4,382 læst ·
8 svar
4k læst
8 svar
Flydespartel - vandtætning, forskellige producenter?
Renovatør
· Västragötaland
· 875 indlæg
Den håndværker, jeg har valgt til at flydespartle, skal bruge CM 780 Snabb Fiberavjämning. Kan jeg bruge hvilket som helst godkendt vandtætningssystem oven på dette? Eller er der nogen, der ved, hvilke systemer man kan bruge oven på Combimix Flydespartel? Jeg har fundet Ardal, men var måske mere indstillet på Casco eller Lip.
Hvis man skal følge BKR, er det tætningssystemets instruktioner, der gælder.
Men i praksis betyder det nok mindre!
Min opfattelse er, at det primært handler om, at tætningsleverandøren har testet og certificeret sit tætningssystem med sin flydespartel (eller andet angivet) og dermed kan garantere vedhæftningen.
Men hvor stor forskel kan der være i vedhæftning mod forskellige fabrikater af flydespartel?
Men i praksis betyder det nok mindre!
Min opfattelse er, at det primært handler om, at tætningsleverandøren har testet og certificeret sit tætningssystem med sin flydespartel (eller andet angivet) og dermed kan garantere vedhæftningen.
Men hvor stor forskel kan der være i vedhæftning mod forskellige fabrikater af flydespartel?
Renovatør
· Västragötaland
· 875 indlæg
Jeg tror heller ikke, det spiller nogen rolle; muligvis skal man bruge en spartel med samme opbygning, der ligner tætningsproducentens spartel. F.eks. Aluminatcement (med en vis indblanding af portlandcement) med flydetilsætning.Nik206 sagde:Skal man følge BKR, er det tætningslagets instruktioner, der gælder. Men i praksis spiller det vel mindre rolle! Min opfattelse er, at det først og fremmest handler om, at tætningsleverandøren har testet og certificeret sit tætningslag med sin flydespartel (eller andet angivet) og dermed kan garantere vedhæftningen. Men hvor stor forskel kan der være i vedhæftning mod forskellige fabrikater af flydespartel?
Er der nogen, der arbejder med Combimix, som ved, hvad der plejer at blive lagt for tætningslag på det?
Jeg ringede for nylig til Combimix, og de sagde, at det ikke spiller nogen rolle, hvilken flydespartel man bruger under tætningslaget, men det må de jo sige, for ellers er der jo knap nok noget tætningslag, man kan lægge, da de ikke sælger det selv. Han sagde også, at i brugsanvisningerne for tætningslaget står der ofte, at man bør bruge mærkets egen spartel, men at det et eller andet sted i det med småt siger, at man kan bruge andre.
Renovatør
· Västragötaland
· 875 indlæg
Renovatør
· Västragötaland
· 875 indlæg
Ja, det måske er en løsning. Men man vil jo gerne have, at håndværkeren bruger det, han er vant til.vectrex sagde:
Denne tråd måske burde have været i badeværelsesafsnittet for at få lidt svar fra de erfarne. Vil nogen moderator flytte den dertil?
Renovatør
· Västragötaland
· 875 indlæg
Ringede til Casco, da jeg havde tænkt mig at bruge deres Casco WetStop 1 Folie, og teknikeren sagde, at man kan lægge deres tætningssystem på hvilken som helst flydespartelmasse, så længe man følger spartelmasseproducentens brugsanvisning.
Så det er altså kun tætningssystemet (folie/fiksering/fugemasse), som man skal bruge samme producent/system til.
Da jeg spurgte, hvorfor det ikke stod i deres brochure/instruktioner, var svaret, at de gerne så, at man brugte deres produkter, men de burde jo skrive, at det går fint at bruge andres produkter og stadig være godkendt.
Så det er altså kun tætningssystemet (folie/fiksering/fugemasse), som man skal bruge samme producent/system til.
Da jeg spurgte, hvorfor det ikke stod i deres brochure/instruktioner, var svaret, at de gerne så, at man brugte deres produkter, men de burde jo skrive, at det går fint at bruge andres produkter og stadig være godkendt.
Det er ærgerligt, at producenterne gør på den måde, da det mindsker troværdigheden i, hvad de skriver i deres instruktioner. Det er sandsynligvis det samme med primer, som normalt set kan bruges hvilken som helst til alle flydespartel. Men hvis nu en producent skulle have en speciel sammensætning på sit spartel, så deres primer med tilpassede stoffer i er nødvendig, så er det nok mange, der gør forkert.
OT: Jafo laver fine afløb, men brugsanvisningen var dårlig på et punkt. Der stod udtrykkeligt, at afløbet krævede cc300 på gulvbjælkelaget og to kortlinge imellem for at danne en kasse. Intet om disse kortlingers dimension. Nu ved jeg, at det går udmærket at få en robust konstruktion med cc600 og tre solide kortlinge (f.eks. 145mm som jeg brugte), men jeg har ikke fulgt anvisningerne, og dermed ville et forsikringsselskab kunne nægte mig erstatning, hvis en vandskade opstår ved afløbet.
OT: Jafo laver fine afløb, men brugsanvisningen var dårlig på et punkt. Der stod udtrykkeligt, at afløbet krævede cc300 på gulvbjælkelaget og to kortlinge imellem for at danne en kasse. Intet om disse kortlingers dimension. Nu ved jeg, at det går udmærket at få en robust konstruktion med cc600 og tre solide kortlinge (f.eks. 145mm som jeg brugte), men jeg har ikke fulgt anvisningerne, og dermed ville et forsikringsselskab kunne nægte mig erstatning, hvis en vandskade opstår ved afløbet.
Klik her for at svare