5,932 læst ·
17 svar
6k læst
17 svar
Flydespartel 50 kvm fyrretræsgulv
Side 1 af 2
Jeg overvejer at flydespartle 50 kvm fyrretræsgulv i weekenden. Gulvet er meget ujævnt nogle steder... tips til god/velegnet flydespartel? så at byggmax havde 25kg sække for 169kr er disse noget værd?
Senest redigeret af en moderator:
ja men hvis du skal spartle så stort, så går der nok en hel del sække til...........
Trægulvet bevæger sig og så revner det.
Det bedste er at fjerne det gamle gulv for derefter at sikre, at gulvet bliver plant.
Men hvis du alligevel tænker på at gøre dette så.
Søm fast finmasket armering og brug gerne fiberforstærket flydespartel.
Primer inden.
Hvis gulvet er meget ujævnt går der meget spartel til.
Det bedste er at fjerne det gamle gulv for derefter at sikre, at gulvet bliver plant.
Men hvis du alligevel tænker på at gøre dette så.
Søm fast finmasket armering og brug gerne fiberforstærket flydespartel.
Primer inden.
Hvis gulvet er meget ujævnt går der meget spartel til.
Njä jeg tænker ikke gøre dette, hvis det ikke bliver godt. Jeg tog for givet, at det ville gå bare 
søgt rundt lidt på forument og fundet følgende
søgt rundt lidt på forument og fundet følgende
Det går udmærket at flydespartle over "normale" trægulve.
Sådan gør du:
Rens alt, der sidder løst på gulvet med en stålskraber eller lignende, komplementærskruer fast gulvet, så det opfattes at sidde godt, støvsug & er det lakeret så vask det af med noget.
Brug derefter gulvprimer alt (maxit Md16) i næsten koncentreret form, fortynd med ca. ½ liter vand i 1 liter primer og børst det grundigt ind i trægulvet, som skal spartles, jeg mener grundigt! (denne primer er meget vigtig!).
Primeren gør, at gulvet ikke suger vandet ud af flydespartlet samt øger vedhæftningen og binder det mikroskopiske støv, der altid findes.
Derefter afhængig af materialevalg skal du altid bruge fiberforstærket spartel, fiberforstærket spartel har en selvbærende tykkelse på 34mm, dvs spartler du 34mm tyk, så bliver det et "nyt" gulv, der bærer sig selv.
Har du godt gulv, så er det nok med 6 mm over slangerne, dvs hvis du har Thermotech 17mm er det nok med 23mm tykkelse dvs 41 kilo kvm.
Bland i sådan så spartlet ikke får en "hud" mellem blandesatserne. (Også meget vigtigt!)
Du ville sikkert kunne "lime" en holdbar aluminiumsfolie i primeren for at styre varmen opad, alt isolere nedenunder for at udnytte mest gulvvarmen opad, 95mm er passende.
MvH Jawen
overvejer om jeg skal lægge en plade først men vil ikke bygge for meget højde.... lavt til loftet som det er (210cm...)
Er det en idé at lægge masonitplade først (3.2mm fra byggmax...) og derefter flydespartle. Kan tilføjes at jeg tænker at lægge laminat- eller tarkettgulv eller lignende
Er det en idé at lægge masonitplade først (3.2mm fra byggmax...) og derefter flydespartle. Kan tilføjes at jeg tænker at lægge laminat- eller tarkettgulv eller lignende
Jeg har været i samme situation med ujævnt gulv. Jeg overvejede at spartle, men det føltes ikke rigtigt som den rette løsning. Jeg gjorde i stedet sådan her:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ngangs-elhyvel-projekt-furugolv-med-fris.html
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ngangs-elhyvel-projekt-furugolv-med-fris.html
Er det mindre afvigelser (under 5mm) kan du bare leje en stor gulvsliber og fixe det via diagonal slibning på 3-4 timer med groft sandpapir.Arne999 sagde:
Også jeg salade op mit gamle 4"/6-7" spont trægulv efter gamle sætninger mm. Oven på dette trægulv lå der spånplade + måtte, som jeg rev bort, inden jeg lagde 22mm spånpladegulv. Den gamle spånplade var fuld af dykkerter, rene sømmåtte
og trægulvet så ud derefter desværre.
Valgte den enkle vej, for at rive op træspontgulvet ville have været et besværligt alternativ + at jeg alligevel ikke kunne genbruge det igen.
Fortryder mig lidt sådan her bagefter, at jeg ikke salade op med nyt 25-28mm trægulv i stedet for at spilde penge og tid på både spån + slutgulv.. nåja, nu er det gjort i det mindste.
Held og lykke med dit projekt TS
Valgte den enkle vej, for at rive op træspontgulvet ville have været et besværligt alternativ + at jeg alligevel ikke kunne genbruge det igen.
Fortryder mig lidt sådan her bagefter, at jeg ikke salade op med nyt 25-28mm trægulv i stedet for at spilde penge og tid på både spån + slutgulv.. nåja, nu er det gjort i det mindste.
Held og lykke med dit projekt TS
Den rette vej at gå (i hvert fald som jeg har lært) er at både lime og skrue gulvgips på gulvet, inden man flydespartler. Det handler jo om at sikre, at underlaget er så stift som muligt.
Held og lykke, uanset hvordan du gør det!
/Ronnie
Held og lykke, uanset hvordan du gør det!
/Ronnie