Skal ikke fodpladen monteres under underlagspappen, eksempelvis ifølge: Diagram af tagkonstruktion med komponenter mærket 01-06, hvor 06 er fotplade og 03 er underlagspap ovenpå fotpladen.
hvor 06 er fodplade og 03 underlagspap. Jeg har altså 06 over 03 nu, når jeg kigger ud på, hvad pladelæggeren har gjort.

OK? Ikke ok?
 
Det vigtige er, at pladen er under ytpappen.
 
  • Synes
swealp
  • Laddar…
Ok. Nogen derimod?
 
Mikael_L
Man kan have pap både over og under pladen.
Jeg mener, det bliver resultatet, hvis man følger nogle monteringsvejledninger ordentligt.
Så har jeg f.eks. på garagen, først en (smal) strimmel pap, så plade, så underlagspap. Derefter lægter og tegl efter almindelig praksis.

Men der findes sikkert mulige løsninger og genveje, der i praksis fungerer godt.
Men hvorfor ikke bare følge monteringsvejledningen, så påtager fabrikanten sig et vist garantiansvar, og taget anses for at være fagligt lagt, det vil sige ingen grund til en evt. fremtidig skjult-fejl-hysterisk køber at klage.

Det vigtigste er i hvert fald, at mindst det sidste lag pap, overflade- eller underlag, ligger oven på fodpladen. Man kan jo ikke have en konstruktion, hvor vand løbende ned ad taget presses ind under pladen.


Davidw sagde:
der 06 er fodplade og 03 underlagspap. Jeg har altså 06 over 03 nu, når jeg kigger ud på, hvad pladelæggeren har gjort.

OK? Ikke ok?
Æhh, jeg sjuskede, da jeg læste første indlæg. :o
Du har helt ret. Han har gjort det forkert.

Skal der overfladepap på senere?
I så fald er det sandsynligvis stadig forkert, men måske ikke så alvorligt.
Skal der lægter + tegl eller lægter + pladetag på, er det helt forkert.
 
Senest redigeret:
Mikael_L sagde:
Skal der ytpapp på så?
Hvis det er tilfældet, er det sandsynligvis stadig forkert, men måske ikke så alvorligt.
Skal der lægter + tagsten eller lægter + pladetag på, er det meget forkert.
Ja, jeg sagde, at vi ville pappa, men nu når jeg har fået tilbudene på 300 kr/m2, indser jeg, at plade er mere interessant.

Er det muligt at fikse nu? Antager, at pappen er penetreret, så at sige.
 
Afhænger af vil jeg sige. Ifølge monteringsvejledning for plannja tag sættes fodblikket på nederste lægte.
Se side 6.
http://www.plannja.com/upload/se/documents/montering/monteringsanv_07.pdf
Ved tagpap er det bedre med fodblikket ovenpå underlagspappen, da man opvarmer pappen fast til blikket. Så får vinden ingen chance for at komme under pappen og rive tagpappen løs. Havde man gjort omvendt, ville man have været nødt til at sømme underlagspappen ekstremt tæt for at få et godt fæste for tagpappen.
 
Senest redigeret:
Ganske så letfixet ville jeg tro. Skær pappen langs overkanten på fodpladen og stik en ny papstrimmel ind. Eventuelle søm i samlinger skal forsigtigt pirkes ud.
 
  • Synes
Snicksnackarn
  • Laddar…
MaZtoR sagde:
Ganske let at fikse ville jeg tro. Skær pap langs med overkanten på fodpladen og stik en ny papstrimmel ind. Eventuelle søm i samlinger skal fjernes forsigtigt.
Præcis.
Nu blev det dog dyr pap i stedet. Så da er det måske bedst.

Mange tak for jeres meninger, værdifuldt.
 
Et lille indlæg her.
Årsagen til, at din blikkenslager har lagt fodblikket oven på underlagspappen, er for at undgå, at metal kommer i kontakt med træ. Dette er fordi, metallet kan kondensere, hvilket kan gøre, at råsponten bliver fugtig. Et almindeligt alternativ er at lægge en ekstra strimmel pap under kun fodblikket og derefter underlagspappen ovenpå.
 
Når man lægger overpap, skal fodblikket være lagt ovenpå underlagspappen, så man kan brænde overpappen fast i fodblikket ordentligt. Man kan jo som nævnt ovenfor "Skære pappen langs med overkanten af fodblikket og stikke en ny pappremse ind," men så må du ikke dække for meget af fodblikket med pappen. Så synes jeg ikke, det er nødvendigt, der kommer ikke vand ind under pappen, og jeg synes bare, det øger risikoen for, at vandet kan nå råsponten.
 
Tak!
 
D Davidw sagde:
Skal ikke fodpladen monteres under underlagspappen, eksempelvis ifølge: [billede]
hvor 06 er fodplade og 03 underlagspap. Jeg har altså 06 over 03 nu når jeg ser ud på hvad blikkenslageren har gjort.

OK? Ikke ok?
Ikke
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.