16,783 læst ·
13 svar
17k læst
13 svar
Flydespartel af forskellige fabrikater?
Har lagt ca 2cm Kiilto fiberforstærkede flydespartel over vandslangerne i badeværelset i går. (20 sække a 20kg a 219kr/st):blushing:
Behøver at lægge yderligere 3-4cm flydespartel inden alt er klart.
Det kan vel ikke være forkert at skifte fabrikat på resten af flydespartlen jeg skal lægge, hvis det som ligger får tørre ud et par dage?
Byggmax tager 169kr/ 25kg hvilket er betydeligt billigere......
Behøver at lægge yderligere 3-4cm flydespartel inden alt er klart.
Det kan vel ikke være forkert at skifte fabrikat på resten af flydespartlen jeg skal lægge, hvis det som ligger får tørre ud et par dage?
Byggmax tager 169kr/ 25kg hvilket er betydeligt billigere......
Har brugt byggmax flydespartel en gang på arbejdet, og der var store hårde klumper i det (tilfældighed) og en masse restriktioner på, hvordan man måtte og ikke måtte gøre. Bruger ellers LIPs flydespartel, som er helt fænomenalt. Ganske dyrt tror jeg dog..
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Ligger vel på et par hundrede kroner posen, har jeg en ide om, men det er godt at arbejde med, og oftest får man, hvad man betaler for...lajsiiwan sagde:
I sidste ende er det sjældent så mange kroner man tjener på at vælge et billigt ukendt mærke, synes jeg.
Bruger altid LIPs i vådrum og køber nogle gange noget billigt pjat, hvis det kun er til udfyldning et sted, hvor det er mindre vigtigt.
Netop LIP's produkter har man længe kunnet købe på sigro.se. Da jeg sammenlignede for flere år siden, var disse priser rigtig gode sammenlignet med, hvad man som privatperson kan købe i de almindelige butikker. Hvordan det er nu, ved jeg ikke rigtig. Desuden er det jo bekvemt at få en palle leveret til hoveddøren for nogle hundrede kroner....
Jeg har prøvet forskellige mærker af flydespartelmasse og kan godt lide Mapeis billige flydespartelmasse, som sælges hos Hornbach. Det er ganske vist ikke hurtigttørrende, men jeg har kun anvendt det i kælderen, hvor tørringsprocessen er af sekundær betydning. Skal man lægge tætningslag inden for en dag, er det en anden sag. Har man dog tid til at vente på et langsomttørrende, sparer man en hel del ved at vælge et langsomt spartel.
K-rauta sælger Maxits 4310 Fibre flow for 139 kr sækken (25 kilo). Også langsomtørrende. Det spartel kan jeg også godt lide.
Derimod er jeg ikke særlig begejstret for Maxits fix. For sandet. Her er Mapeis produkter lysår bedre - ligesom PCI og Sopro. Har man et stramt budget, synes jeg også her, at Hornbach sælger et helt okay Mapei-fix. Ikke noget ekstravagant, men god pris/ydelse.
K-rauta sælger Maxits 4310 Fibre flow for 139 kr sækken (25 kilo). Også langsomtørrende. Det spartel kan jeg også godt lide.
Derimod er jeg ikke særlig begejstret for Maxits fix. For sandet. Her er Mapeis produkter lysår bedre - ligesom PCI og Sopro. Har man et stramt budget, synes jeg også her, at Hornbach sælger et helt okay Mapei-fix. Ikke noget ekstravagant, men god pris/ydelse.
Senest redigeret:
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Det man i mange tilfælde skal tænke på er, at hvis forskellige garantier skal gælde, så er det vigtigt, at man kører samme mærke igennem hele konstruktionen...
Man skal altså ikke prime gulvet med Höganäs primer og så flyde med Mapeis flydespartel for derefter at tætne med Lips VS30 og bruge Cascos tæthjørner og remser...
Måske blev det lidt overdrevet, men tror I forstår vinket... ;-)
Man skal altså ikke prime gulvet med Höganäs primer og så flyde med Mapeis flydespartel for derefter at tætne med Lips VS30 og bruge Cascos tæthjørner og remser...
Måske blev det lidt overdrevet, men tror I forstår vinket... ;-)
Tætningssystem og fliseklæb skal vel være fra samme producent. Hvad man bruger for flydespartel er vel frit valg?!
Hvordan man gør for at flyde et gulv er jeg usikker på, men jeg antager, at man primer gulvet og flyder det med produkter fra samme producent, men det behøver ikke nødvendigvis være samme flydespartel som det underliggende flydespartel.
Hvordan man gør for at flyde et gulv er jeg usikker på, men jeg antager, at man primer gulvet og flyder det med produkter fra samme producent, men det behøver ikke nødvendigvis være samme flydespartel som det underliggende flydespartel.
lajsiiwan: Udvikl det der med "som bekendt ingen garantier". Jeg må være lidt tung, men hvilke garantier mener du?
Antag, at jeg har spartlet med LIP først. Det blev ikke godt af en eller anden grund... måske lidt ujævnt. Jeg køber så Maxits primer og flydespartel og lægger et nyt lag. Hvor ligger problemet? Skulle Maxits ting ikke holde? Ville LIP påstå, at deres ting ikke kan klare et nyt lag ovenpå deres?
Jeg tror - uden at vide - at der i mange ejendomme allerede ligger et lag flydespartel, hvor man simpelthen ikke VED hvilket fabrikat det er. Derefter spartler man med et fabrikat, der kan være det samme, men lige så sansynligt er et andet fabrikat.
Et eksempel kan være et stort kontor, der bygges. Hver etage spartles med pumpebil. Mærket er måske Maxit. Derefter udbydes badeværelserne. Et fliselægningsfirma bruger PCI flydespartel til at lave fald i alle bruseområder. Er scenariet umuligt eller urimeligt? Er der nogle "garantier", der ophører med at gælde?
Et sidste spørgsmål: Er mine antagelser helt forkerte? Jeg er jo bare en selvlært hjemmehåndværker...
Antag, at jeg har spartlet med LIP først. Det blev ikke godt af en eller anden grund... måske lidt ujævnt. Jeg køber så Maxits primer og flydespartel og lægger et nyt lag. Hvor ligger problemet? Skulle Maxits ting ikke holde? Ville LIP påstå, at deres ting ikke kan klare et nyt lag ovenpå deres?
Jeg tror - uden at vide - at der i mange ejendomme allerede ligger et lag flydespartel, hvor man simpelthen ikke VED hvilket fabrikat det er. Derefter spartler man med et fabrikat, der kan være det samme, men lige så sansynligt er et andet fabrikat.
Et eksempel kan være et stort kontor, der bygges. Hver etage spartles med pumpebil. Mærket er måske Maxit. Derefter udbydes badeværelserne. Et fliselægningsfirma bruger PCI flydespartel til at lave fald i alle bruseområder. Er scenariet umuligt eller urimeligt? Er der nogle "garantier", der ophører med at gælde?
Et sidste spørgsmål: Er mine antagelser helt forkerte? Jeg er jo bare en selvlært hjemmehåndværker...
Fasting65 har naturligvis en pointe, men det vigtigste er ikke at blande forskellige fabrikater til det samme gulv. For eksempel Maxit i svensk emballage og importeret, begge "flydespartel", kan tilsyneladende skære sig gevaldigt. Der havde man fortyndet den ene slags med den anden. Lyder dumt, men menneskets opfindsomhed kender ingen grænser.
Vedrørende priser, så er de som bekendt altid lavere på den anden side af grænsen. Bestemmer man sig for et gør-det-selv-projekt, kan man med fordel lagre en eller flere paller flydespartel af valgfrit mærke.
Vedrørende priser, så er de som bekendt altid lavere på den anden side af grænsen. Bestemmer man sig for et gør-det-selv-projekt, kan man med fordel lagre en eller flere paller flydespartel af valgfrit mærke.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
I må gøre præcis som I vil, men jeg kalder det for dumhed...
Personligt blander jeg ingenting i et vådrum med forskellige ting fra forskellige leverandører alligevel... Uanset vådt eller tørt tilstand.
Jeg ved, at de fleste leverandører ikke bakker op en, hvis der skulle opstå et problem, og det viser sig, at man har blandet et andet fabrikat ind midt i det hele.
Men som sagt... gør som I vil... det er nok bedre... :S
Personligt blander jeg ingenting i et vådrum med forskellige ting fra forskellige leverandører alligevel... Uanset vådt eller tørt tilstand.
Jeg ved, at de fleste leverandører ikke bakker op en, hvis der skulle opstå et problem, og det viser sig, at man har blandet et andet fabrikat ind midt i det hele.
Men som sagt... gør som I vil... det er nok bedre... :S
Klik her for at svare