Hej!
Jeg er i gang med at bygge hus og kan nu se, at bygherren har lavet for lille et hul til vandmålerskabet i den bærende væg (15 cm leca).
Så nu er der kun 18 cm understøtning på den ene side og ca. 1 meter på den anden side.
Ideelt set skulle bjælken have været indsat i 25 cm væggen og fået masser af understøtning der, men sådan er det ikke nu. Hvad har jeg af alternativer?
Finja anbefaler mindst 25 cm. Væggen er muret, tagstole er fastgjort i 45 lejd, og betonsten er lagt på.
Er det muligt at skifte/flytte bjælken?
Enten forlænger du oplagslængden med en stål- eller trækonstruktion, eller også må du regne på det med de aktuelle forudsætninger for at se, om det måske fungerer alligevel.
Enten forlænger du oplagslængden med en stål- eller trækonstruktion, eller så må du beregne det med de aktuelle forudsætninger for at se, om det måske fungerer alligevel.
Nu er der jo ikke mulighed for at forlænge, hvor der er vandfordelerskabet. Desværre er det lige under badeværelset på anden sal, så belastningen er større end normalt. Men hvis man skulle have lagt en 3m bjælke under lejden, så man får 25cm oplag på den tykkere væg og får bæreevnen for taget der? Så ville den bjælke, der ligger der nu, kun bære lecablokkene, der ligger mellem bjælkerne, ville det ikke have fungeret?
Jeg ved ikke præcis, hvordan lecablokproducenterne resonerer. Generelt set tror jeg, at de ønsker store læggeflader for at kompensere for stenens begrænsede trykstyrke. Jeg mistænker, at det i dit tilfælde kunne fungere fint med bare 18 cm lægning, men i sådanne situationer bør man følge producentens anvisninger, ellers bliver det svært at klage. Men jeg har svært ved at forestille mig, at det ikke kunne løses på en eller anden måde. Kan du ikke lægge et foto op af det aktuelle hjørne?
Er mere bekymret for at taget skal falde ned end at reklamere
Det var før blokkene blev slået ud. Men var blevet savet. Hele bjælken er jo fast, og det er ikke let at ændre den bjælke. Derfor tænkte jeg om man kan save lægten og derefter hugge det øverste lag (3m) af og så lægge en ny bjælke med oplag på 25cm væggen, så burde den tage vægten ovenfra og den allerede inmurede bjælke tager kun 5lag leca.