x45 fastgjort i remmen med sømplade og bruge krydsfiner i kippen, hvor de samles. Jeg springer simpelthen underarmen over på denne forstærkning.

Hvad tror I :)
En del af loftets træbjælker og krydsfiner med forskellige farver, i en ældre bygning med fokus på tagkonstruktionens stabilitet.

For at svare behøves en tegning af hele tagstolen.
Mvh Findus

Trekantet diagram med målinger: bund 5,15m, højde 1,85m, sider 3,18m, med en vinkel på 36 grader til højre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.