Vi har et gammelt hus med tømmerkonstruktion, i 60'erne blev der foretaget en stor ombygning, og bjælkelaget blev sænket for at få fuld loftshøjde på overetagen.
Nu vil vi sætte lidt højere vinduer ind, som huset oprindeligt havde.
Problemet er, at man har lagt en bjælke direkte over de nuværende vinduer og oven på den opbygget under de 3 gulvås.
Tanken er at understøtte gulvåsene med stempler og derefter fjerne bjælken og flytte den op mod gulvåsene og sætte støtte under bjælken.
Findes der nogle risici ved dette, som jeg ikke har tænkt på?
Nu vil vi sætte lidt højere vinduer ind, som huset oprindeligt havde.
Problemet er, at man har lagt en bjælke direkte over de nuværende vinduer og oven på den opbygget under de 3 gulvås.
Tanken er at understøtte gulvåsene med stempler og derefter fjerne bjælken og flytte den op mod gulvåsene og sætte støtte under bjælken.
Findes der nogle risici ved dette, som jeg ikke har tænkt på?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ikke hvis du udskifter de tre stolper (til venstre, til højre og i midten), som bjælken hviler på.P P-O- sagde:
Vi overvejede at sætte vinduer ind, der er 2 dm højere, jeg har tænkt på, om man skulle udskifte stolperne, men det er jo mindre arbejde at forlænge stolperne og skrue dem sammen med hulplader og vinkeljern op mod bjælken, spørgsmålet er, om det bliver for svagt?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Principielt er det ingen god idé at skarve på stolper. Stolpernes såkaldte knæk-længde er helt afgørende for deres bæreevne. Skal man beregne på lasterne, behøver man vide mere om husets mål og byggemetode.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Rörmokaren har flyttat upp fördelarskåpet och skarvat kopparrören under
Vatten & Avlopp -
Skære/skære gips der sidder oppe for at flytte dør.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Uppgiven över huspriserna, ge upp och flytta från Stockholm?
Köpa & Sälja hus -
Klarar takstolarna att jag flyttar ut upplaget 760mm?
Tak & Vind -
Hur gör jag när hyresgästerna flyttat utan att säga upp kontraktet och lämnat kvar saker?
Juridik