A
Jeg har fået et par vindueskarme af min nabo, og har selv matchende karme i mit hus fra 1968. Er vindueskarmene i marmor eller i asbest?

De er jo meget flotte og polerede på oversiden med fossiler og alt, mens undersiden ser helt anderledes ud. Vindueskarmene er meget tunge. Jeg synes, at fossilerne taler for, at det er marmor, men ser undersiden sådan ud da? De sorte pletter på undersiden, hvor beslagene har siddet, formoder jeg er sortlim...

Hvordan skærer man dem bedst til? De skal sidde ved siden af hinanden under et dobbeltvindue, men det bliver ca. 1 meter for langt med nuværende længde.

To vindueskarme; den ene skinnende med fossiler, den anden mat med sorte pletter. Begge ligger på trægulv.

S
ingen asbestcement.
men skær med vand og diamantskive.
derefter kan du slibe og polere snitfladen.

Det er kalksten, og du skærer dem lettest med diamantskive på vinkelsliberen. For eksempel udendørs med mundbind. Selv hvis det havde været asbestcement, kunne du have gjort det på samme måde, asbest er ikke særlig farligt, hvis man ikke over lang tid indånder støv uden mundbind.

A
Åh, kalksten! Det lyder jo mindst lige så behageligt som marmor (og meget mere behageligt end asbestcement)!

Så bliver det til at tage ud og shoppe en vinkelsliber og diamantklinge. For skæringen er ikke noget, man kan klare med en kap- og geringssav, eller? Vinkelsliberen kan alligevel være nødvendig til slibning/polering?

S
Allinug sagde:
Åh, kalksten! Det lyder jo mindst lige så dejligt som marmor (og meget dejligere end asbestcement)!

Så er det tid til at tage ud og shoppe en vinkelsliber og diamantskive. For kapningen er ikke noget, man kan køre med en kap- og geringssav, vel? Vinkelsliberen måske er nødvendig til slibning/polering alligevel?
køb en fin tandet. slib poler i hånden tænkte jeg.

Eller også går di til et stensliberi og får det tilskåret, koster ikke mange kroner.

harry73
term sagde:
Selv om det havde været asbestcement, kunne du have gjort på samme måde. Asbest er ikke særlig farligt, hvis man ikke i længere tid indånder støv uden mundbeskyttelse.
Det går også fint at rode med el, uden at slukke strømmen. Elen er ikke særlig farlig, hvis man ikke rører ved strømførende dele.
Det går også fint at køre bil uden sikkerhedssele. Det er kun farligt, når man kolliderer.

• Synes
Fredrik.engdahl og 1 anden
  • Laddar…
En smule off topic, men selv hvis en ørn styrter ned i hovedet på dig og river mundbindet af, mens du har savet et mastodontskyen af asbeststøv frem og i ren rædsel tager den dybeste indånding, du nogensinde har taget, midt i skyen, så er det ikke målbart farligere end at ryge en pakke cigaretter eller to. De eksempler, du har givet, dræber dig, hvis det går galt, så det er måske ikke helt sammenligneligt?

• Synes
Enolf og 3 andre
  • Laddar…
A
Hvis man får lov at skære brædderne i ro og mag og uden dramatik, eller eventuelt får det gjort af en anden:

Hvor god en skæreflade på brædderne kan man forvente? Bliver det så godt, at man kan sætte dem mod hinanden, så de opleves som en enkelt vindueskarm?

Det er jo et dobbeltvindue, de skal sidde under, men det ene vindue har en ventilationsklap ved siden af. Under det tredje vindue ved siden af (som er lidt højere), går vindueskarmen også under ventilationsklappen. Så det vil nok være bedst, at disse også går så langt. Men så bliver der forskellige længder på vindueskarmene, og jeg tror, det vil være ekstra tydeligt, hvis det ser ud som to separate vindueskarme. Derfor overvejer jeg at sætte skærefladerne mod hinanden, så det bliver som en enkelt lang bræt.

S
næh. så flot snit bliver det ikke

Aflever dem til en gravstenskaber, så skærer de dem til en god pris, tror jeg.

A
Tak for alle tips!

term sagde:
En smule off topic, men selvom der styrter en ørn ind i hovedet på dig og river mundbindet af samtidig med at du har savlet frem en mastodontsky asbeststøv og du i ren forskrækkelse tager den dybeste indånding du nogen sinde har taget midt i skyen, så er det ikke målbart farligere end at ryge en pakke cigaretter eller to. De eksempler du har givet tager livet af dig, hvis det går galt, så det er måske ikke helt sammenligneligt?
Asbest er faktisk farligere end det. Der findes en tråd om hvor farligt asbest faktisk er. Et eksempel som jeg husker fra den tråd er at hvis man skærer den værste form for asbest (krokodilit) med vinkelsliber i 8 timer uden beskyttelse, så svarer det til at man ryger en pakke cigaretter om dagen i 60 år i farlighed. Den mindst farlige asbesttype (krysotil) svarer kun til 6 års rygning.

Den dybe indånding som beskrives van burde altså svare til et sted mellem 2 og 250 pakker cigaretter, afhængig af asbesttype.

• Synes
KjellTimell
  • Laddar…
Allinug sagde:
Hvis man får lov at save brædderne i ro og mag og uden dramatik, alternativt lader andre gøre det:

Hvor god en snitflade på brædderne kan man forvente? Bliver det så godt, at man kan sætte dem mod hinanden, så de opleves som en enkelt vindueskarm?
Går man til et stenhuggeri (eller "gravstenstilvirker") så kan de save med vandkølet diamantklinge. Så bliver det et meget fint snit. Teoretisk set er det muligt at få de to plader til at se ud som en, i praksis kan det være lidt vanskeligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.