Nu ville jeg have nogle tips til, hvordan jeg bedst går frem, i hvilken rækkefølge, og om I har nogle andre tips og tricks.
Først nogle billeder, før spørgsmålene. På billederne ser man:
Det blå, som skal blive et lille toilet (gulv-WC med afløb gennem væg, ikke i gulv)
Det grønne, som skal blive et badeværelse (uden toilet)
Og et mellemrum, hvor alle rør vil gå
Det røde er gamle rør, der skal fjernes, men nye trukket gennem samme hul til kælderen
OBS: ingen gulvvarme i nogen af rummene, kun flydespartel, tætskit, klinker
Så, nu til mine spørgsmål.
Toilettet:
1. Tænker at jeg bygger væggene først, før jeg laver gulvet. Ikke sandt?
2. Som man kan se, er pladen i badeværelset meget ujævn. Skal jeg udjævne den først, eller kan jeg flydespartle i det?
3. Kan jeg lægge flydespartel direkte på pladen? Eller skal jeg fx spærre imod fugtafgivelse fra flydespartlen med noget fix?
4. Skal jeg beskytte gulvbjælkerne på nogen måde mod spartlen? Med plastikstrimler? Eller kan man flydespartle direkte mod/over dem? Tænker at der jo kan blive fugtafgivelse ind i træet så …
5. Skal jeg endda lægge plastik over hele pladen og ud over gulvbjælkerne og flydespartle på det, som jeg ville gøre, hvis det var EPS-cement i gulvbjælkelaget?
6. Skal jeg bruge armeringsnet ved flydespartlingen, selvom jeg ikke har gulvvarme?
Tænker at det er nok til at begynde med … håber I har lyst til at give lidt tips og svar! <3
1. Skulle have bygget væg først.
2. Nej, spartl på.
3. Støvsug og så primer.
4. Skulle ikke flyde på det der overhovedet, bryd op og regler så spånplade.
men hvordan ser konstruktionen ud? Hvad ligger pladen på? Og du skal vel lægge gulvspån på det, der stikker ud uden for pladen? Er det en mulighed at brække pladen op og lave en ordentlig bjælkelag med gulvspån? Hvad skal du have for gulv? Er det klinker, så skal du have et solidt underlag.
Du har nok brug for at sætte dig lidt ind i stoffet: https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/konsumenter
Klik på pdf'en Bygg Badrummet Rätt 2014.
Ud fra det bør du komme frem til, at du skal begynde med at bygge om bjælkelaget...
Jojo, har læst en del, men man kan selvfølgelig altid læse mere .
Der er kælder under. Pladen ligger omkring murstokken. På det, der ligger udenfor pladen (badeværelse uden toilet), tænkte jeg at lægge forskalling og fylde med eps i rummene, og derefter støbe ovenpå (ifølge denne metode:
).
Der har tidligere ligget forskellige badeværelser på den plade i perioder med mange lag (klinker, sand, 2cm støbning osv., som kan ses mod væggen i mellemrummet mellem de tænkte vægge. Så pladen holder, det er jeg ikke bekymret for.