Mit hus er ved at blive bygget op fra, hvor det tidligere hus er blevet revet ned. Første etage består af lecavægge. Men da den nye førsteetage får større lofthøjde end tidligere, er der muret nye lecablokke op på de gamle. Hver af den gamle og nye murdel er ca. 1,5 m hver (dvs. 3m lofthøjde i alt).
De gamle lecablokke var 19-20 cm brede. De nye, der er sat på, er 25 cm brede. Udvendigt er de linjerede, så indvendigt bliver der et overhæng.
Slutresultatet ønsker vi at have en glat malet overflade, og det er trangt med indvendige mål, så cm'er er værdifulde.
Hvad synes I, man skal gøre?
Optimalt havde det været at få fjernet de ekstra 5 cm, der bygger ind på de nye lecablokke, da de næppe kan hjælpe med bæringen, når de ikke har noget under sig, de optager meget plads, og de giver mere arbejde for at få indersiden linjeret.
Hvis der ikke findes nogen smart måde at fjerne det, der hænger over på indersiden, hvordan synes I, man "fylder ud" på de gamle lecablokke for overhænget fra de nye?
Du må forklare lidt bedre, for hvorfor er det gjort på denne måde fra begyndelsen?
Hvorfor er en grovere sten blevet brugt?
Hvorfor er den kun skudt ud på indersiden?
At det er udskydningen kun på indersiden er fordi, de tilsyneladende har ønsket at linjere ydersiden, da der skal sættes isolering og derefter træfacade.
At de har muret op på den gamle mur er fordi, det nye hus har samme dimensioner som det gamle, og det var derfor lige så godt at tage udgangspunkt i det, der allerede stod der, i stedet for at rive ned og mure op det samme.
Der er fire vægge. Hvoraf 2 er ca. 8 meter og 2 ca. 10 meter, og højden på den nye del af muren er ca. 1,5 meter. Jeg overvejede også alternativ 3. Jeg har ingen erfaring overhovedet inden for dette emne, så jeg undskylder for det på forhånd. Jeg har set fræsemaskiner til at fræse sporing ud. Tænker, om der findes bredere sådanne, så de måske kan bruges til systematisk at fræse de gamle blokke ned i linje med den gamle væg. Jeg ved ikke rigtigt hvilke maskiner der findes til dette. Er det helt tosset/besværligt givet alternativerne?
Med en sådan fræsning på 4-5 cm, ville det påvirke bæreevnen i blokken? Tænker om der er nogen struktur i blokken, der skaber styrke.
Spændende situation. Jeg undrer mig selvfølgelig som alle andre over, hvorfor I har valgt bredere blokke øverst, når I tydeligvis ikke ønskede det?
Det hurtigste er jo selvfølgelig at bygge videre med smallere blokke på indersiden. Men hvis det ikke er en mulighed og I vil ned til 190mm, så er det nok det hurtigste at fjerne den nye murværk og bruge de rigtige blokke - men det bliver jo ikke billigst..
Kapa kan du nok glemme kommer aldrig til at blive godt. Det eneste er at bygge på væggen nederst med tynde blokke eller tyk puds. Men meget arbejde det også. Du kunne måske bygge på med en tynd isolerplade nederst og derefter pudse den sammen med de nye blokke, så det bliver glat. Men det er lidt pille og kræver pudsnet m.m.