Hej, jeg overvejer at bygge en pejseindsats ind i vores skorsten, men før jeg begynder at rive, vil jeg være sikker på, at det kan lade sig gøre, jeg er bange for, at skorstenen skal vælte.
Når jeg laver åbningen, havde jeg tænkt at gøre åbningen +5 cm større hele vejen rundt.
Er der noget, jeg skal tænke på, når jeg hakker op?
Skal jeg hakke op en række længere oppe og forstærke med en "i-bjælke" der, hvor åbningen er størst, og så mure bjælken ind?
Har forsøgt at lede efter guider, men kan ikke finde noget. Taknemmelig for al den hjælp, jeg kan få.
Pejseindsatsen er Contura i5 med følgende dimensioner:
Skorstenen er 53 cm tyk.
De ydre kanaler er ventilationskanaler.
Det bedste du kan gøre er at tale med skorstensfejeren, han skal alligevel inspicere, inden du får lov til at fyre, vel værd slanterne, eftersom han ved det meste om skorstene og kan sige BU eller BÆ
Nogen form for stålarmering må du mure ind. Skorstensfejeren har naturligvis ingen kompetence til at afgøre, hvordan det skal gøres, men han har ret til at sige nej. Forhåbentlig kender han til lignende forsøg. Jeg synes, det virker som et vanskeligt projekt, meget afhænger af skorstenens alder og tilstand. Det burde være lettere at sætte en Contura-kamin foran skorstenen, sådan har jeg gjort.
Jeg ønsker naturligvis dig held og lykke i dine anstrengelser. Få ting kan måle sig med en moderne kamin. Nogle ting at tænke på: Kaminens dybde er ca. 43 cm, og skorstenens 53. Jeg tror, at skorstensfejeren vil have mindst en helsten (ca. 25 cm) bag kaminen. Contura i5's effekt er 3-9 kW. Har du afstemt med kaminforhandleren, at det er den rigtige kaminstørrelse til jeres lille stue? 9 kW er meget for et lille rum.
Huset er 1 1/2 plan med ca. 90m2 boligareal, +15-20m2 ekstra plads pga. skråtag.
Vi har en åben planløsning, stue, køkken, hall og øverste etage er helt åbne. Så 9kw er lige præcis passende.
Det måske rækker til hele huset, men det kan blive for meget for rummet. Tjek det, det er vigtigt. Jeg er ikke sikker på, at en I-bjælke er den bedste løsning, jeg tror mere på en L-bjælke i dette tilfælde. Hvis I bruger en erfaren skorstensmurere, ved han præcis, hvordan han skal gøre. Men som sagt, vent på skorstensfejerens besked.
Havde skorstensfejeren her for en stund siden, og han kom frem til det samme som jer. Hans anbefaling var at ikke bygge ind pejsekassetten (man må bygge ud skorstenspiben ca. 30 cm) men i stedet udskifte pejsekassetten med en brændeovn. Nu må man bare håbe, at virksomheden vil bytte pejsekassetten ud med en brændeovn.
Hvis du skal have installeret en brændeovn, så tænk over hvordan røgrøret skal føres, og hvad der er muligt , bagud opad. Bagud bliver det et kort rør, opad et langt rør, du har en mur bagved, måske kan du hugge røret lidt højere op ca. 80-100 cm, så får du strålevarme fra røgrøret, som kan være op til 1,5 KW gratis. Med røret på bagsiden er du populær hos kragerne
Nu har vi fået vores nye kamin, "desværre" så bliver tilslutningen lige bagud, da den gamle tilslutning ligger ret lavt, ca. 70 cm.
Jeg skal hæve tilslutningen til ca. 75 cm og øge diameteren på røret fra ca. 13 cm til 15 cm.
Lige nu har jeg en bundkegle, der er L-formet og overvejer, hvordan jeg skal gøre.
Kan jeg skære bundkeglen og pudse med c-mørtel rundt om for at tætne?
Vores skorsten fortsætter ned til kælderen, jeg antager, at der vil blive et hul ned.
Eller kan jeg lade det være åbent som på dette billede?
Der vil ikke blive så stor afstand mellem den skårne bundkegle og kamintilslutningen (1-5 cm imellem)
Er det hel eller halv sten fra ydersiden til røggangen, kan du skære røret, så det flugter med indersiden og mure det ind. Tjek blot, at det bliver så langt, at det ikke vipper, når det er muret ind. Det med kanalen ned til kælderen, har du sodluke der? Perfekt at have, så behøver du ikke en ovenpå og kan skubbe sodet i kaminrøret direkte ind, ingen sod udenfor kaminen, og ved fejning ligger det dernede, bare hente det.
Ellers er det måske nemmere at begynde i den rigtige ende? Hvilke ovne findes der, som fungerer med de eksisterende forudsætninger? Det absolut nemmeste er jo at finde noget, som man kan tilslutte til bef hul.
Tror det er halv sten til røggangen, har ikke begyndt at bile op. Yes har en sotluke nederst i samme kanal. Blev usikker pga rørbøjningen som sidder der nu om man er tvunget til at have en. Behøver jeg at lægge c-brug på indersiden af skorstenen hvis det er ujævnt?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.