42,605 læst ·
11 svar
43k læst
11 svar
Fodplade monteret ovenpå underlagspap?
Man kan have pap både over og under pladen.
Jeg mener, det bliver resultatet, hvis man følger nogle monteringsvejledninger ordentligt.
Så har jeg f.eks. på garagen, først en (smal) strimmel pap, så plade, så underlagspap. Derefter lægter og tegl efter almindelig praksis.
Men der findes sikkert mulige løsninger og genveje, der i praksis fungerer godt.
Men hvorfor ikke bare følge monteringsvejledningen, så påtager fabrikanten sig et vist garantiansvar, og taget anses for at være fagligt lagt, det vil sige ingen grund til en evt. fremtidig skjult-fejl-hysterisk køber at klage.
Det vigtigste er i hvert fald, at mindst det sidste lag pap, overflade- eller underlag, ligger oven på fodpladen. Man kan jo ikke have en konstruktion, hvor vand løbende ned ad taget presses ind under pladen.

Du har helt ret. Han har gjort det forkert.
Skal der overfladepap på senere?
I så fald er det sandsynligvis stadig forkert, men måske ikke så alvorligt.
Skal der lægter + tegl eller lægter + pladetag på, er det helt forkert.
Jeg mener, det bliver resultatet, hvis man følger nogle monteringsvejledninger ordentligt.
Så har jeg f.eks. på garagen, først en (smal) strimmel pap, så plade, så underlagspap. Derefter lægter og tegl efter almindelig praksis.
Men der findes sikkert mulige løsninger og genveje, der i praksis fungerer godt.
Men hvorfor ikke bare følge monteringsvejledningen, så påtager fabrikanten sig et vist garantiansvar, og taget anses for at være fagligt lagt, det vil sige ingen grund til en evt. fremtidig skjult-fejl-hysterisk køber at klage.
Det vigtigste er i hvert fald, at mindst det sidste lag pap, overflade- eller underlag, ligger oven på fodpladen. Man kan jo ikke have en konstruktion, hvor vand løbende ned ad taget presses ind under pladen.
Æhh, jeg sjuskede, da jeg læste første indlæg.Davidw sagde:
Du har helt ret. Han har gjort det forkert.
Skal der overfladepap på senere?
I så fald er det sandsynligvis stadig forkert, men måske ikke så alvorligt.
Skal der lægter + tegl eller lægter + pladetag på, er det helt forkert.
Senest redigeret:
Ja, jeg sagde, at vi ville pappa, men nu når jeg har fået tilbudene på 300 kr/m2, indser jeg, at plade er mere interessant.Mikael_L sagde:
Er det muligt at fikse nu? Antager, at pappen er penetreret, så at sige.
Afhænger af vil jeg sige. Ifølge monteringsvejledning for plannja tag sættes fodblikket på nederste lægte.
Se side 6.
http://www.plannja.com/upload/se/documents/montering/monteringsanv_07.pdf
Ved tagpap er det bedre med fodblikket ovenpå underlagspappen, da man opvarmer pappen fast til blikket. Så får vinden ingen chance for at komme under pappen og rive tagpappen løs. Havde man gjort omvendt, ville man have været nødt til at sømme underlagspappen ekstremt tæt for at få et godt fæste for tagpappen.
Se side 6.
http://www.plannja.com/upload/se/documents/montering/monteringsanv_07.pdf
Ved tagpap er det bedre med fodblikket ovenpå underlagspappen, da man opvarmer pappen fast til blikket. Så får vinden ingen chance for at komme under pappen og rive tagpappen løs. Havde man gjort omvendt, ville man have været nødt til at sømme underlagspappen ekstremt tæt for at få et godt fæste for tagpappen.
Senest redigeret:
Medlem
· Västra götaland
· 118 indlæg
Et lille indlæg her.
Årsagen til, at din blikkenslager har lagt fodblikket oven på underlagspappen, er for at undgå, at metal kommer i kontakt med træ. Dette er fordi, metallet kan kondensere, hvilket kan gøre, at råsponten bliver fugtig. Et almindeligt alternativ er at lægge en ekstra strimmel pap under kun fodblikket og derefter underlagspappen ovenpå.
Årsagen til, at din blikkenslager har lagt fodblikket oven på underlagspappen, er for at undgå, at metal kommer i kontakt med træ. Dette er fordi, metallet kan kondensere, hvilket kan gøre, at råsponten bliver fugtig. Et almindeligt alternativ er at lægge en ekstra strimmel pap under kun fodblikket og derefter underlagspappen ovenpå.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 indlæg
Når man lægger overpap, skal fodblikket være lagt ovenpå underlagspappen, så man kan brænde overpappen fast i fodblikket ordentligt. Man kan jo som nævnt ovenfor "Skære pappen langs med overkanten af fodblikket og stikke en ny pappremse ind," men så må du ikke dække for meget af fodblikket med pappen. Så synes jeg ikke, det er nødvendigt, der kommer ikke vand ind under pappen, og jeg synes bare, det øger risikoen for, at vandet kan nå råsponten.
Klik her for at svare
